Voluntariatul la putere

Botosani - 10 august 2004

Comunicat tip General in ONG

Proiectele Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor Botosani pe anul 2004 se desfăşoară sub deviza „Voluntariatul la putere”.
APC Botoşani nu urmăreşte neapărat câştigarea unor finanţări din exterior sau din interior dar se bucură de o participare exemplară a voluntarilor şi un puternic impact mediatic.

Între proiectele organizaţiei pe anul în curs



1. Contractul echitabil II

- Proiect calificat la Gala premiilor Societăţii Civile la secţiunea Drepturi colective şi individuale unde a obţinut în Topul publicului un onorabil loc 40, din 120 de proiecte propuse.


2. Acţiunea RTV

- Proiect care urmăreşte crearea şi consolidarea conceptului de Radio Televiziune publică şi apărarea intereselor consumatorilor în emisiunile radio TV în general.
- În cadrul Proiectului am denunţat public violarea intereselor telespectatorilor şi respectiv radioascultătorilor la emisiunile posturilor aşa zis „publice” radio TV, am intervenit, cu o rată de succes de peste 50 la sută, pentru îmbunătăţirea legislaţiei de încasare a taxei radio TV, în conformitate cu doleanţele manifestate pe plan local, printr-o o campanie de scrisori la forurile legislative şi executive. În continuare am monitorizat şi monitorizăm emisiunile posturilor Radio TV urmărind reflectarea interesului public în conţinutul acestora.


3. Baza de date pentru consumatori

- Pe parcursul anilor de activitate, APC Botoşani şi-a creat o consistentă bază de date pentru informarea consumatorilor care cuprinde prevederi legislative, apariţii în presă, opinii, structurate pe diverse domenii de interes între care: publicitate, administraţie, asigurări, bănci, comerţ electronic, comunicaţii, fiscalitate, întreţinere, legislaţie a muncii, mediu, resurse, sănătate, securitate economică, securitate alimentară, taxa radio TV, turism.
- Datele mai importante au fost aduse la cunoştinţa opiniei publice prin conferinţele de presă, imediat după semnalare şi apoi au fost stocate în vederea consultării de către cetăţeni, prin sistemul de consultanţă gratuită oferit la sediu şi prin telefoanele membrilor APC.

4. Reclama înşelătoare

- Proiect prin care am denunţat practicile comercianţilor şi ale producătorilor de reclamă de a înşela încrederea consumatorilor prin conceperea şi difuzarea unor materiale publicitare mincinoase.
- S-au derulat şi continuă acţiunile de monitorizare a reclamei în presă, radio TV, denunţarea publică a reclamelor considerate mincinoase, s-au încercat contacte cu producătorii şi autorii materialelor publicitare, sesizări şi reclamaţii la Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor , CNA etc.

5. Parteneriat pentru sănătate

- Proiect început la iniţiativa Ministerului Sănătăţii care a contactat o serie de ONG, între care şi APC Botoşani, în vederea unei acţiuni cu acest nume. În cadrul proiectului au avut loc o serie de întâlniri ale MSF cu reprezentanţii societăţii civile, în cadrul cărora, APC Botoşani, în cooperare cu APC România, cealaltă organizaţie de consumatori reprezentată, au făcut numeroase propuneri, între care consultarea pacienţilor la elaborarea strategiei în domeniu.
- Din păcate MSF a renunţat în mod inexplicabil la proiect dar APC România şi APC Botoşani au continuat şi continuă acţiunea prin declanşarea unor sondaje de opinie, propuneri de modificare ale legislaţiei în vederea respectării dreptului de a alege al consumatorilor de servicii medicale.

