Grupul Coral SOUND la atelierul experimental «Asamblaje» de la Dealu Frumos, Sibiu

Locul desfasurarii: Dealu Frumos, judetul Sibiu

Organizator: Fundatia ARHITEXT Design

Grupul Coral SOUND participa in acest week-end la un atelier experimental de asamblare a spatiului, sunetului, miscarii si imaginii, intr-o propunere artistica inedita si indrazneata a Fundatiei ARHITEXT design.

De-a lungul a trei zile de atelier (5-7 septembrie 2008) – desfasurate in spatiul de basm al Dealului Frumos, va lua nastere «Assemblage» sau «Asamblaje», un eveniment artistic care porneste de la conceptul de «asamblaj» al filosofului Gilles Deleuze si care ofera ocazia punerii in relatie a spatiului (prin arhitectura), a sunetului (prin muzica), a miscarii (prin dans) si a imaginii (prin film).

Locatia evenimentului este Centrul de Studii al Arhitecturii Vernaculare, Centru aflat in spatiul vechii biserici fortificate de la Dealu Frumos, din judetul Sibiu. Evenimentul sonor mizeaza pe noutatea si originalitatea performantei (unic pentru contextul artistic muzical romanesc prin amploare si noutate) - reprezentand o noua compozitie muzicala realizata de catre Catalin Rulea (Roolytoons) impreuna cu Mihai Salajean (Selfmademusic) si corul SOUND dirijat de Voicu Popescu. Performanta sonora va fi insotita de filmul realizat de artistul Arnold Estefan, proiectat in incinta bisericii si de Arpad Zachi care a pregatit filme experimentale de arhitectura si nu numai, care vor fi proiectate avand pe fundal interpretarea «a capella» a Grupului Coral SOUND.

Primul asamblaj apartine unui recital «a capella» sustinut de Grupul Coral SOUND condus de Prof. Dirijor Voicu Popescu, recital ilustrand mai multe epoci creatoare ale interpretarii corale. Programul «a cappella» parcurge drumul de la monodia sacra, bizantina (Pripeala) si gregoriana (Kirie eleison, Ave Maria, Salva regina), la creatii ale compozitorilor romani contemporani (Romanita-Junii buni) si universali (Eli,Eli!, Benedic, anima mea), care s-au lasat influentati de ethosul monodiilor primordiale, monodii pe care l-au invesmantat in limbajului si formele experimentate in laboratoarele de creatie contemporana.

Sutele de ani in care biserica a controlat si raspandit numai acele monodii cuprinse in Antifonarul Papei Grigore, au facut ca, odata cu infuziile populare din secolele XI-XII (Regina polorum), sa explodeze in jocul intervalelor perfecte: cvarte, cvinta si octava. Procedentem sponsum, Fulget Dies, Verbum Patris hodie si Sonet vox ecclesiae – sunt numai cateva lucrari care, prin tehnica faux-bourdon-ului, apartin curentului care s-a dezvoltat in secolul XIII si care avea sa fie denumit ARS ANTIQUA.

Dezvoltarea artei cantului si capacitatea cantaretilor de a parcurge lucrari de o mai mare complexitate pe orizontala (Virgo splendens) sau verticala (O spes mea cara), au adus un suflu plin de energie, acea ARS NOVA (sec. XIV) care a netezit drumul spre marea arta a Renasterii.

Acest demers vizeaza parcurgerea, intr-un spatiu adecvat istoric si ambiental, a unor epoci mai putin expuse publicului larg si, totodata, expunerea totala sau partiala a acestui repertoriu, procesului de asamblare cu elemente de arta vizuala, dans si muzica digitala.

Intro
1. Tourdion – anonim, cca. 1500

Cantari monofonice sacre
2. Kirie eleison – cant gregorian
3. Pripeala – Filotei Monahul, Cozia, cca. 1400
4. Ave Maria – cant gregorian
5. Salve regina – cant gregorian
6. Polorum regina – Spania sec. XI

Ars Antiqua, sec. XIII
7. Procedentem sponsum – anonim
8. Fulget Dies – anonim, Italia
9. E con chaval – anonim, Italia (vocal-instrumental)
10. Verbum Patris hodie – anonim, Italia, Firenze
Sonet vox ecclesiae – anonim, Italia, Cividale del Friuli

Ars Nova, sec. XIV
11. Virgo splendens – anonim, Spania
12. O spes mea cara (lauda di anonimo) – Spania
13. Saltarello – anonim, Italia (instrumental)

