Proiectul ROSEE - Întâlnirea Grupului Naţional Consultativ: Inițiative de îmbunătățire a siguranței rutiere la nivel național si transnational.

BUCURESTI - 20 mai 2014

Comunicat tip General in Auto, Politic, Logistica/Transport

Proiectul european ROSEE „Siguranță rutier ă în regiunile Europei de Sud Est”.
Întâlnirea Grupului Naţional Consultativ: ”Contextul transnațional al siguranței rutiere în Europa de Sud Est. Inițiative naționale pentru îmbunătățirea siguranței rutiere în Europa de Sud Est”.

Intalnirea 4 a GNC ROSEE

Intalnirea 4 a GNC ROSEE

București, 13 mai 2014 - Întâlnirea Grupului Naţional Consultativ (GNC) creat în cadrul proiectului ROSEE.

Proiectul strategic ROSEE, finanţat prin Programul European de Cooperare Transnațională SEE, dezvoltat de 10 parteneri din 6 țări din Europa de Sud-Est (Bulgaria, Grecia, Italia, România, Slovenia și Ungaria) şi coordonat de Agenția de Transport și Logistică din Lombardia de Est (ALOT) Italia, a intrat într-o perioadă foarte intensă de implementare a numeroase activități desfășurate în paralel și furnizare a unor livrabile de sinteză importante.

Workshop-ul ”Contextul transnațional al siguranței rutiere în Europa de Sud Est. Inițiative naționale pentru îmbunătățirea siguranței rutiere în Europa de Sud Est” a reunit reprezentanți ai unor instituții cheie la nivel naţional în domeniul siguranței rutiere: Inspectoratul General al Poliţiei Române – Direcţia Rutieră, Brigada de Poliţie Rutieră a Municipiului Bucureşti, Ministerul Educației, Primăria Municipiului Bucureşti, Autoritatea Rutieră Română, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, Poliția Locală-sector 2, Integral Consulting R&D, Uniunea Română de Transport Public – URTP, Asociaţia pentru Mobilitate - Club Metropolitan, CODATU România. 

Finalizarea primei versiuni a Raportului Transnațional de Siguranță Rutieră a constituit principalul subiect al întâlnirii membrilor GNC -ROSEE, vizându-se optimizarea acestuia, pentru a deveni un instrument suport real în sprijinul autorităților și instituțiilor cu responsabilități în domeniul siguranței rutiere. Raportul transnațional reprezintă o compilare a rapoartelor celor 6 țări reprezentate în parteneriatul ROSEE, comparând situațiile specifice din fiecare țară și subliniind elementele de ”bună practică” în ceea ce privește sistemul de management siguranței rutiere.  

Raportul are și menirea de a sublinia multiplele probleme cu care se confruntă țările participante la proiect în asigurarea unei siguranțe rutiere adecvate.  Raportului va integra și un capitol dedicat priorităților de îmbunătățire a siguranței rutiere cu aplicabilitate la nivel transnațional, capitol care va juca un rol foarte important, având în vedere că va fi supus analizei reprezentanților programului SEE și ai Comisiei Europe.

În vederea includerii în acest capitol a celor mai stringente probleme întâlnite și la nivel național și a trage un semnal de alarmă la nivel de CE vis-a-vis de importanța demarării unor acțiuni care să determine statele membre să întreprindă acțiuni urgente și integrate de ameliorare a situației siguranței rutiere, membrii GNC au discutat și agrementat asupra priorităților în domeniul siguranței rutiere la nivel național.

În acest sens, EU Concepts R&D a propus un set de recomandări pentru îmbunătăţirea siguranței rutiere, grupate pe trei categorii majore, după cum urmează:

1.    Politici, coordonare și cooperare instituțională în abordarea problemei siguranței rutiere

- Elaborarea / Aprobarea Strategiei Naţionale şi Programului Naţional de Acţiuni Prioritare pentru siguranță rutieră;

- Reorganizarea C.I.S.R. şi a celorlalte structuri de coordonare în domeniul siguranței rutiere. Atribuirea unei autorităţi efective şi reglementarea modului de colaborare pentru o politică mai eficientă şi operativă;

- Crearea unui Institut Naţional pentru Siguranță Rutieră (crearea unui sistem informaţional integrat pentru colectare/prelucrare date referitor la siguranța rutieră, documentare şi aplicare bune practici, prelucrarea legislaţiei europene în domeniu, monitorizarea aplicării legislaţiei şi a Programului Naţional de Acţiuni, fundamentarea strategiilor, politicilor şi modificărilor legislative, etc.);

- Asigurare fonduri sustenabile pentru siguranță rutieră, prin politici multianuale, surse independente de buget, etc.;

- Politici comune şi efective de siguranță rutieră la nivel inter-instituțional [abordare integrată a SR].

- Aprobarea prin lege a acestor documente împreună cu reglementările necesare funcţionării corespunzătoare a sistemului.