6. Intervenţii

- În locul termenului de lobby am preferat termenul de „intervenţii” la diverse niveluri: producători, furnizori de servicii, organe ale administraţiei locale şi centrale, foruri legislative, foruri europene etc.
- În urma intervenţiilor făcute pe în diverse probleme legate de Protecţia Consumatorilor, am stabilit un sistem de punctaj, în ceea ce priveşte calitatea răspunsurilor şi am acordat note în consecinţă, elaborând şi „clasamente” , „topuri” valabile la o anumită dată şi aduse la cunoştinţa opiniei publice. Faptul a determinat o îmbunătăţire a calităţii răspunsurilor din partea celor vizaţi, în special pe plan local.

7 – 8. Opinia şi situl Consumatorilor

- Opinia Consumatorilor este primul ziar electronic de profil din România. Are până în prezent 30 de abonaţi şi se expediază gratuit prin poşta electronică. Primele numere ale publicaţiei se pot consulta pe situl Asociaţiei Consumatorilor.
- Situl Asociaţiei Consumatorilor http://paginata.dsclex.ro/apcbotosani
înfiinţat în a doua parte a anului 2003 a ajuns rapid la peste 1900 de vizitatori, fiind în prezent printre primele 3 situri cele mai vizitate din prestigiosul portal de legislaţie dsclex.ro.


9 – 10. Greva Consumatorilor şi Ziua „Nu cumpăra nimic”
(incepute în anul 2003)

Proiecte iniţiate ca urmare a unor sugestii venite din partea ADOC – organizaţia pentru protecţia consumatorilor din Italia, cu care avem legături prieteneşti. La fiecare creştere de preturi (si este vorba la ei de scumpiri de numai 1-2 procente), consumatorii italieni se revoltă şi declanşează o aşa numita „grevă a consumatorilor”.
Am primit de la prietenii noştri italieni, prin intermediul poştei electronice, afişe şi alte materiale organizatorice privind declanşarea grevei .
În 30 septembrie 2003 am declarat prima Grevă a consumatorilor pe plan local, sfătuind consumatorii botoşăneni să nu cumpere în ziua respectivă produse şi servicii, insistând pe cele care urmează a fi scumpite.
În paralel am introdus petiţii la autorităţile de reglementare ale serviciilor respective de gospodărie comunala şi locativă, de comunicaţii, în care am arătat că scumpirile nu se justifică şi am cerut reducerea pretenţiilor furnizorilor.
Efectul a fost pozitiv, în sensul ca unele cereri de „ajustare” a tarifelor au fost respinse sau diminuate.
Ulterior, după un model american foarte popular, am declarat ziua de 28 noiembrie 2003 ziua „Nu cumpăra nimic” în premiera naţionala, dorind mai mult un gest simbolic.
Spre surprinderea noastră, efectul a depăşit aşteptările şi multe magazine botoşănene au fost lipsite de cumpărători în acea dimineaţa, după cum am şi dovedit cu înregistrări foto şi video.
Acţiunea continuă şi în anul 2004.


Despre Asociatia pentru Protectia Consumatorilor Botosani

A.P.C. Botoşani, înfiinţată in 1992, apără drepturile celor 30 de membri ai acesteia, drepturile celor ca 300 de cetăţeni care primesc anual consultaţii cât şi ale peste 100.000 de consumatori botoşăneni în general.
Activităţi specifice: aprox. 10 consultaţii gratuite pe săptămână, conferinţe de presă săptămânale urmate, fiecare, de 4-5 apariţii in ziare şi la radio TV, intervenţii la forurile locale, centrale şi europene, acţiuni comune cu alte ONG locale din ţară şi din străinătate, bază de date organizată pe domenii, 10 programe proprii, sit propriu şi Opinia Consumatorilor, prima publicaţie electronică în domeniu

Date de contact :
Adresă :Bd. Mihai Eminescu nr. 35, Bloc K 2, Sc. C, ap. 8, Botoşani
Tel :0231. 51.73.43

Web : http://paginata.dsclex.ro/apcbotosani

apcbotosani@yahoo.fr , raducaj@yahoo.fr

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/asociatia-pentru-protectia-consumatorilor-botosani/voluntariatul-la-putere