e-Sondaj: Craciunul la romani

BUCURESTI - 15 ianuarie 2009

Comunicat tip General in Afaceri

e-Sondaj a realizat in perioada 3 – 13 decembrie 2008 un sondaj cu privire la Obiceiurile si Atitudinile romanilor fata de Sarbatoarea Craciunului. Studiul a fost realizat online pe 400 de respondenti din mediul urban.

•Crăciunul rămâne o Sărbătoare importantă pentru români. Însa îşi pierde de la an la an din tradiţie, din semnificaţiile tradiţionale.
•Atunci când sunt întrebaţi “Care este primul lucru care vă vine în minte atunci când vă gândiţi la Crăciun” 24,4% dintre respondenţi menţionează “Bradul / mirosul de brad”. Pe locul doi se situeaza „Familia / Armonia din familie” cu 15,6% urmată de „Cadouri” cu 12,8%. Interesant este faptul că femeile preferă „Familia / Armonia din familie” cu 18,5% în detrimentul „Cadourilor” cu 11,3% în timp ce la barbaţi cadourile ocupă locul doi (16,1%) iar familia locul trei (8,9%).
•Românii pun mare preţ pe decorarea locuinţei, 85% dintre ei decorând interiorul iar 23,3% exteriorul locuinţei. Decoraţiile folosite pentru brad sunt cele mai întâlnite şi în cazul decorării locuinţei. Pe lânga cele clasice (globuleţe si beteală) apare un trend ascendent al decoraţiunilor noi (coroniţe, aranjamente florale etc.).
•Un alt aspect interesant este însemnătatea religioasă a Crăciunului. Nasterea Domnului Iisus Hristos nu este mentionată decât de aproximativ 2% dintre respondenţi când sunt întrebaţi “Care este primul lucru care vă vine în minte atunci când vă gândiţi la Crăciun”. În momentul în care văd o listă în care apare si această opţiune (întrebarea Q6), respondenţii işi aduc aminte de semnificaţia religioasă în proporţie de 71,6%.
•Bradul este elementul central al Crăciunului în casele Românilor, 84% dintre ei având un brad de Crăciun.
•Faţă de anii trecuţi, segmentul ecologist este în creştere ajungând la 25% dintre respondenţi. Pe lângă motivele ecologiste (51,1%), brazii artificiali sunt consideraţi mai practici (13,3%) şi pot fi reutilizaţi (17,8%). Se remarcă si o tendinţa de comoditate a românilor, 13,3% dintre ei spunând că nu aleg brad natural pentru că provoacă multă mizerie.
•Cei care aleg brad natural (59%) o fac pentru mirosul acestuia (73,8%) şi pentru că face parte din spiritul Crăciunului (18,7%).
•Segmentul oamenilor care nu cumpără brad (16%) se încadrează tot în segmentul ecologist (32,1% au deja unul artificial şi 17,9% sunt ecologisti convinşi).
•Crăciunul a devenit o perioadă de vacanţă, un time-out din stresul şi oboseala acumulate în timpul anului.
•Pentru români Crăciunul înseamnă timp petrecut cu familia (77,8%), concediu binevenit (46,1%) şi cadouri(76,1%).

•Ofertele speciale de Sărbători din ultimii ani au devenit obisnuite în toate magazinele. Segmentul oamenilor care profită de aceste superoferte este în continua creştere, ajungând la 12,2%.
•Postul, un element religios şi tradiţional în trecut, şi-a pierdut din însemnătate. Doar 7% dintre români spun că au ţinut tot postul iar 31% dintre ei probabil vor ţine acest post cu o săptamana înaintea Crăciunului. Femeile stau mai bine la acest capitol, 10% dintre ele ţinând întregul post faţă de 2% în cazul bărbaţilor.
•Colindele, un alt element tradiţional, ramân importante însă pentru segmentul de peste 34 de ani. Peste 18% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 şi 34 de ani spun că nu ascultă colinde. Persoanele de peste 34 de ani ascultă in proporţie de aproape 95% colinde. Un alt aspect interesant ar fi creşterea considerabilă a celor care ascultă colinde internaţionale (peste 50%).
•Majoritatea românilor ramân acasă de Crăciun (82%) preferând compania parinţilor (76,9%) sau a partenerului (65%). Doar 11% dintre respondenţi spun că vor pleca intr-o vacanţă cu această ocazie.
•Când vine vorba de bani, românii arată că „au cu ce”. Pentru Crăciun işi alocă în medie 441 RON. Pentru întreaga perioadă a sărbătorilor, un român cheltuie în medie aproape 1000 RON. Segmentul celor care „bagă adânc mâna în buzunar” şi cheltuie peste 1200 RON este de peste 25% dintre respondenţi.


•Generatiile se schimbă şi asta se vede zi de zi. Odată cu generaţiile se schimbă şi obiceiurile, mentalităţile, cutumele. Crăciunul este un bun exemplu în acest sens.
•Oamenii nu mai văd această sărbătoare ca una religioasa iar elementele tradiţionale (cozonacul, tăierea porcului, mâncarea specifică) işi pierd semnificativ din importanţa.
•Crăciunul înseamnă cadouri, shopping, odihnă, familie şi prieteni.
•Singurul element tradiţional care a „rezistat” este bradul.
•Campaniile ecologiste din ultimii ani încep să işi arate roadele, mai mult de un sfert din români alegând un brad artificial.
•Românii cheltuie mai mult decât de obicei de Sărbători. Pentru o masă îmbelşugată, pentru un brad bine împodobit, pentru cadouri.

Despre S.C. e-Sondaj S.R.L.

e-Sondaj este prima companie din Romania specializata in cercetari de marketing online bazate pe respondenti profesionisti. Beneficiind de o echipa de profesionisti in domeniul cercetarilor de marketing va punem la dispozitie o gama larga de studii de piata desfasurate in mediul online.
0749.012.445
0723.557.030
0724.371.340
0768.487.646
office@e-sondaj.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/s-c-e-sondaj-s-r-l-/e-sondaj-craciunul-la-romani