PUNCT DE VEDERE referitor la proiectul de lege privind organizarea şi funcţionarea C.A.R.

BUCURESTI - 21 februarie 2014

Comunicat tip General in ONG, Social, Juridic

Respingem cu indignare acest proiect de lege , care nu numai că nu
asigură premizele unei evoluții ascendente a activității caselor de ajutor reciproc , o îmbunătățire a aportului lor la dezvoltarea economiei sociale , dar crează confuzie , datorită necunoașterii rolului acestor instituții financiare nebancare în incluziunea financiară și socială, ignorării experienței acumulate în acest domeniu la nivel european și mondial.

       Proiectul de lege înaintat Biroului Permanent al Senatului pe data de 10.02.2014 nu numai că nu aduce îmbunătățiri sau completări Legii nr. 122/1996 privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariaților și al uniunilor acestora, dar are și o serie de neajunsuri, astfel:

 - nu se precizează nimic în textul proiectului de lege cu privire la modul de organizare și funcționare a CAR și nici nu există o trimitere expresă la statute în acest sens;

- în textul proiectului de lege nu se face referire  la scutirea de impozite și taxe – ca activitate non-profit a CAR – pentru operațiunile și actele întocmite în legătură cu obiectul de activitate;

- nu se precizează cine și în ce condiții poate iniția procedura de dizolvare a CAR;

- proiectul de lege nu conține vreo limitare sau precizare cu privire la constituirea de depozite și nici o trimitere la fondul social în situația retragerii membrului din CAR;

- proiectul de lege în art. 2 face trimitere la uniunile de credit, fără a le preciza specificul și scopul;

- în art. 2 al proiectului de lege federația este definită ca fiind o asociere a doua sau mai multe CAR. De aici se poate trage concluzia că pot exista mai multe federații la nivel național, regional, județean, fără a se reglementa funcționarea sau ierarhizarea acestora. Art. 4, alin. 2 însă precizează că CAR se pot asocia în federații în scopul asigurării unei reprezentări unitare la nivel național. De aici s-ar putea trage concluzia că federațiile se pot organiza doar la nivel național;

        Considerăm că textele de lege care se referă la afilierea CAR în federații sunt confuze și lacunare, creând mari dificultăți în aplicare, dacă legea va fi adoptată și promulgată în această formă.

        De fapt, caracterul lacunar și confuz este specific întregului proiect al legii. El nu este racordat la principiile moderne europene de întrajutorare financiară, care prevăd modalități complexe de sprijin pentru persoanele marginalizate social, pornind de la încurajarea antreprenoriatului familial și continuând cu sisteme de armonizare a economisirii cu întrajutorarea financiară.

        Pornind de la principiul de drept că unde legea nu distinge, nici noi nu o putem face, considerăm că lipsa unor precizări exprese legate de organizarea și funcționarea CAR potrivit scopului și obiectivelor specifice întrajutorării financiare poate conduce la confuzii și la mari dificultăți  în aplicarea ei.

        Respingem cu indignare acest proiect de lege , care nu numai că nu asigură premizele unei evoluții ascendente a activității caselor de ajutor reciproc , o îmbunătățire a aportului lor la dezvoltarea economiei sociale , dar crează confuzie , datorită necunoașterii rolului acestor instituții financiare nebancare în incluziunea financiară și socială, ignorării experienței acumulate în acest domeniu la nivel european și mondial.

        Suntem convinși că autorul acestui proiect , un reputat jurist de altfel , ori nu s-a consultat, în formularea lui, cu cele mai autorizate autorități în domeniu , ori promovează niște interese subiective ale unei federații  CAR la care  îndeplinește funcția de președinte, fiind de altfel într-o evidentă incompatibilitate.

        Afirmăm că autorul proiectului de lege este insuficient informat deoarece în expunerea de motive face niște afirmații neadevărate în legătură cu situația și activitatea actuală a caselor de ajutor reciproc . Dacă s-ar fi informat ar fi aflat că numai uniunea teritorială a caselor de ajuror reciproc din județul Hunedoara, membră a Rețelei Europene de Microfinanțare cu sediul la Bruxelles cuprindea la 31 decembrie 2013 un număr de peste 81.000 membri , că în anul trecut cele 22 CAR componente ale acestei uniuni au acordat membrilor împrumuturi în valoare de peste 180.000.000 lei , cea mai mare parte a acestora fiind solicitate pentru finațarea unor activități în micile ateliere , în ferme și gospodării.

        Evident că Legea nr.122/1996 care reglementează activitatea caselor de ajutor reciproc și a uniunilor acestora , poate fi îmbunătățită , dar nu prin astfel de inițiative legislative nedocumentate și care urmăresc interese mărunte ale unor entități nereprezentative.

 

UNIUNEA JUDEȚEANĂ

A CASELOR DE AJUTOR RECIPROC HUNEDOARA

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/c-a-r/punct-de-vedere-referitor-la-proiectul-de-lege-privind-organizarea-si-functionarea-c-a-r