Sec. XV – XVI
14. Pavane – Thoinot Arbeau, 1530

Sec. XX
15. Romanita si Junii, buni colindatori – Sabin Pautza
16. Benedic, anima mea – Dominique Gessney Rappo
17. Eli, Eli – György Deák Bardok

Solo voce, vioara si percutie: Petruta Pacuraru, Alexandru Damian, Camelia Ducaru

Ideea motrice a intregului eveniment este cea de «asamblare», ilustrand nevoia de a stabili o intalnire si o re-apropriere a unor zone artistice diferite, cu scopul de a genera un experiment cultural unitar si complex, implicand arhitecti, urbanisti, teoreticieni de arhitectura, arta, film, dans, filosofi, muzicieni, dansatori, coregrafi, regizorii de film si teatru, scenografi, artisti video/multi-media, studenti ai facultatilor de profil corespunzatoare domeniilor de mai sus, oameni de cultura din alte domenii si artisti, in general. Intalnirea va urmari in final sa promoveze si sa evidentieze identitatea fiecarei zone culturale dar si sa exploreze zonele de atingere, de ruptura sau de continuitate ale acestor intalniri artistice.

Organizator – Fundatia ARHITEXT design
031.104.11.78
arhitext_redactie@b.astral.ro
www.arhitextdesign.ro, www.arhitext.blogspot.com


Fundatia Culturala SOUND
Str. Tincani 10, bl. F13, sc. 2, ap. 40
Sector 6, Bucuresti
Tel-Fax: +4 021 745 66 73
Mobil: +4 0722 353 191

Despre FUNDATIA CULTURALA SOUND

CORUL DE COPII RADIO

Înfiinţat în 1945, Corul de Copii Radio a avut o evoluţie spectaculoasă încă de la apariţia sa în peisajul muzical românesc. Fondatorul său, dirijorul Ion Vanica, urmat de Elena Vicică şi, până de curând, Eugenia Văcărescu Necula, au contribuit deciziv la destinul artistic al ansamblului, făcând din acesta o adevarată şcoală de educaţie prin muzică a tinerelor generaţii. Aici şi-au deschis calea carierei artistice Ileana Cotrubaş, Silvia Voinea, Maria Hurduc, Cornelia Angelescu, Voicu Enăchescu, George Crăsnaru, Dan Dumitrescu, Roxana Briban, Roxana Constantinescu şi mulţi alţii.

Performanţele corului se materializează periodic în emisiuni de radio şi televiziune, în înregistrări radiofonice speciale şi în numeroase apariţii discografice. Recitalurile, concertele “a cappella”, contribuţiile aduse interpretărilor unor capodopere vocal-simfonice sub bagheta unor mari maeştri români şi străini ca, Iosif Conta, Ludovic Bacs, Horia Andreescu, Jing Wang, Lawrence Foster, Zubin Mehta, Wayne Marshall, au dezvăluit deosebitele calităţi interpretative ale formaţiei. Cele peste 50 de participări la festivaluri, turnee artistice şi concursuri internaţionale în aproape toate statele Europei, Japonia, SUA şi Canada, au adus tinerilor artişti preţioase distincţii şi premii şi au contribuit la acordarea, în 2004, de către Federaţia Corurilor din U. E., a titlului de AMBASADOR CULTURAL AL UNIUNII EUROPENE.

Critica de specialitate din ţară şi străinătate a apreciat constant calitatea sonoră, expresivitatea şi anvergura repertorială a formaţiei. Muzicologul Grigore Constantinescu a dedicat Corului de Copii Radio şi dirijorilor săi, volumul Primavara Muzicii.

În ultimii ani, sub îndrumarea dirijorului Voicu Popescu, asistat de pianista Camelia Chiţibea, ansamblul explorează noi forme de expresie artistică, îndreptându-se preferenţial către manifestări conceptuale şi de cooperare culturală cum ar fi: Songbridge-Canada, Brundibar-Franţa, Les Instants Sacrés-Franţa, Amadeus-România, Voci d’Europa-Italia, Adiemus-România şi Strălucirile apei în România şi Franţa. În anul 2008, Corul de Copii Radio este invitat să susţină workshop-uri şi să concerteze în galele Simpozionului Mondial de Muzică Corală organizat la Copenhaga de Federaţia Internatională a Muzicii Corale.


Participare: Intrare libera