2.        Politica de siguranţă rutieră prin educaţiei şi formare

- Elaborarea unui plan naţional de educaţie rutieră – pt. categoriilor vulnerabile de participanţi la trafic (copii, tineri 18-25 ani, vârstnici, pietoni, biciclişti);

- Educaţia pentru siguranţă rutieră şi conduită preventivă generalizată în toate şcolile;

- Campanii de informare şi educare continuă/periodică a tuturor categoriilor de vârstă;

- Reorganizarea şi eficientizarea sistemului de instruire şi acordare premise auto, introducerea cazierului pentru şcolile de şoferi, instruire de conducere defensivă obligatorie la terminarea primului an de conducere, pentru cei implicaţi în accidente, periodic etc.;

- Reguli mai stricte pentru accesul tinerilor la permisul de conducere pt. motociclete;

- Introducerea ,,tichetului de contravenţie” care să însoţească permisul de conducere şi să cuprindă sancţiunile la regimul circulației achitate [crearea serviciului public on-line pentru plata și monitorizarea amenzilor];

- Programe de Siguranță Rutieră Ocupațională obligatorii în firmele cu mulţi angajaţi / flote mari;

- Aprobarea prin lege a documentelor şi reglementărilor necesare celor de mai sus.

3.        Îmbunătățirea infrastructurii rutiere pentru o siguranță rutieră sporită

- Reglementarea efectivă a Auditului/ Inspecţiei de SR (funcţionare efectivă, monitorizarea aplicării măsurilor propuse şi a eliminării deficienţelor etc.);

- Aplicarea legii 265 / 2008 referitor la gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutiera pe întreaga rețea publică (nu doar TEN-T);

- Implementare ISO 39001 – parte infrastructură;

- Utilizarea eficientă a infrastructurii rutiere existente prin promovarea mijloacelor de transport în comun și prietenoase cu mediul.

Acest set de măsuri a fost discutat intens, cu păreri diverse privind funcționarea C.I.S.R., sau necesitatea înființării unui Institut Național de Siguranță Rutieră. Totuși, în ciuda faptului că responsabilitatea siguranței rutiere este distribuită mai multor instituții, lipsa coordonării dintre acestea se reflectă prin lipsa acţiunilor menite să rezolve problemele susmenţionate şi prin statisticile care plasează România în fruntea topului țărilor UE (locul 2 în 2012) din punct de vedere al numărului de decese rezultate din accidentele rutiere raportat la 1 milion de locuitori.

Totodată, s-au purtat discuții pe tema educației rutiere, care se desfășoară sporadic în școli, pe fundalul lipsei unor Programe școlare dedicate și aprobate pentru această disciplină. În acest sens, EU Concepts R&D - susținut de cadre didactice, a înaintat Institutului de Științe ale Educației o propunere de Programă Școlară pentru disciplina ,,Educație pentru prevenirea riscului rutier”– ciclul primar, solicitând aprobarea acesteia de către Ministerul Educaţiei  

Un alt subiect important s-a referit la necesitatea asigurării de fonduri sustenabile pentru siguranță rutieră, prin politici multianuale, surse independente de bugetul de stat, etc. Una dintre propunerile reieșite din discuții s-a referit la amendarea legislației în ce privește colectarea amenzilor rutiere și transmiterea unei adrese în acest sens către Agenția Națională de administrare Fiscală - ANAF.

Discuțiile au fost animate reflectând preocuparea şi dorinţa participanţilor de a se îmbunătăţi siguranţa rutieră şi a se reduce substanţial numărul de decese şi accidente rutiere grave.

Rugăm autoritățile și instituțiile responsabile, precum și reprezentanții societății civile şi mass-media să acţioneze şi/sau să transmită puncte de vedere, în sprijinul promovării acestor propuneri pentru reducerea numărului de decese și a accidentelor rutiere grave.

Mai multe detalii despre proiectul ROSEE se pot obţine on-line pe pagina web a proiectului la adresa:

www.rosee-project.eu , pe pagina web a Asociației EUCon la adresa http://www.euconcepts.ro/index.php/stiri  sau adresându-vă către: office@euconcepts.ro

Despre Asociatia EU Concepts RD

Asociaţia ,,EU CONCEPTS R&D” - persoană juridică de drept privat fără scop patrimonial acţionează pentru susţinerea dezvoltării durabile şi a mobilităţii, precum şi pentru diseminarea şi promovarea în România a conceptelor adoptate de Comisia Comunităţilor Europene.
Acţiunile membrilor asociaţiei se concentrează pe promovarea abordării integrate a transportului urban, a noilor tehnologii-competitive şi eficiente, din punct de vedere energetic, asigurarea accesibilităţii tuturor la transportul public, protecţia drepturilor călătorilor, diminuarea impactului transport-mediu şi stabilizarea la un nivel scăzut a emisiilor şi agenţilor poluanţi rezultaţi din activitatea de transport.

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/asociatia-eu-concepts-rd/proiectul-rosee-intalnirea-grupului-national-consultativ-ini-iative-de-imbunata-ire-a-siguran-ei-rutiere-la-nivel-na-ional-si-transnational