Rolul grădiniţei în pregătirea pentru adaptarea la mediul şcolar

BUCURESTI - 14 ianuarie 2015

Comunicat tip Produse / Servicii in Educatie / Cultura, Media / Publicitate, Cursuri

În condițiile intensificării și accelerării întregului proces de învățământ pregătirea copilului pentru școală este mereu în actualitate.

Rolul grădiniţei în pregătirea pentru adaptarea la mediul şcolar

Activitatea de învatamânt de tip școlar este scopul final al grădiniței, premisele adaptării școlare fiind legate, în primul rând, de nivelul de dezvoltare atins de copil în perioada preșcolarității.

În spaţiul său, Grădinița Elite, prin modul de organizare  și funcționare, ţine cont de faptul că preşcolarului trebuie să-i fie satisfăcute atât trebuinţele fizice, dar mai ales cele sociale, intelectuale şi de dezvoltare a personalității, respectând viziunea care o guvernează: performanța în educație.

Prin diversitatea de metode și tehnici aplicate în cadrul activităților de dezvoltare a limbajului, a activităților de cunoaștere a mediului,  a activităților matematice, a scrierii grafice, etc., grădinița contribuie  la dezvoltarea intelectuală a copiilor. Astfel, îi ajută să achiziţioneze cunoştinţe, să îşi formeze operaţiile mintale sau procedeele intelectuale cu ajutorul cărora să proceseze, să prelucreze, să interpreteze, să relaţioneze informaţiile acumulate; să îşi dezvolte  spiritul observație și de investigație, cultivând imaginația, gândirea creatoare, atenţia, memoria.  

Grădinița, alături de familie, realizează pregătirea psihologică și practică necesară însușirii scris- cititului în bune condiții (condiție de bază a întregii munci instructiv-educative din școala primară), parcurgând următoarele etape:

Pregătirea psiho-motrică.

Pregătirea limbajului verbal.

Formarea  conduitelor perceptiv-motrice de organizare - structurare spațială și temporală.

Integrarea senzorio-motrică.

Dezvoltarea abilităților perceptiv-motrice-vizuale-auditive.

Formarea mecanismelor de integrare fonologică.

Dezvoltarea motivației pentru actul lexico-grafic.

În egală măsură, integrarea și adaptarea acestuia la noul mediu instituțional sunt rezultatul învățării sociale, a activităților de  educație morală concepute pentru realizarea unor obiective de natură afectivă, morală şi psihosocială.

Prin contactele interpersonale cu covârstnicii si  cu adulții,  copilul învață să își perceapă atât propriile trăiri emoționale și nevoi, cât și pe ale celorlați, să inițieze activități, să comunice, să dezvolte o relație de prietenie, să împartă, să-și aștepte rândul, să mulțumească, să aibă un comportament pozitiv prin gestionarea inevitabilelor emoții de furie , nemulțumire și frustrare. Cu alte cuvinte, se elimina egocentrismul si se pune baza psihologică autentică a subordonării interesului individual celui colectiv. În urma acestor contacte, copilul îşi satisface o serie de nevoi, de trebuințe psihosociale:  de acceptare și apreciere a lui de către grup, de integrare și participare în grup, de sociabilitate şi comunicativitate. Autonomia, inițiativa, rolurile, stilurile comportamentale și conduitele corespunzatoare normelor și valorilor societății sunt  abilități de care va avea nevoie tot restul vieții.

Multitudinea acestor atitudini, valori şi credinţe se dezvoltă pe măsură ce copilul creşte şi ajută la structurarea propriei personalități. Esenţială este concepţia copilului despre sine, modul în care se evaluează și  se valorizează.

Deoarece  aceasta are o componentă afectivă puternică, în spațiul grădiniței, educația  vizează emoțiile și sentimentele sale, copilul fiind lăsat să-și exprime în mod liber sentimentele pozitive dar şi pe cele negative, tensiunile interioare. Prin faptul că nu este obligat să si le reprime este îndeplinită condiția de bază pentru formarea unei persoane sănătoase.

Conștiința de sine este prezentă și în perioada școlară mică și se conturează pe baza rezultatelor activității.

De aceea,  Gradinița  Elite, prin  serviciile sale de educație, însoțite de ședințe de terapie logopedică și psihologică, acolo unde este cazul, oferă  repere morale și intelectuale autentice  pentru o buna adaptare școlară.

Logoped, psiholog clinician – Irina  Mandache

Despre Gradinita Elite

GRADINITA SI CRESA PARTICULARA ELITE, ACREDITATA DE MINISTERUL EDUCATIEI, sector 4, BUCURESTI

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/gradinita-elite3/rolul-gradinitei-in-pregatirea-pentru-adaptarea-la-mediul-scolar