UNTRR solicită aprobarea noului Cod Rutier prin Parlamentul României

BUCURESTI - 14 octombrie 2013

Comunicat tip Produse / Servicii in Auto, Logistica/Transport

UNTRR consideră că, înainte de lansarea unui proiect de Cod Rutier în dezbatere publică, acesta ar trebui sa fie elaborat în consultare cu partenerii sociali, cu reprezentanţi ai conducătorilor auto profesionişti şi amatori, ai companiilor de transport, în esenţă, cu reprezentanţi ai tuturor celor care urmează să aplice noua legislaţie. În acest fel, se vor evita abordările extreme, amibiguităţile şi posibilităţile de interpretare şi speculaţie.

În opinia noastră, pentru atingerea obiectivului de reducere a numărului de accidente rutiere este necesar un ansamblu de măsuri care să nu se rezume doar la creşterea amenzilor. Rolul principal în formarea unui comportament rutier corect în rândul participanţilor la trafic îl are educaţia rutieră. Accentul trebuie pus pe educare, prevenire, pe aplicarea nediscriminatorie a legislaţiei şi mai ales, pe responsabilizarea tuturor  participanţilor la trafic: conducători auto (profesionişti şi amatori), conducători de mopede, motociclişti, biciclişti, căruţaşi, pietoni, precum şi administratori de drumuri şi administratori de căi ferate în punctele de intersecţie cu carosabilul.

Studiul realizat de IRU – Uniunea Internaţională a Transporturilor şi Comisia Europeană, cu privire la cauzele accidentelor în care sunt implicate camioane, arată că la nivel european accidentele se produc 85% din cauza factorului uman (dintre acestea 75% fiind provocate de conducătorii auto amatori), 5% din cauza defecţiunilor tehnice, 5% din pricina condiţiilor meteorologice şi 5% sunt provocate de starea infrastructurii. În România, procentul atribuit în mod real infrastructurii este mai ridicat în cauzalitatea accidentelor rutiere.

UNTRR, faţă de prevederile actualului proiect, doreşte eliminarea erorilor umane la constatarea trecerii pe culoarea roşie a semaforului, astfel încât solicităm ca aceste constatări să fie realizate în mod exclusiv cu dispozitive tehnice omologate şi  metrologizate.

UNTRR solicită responsabilizarea pietonilor în egală măsură cu cea a conducătorilor auto – amenzi egale şi măsuri administrative suplimentare – muncă în folosul comunităţii, pentru a echilibra măsurile administrative adiţionale impuse conducătorilor auto, şi amenzi şi măsuri administrative sporite pentru pietonii persoane adulte care însoţesc minori şi trec pe culoarea roşie a semaforului.

UNTRR solicită responsabilizarea administratorilor drumurilor pentru asigurarea amplasării marcajelor rutiere corespunzătoare caracteristicilor segmentelor de drum vizate, precum şi pentru menţinerea vizibilităţii acestora. Menţinerea unor indicatoare rutiere temporare (lucrări) după data expirării avizelor de amplasare şi finalizarea lucrărilor, trebuie sancţionată sever – cu până la 10% din cifra de afaceri pe ultimul an a constructorului care nu îndepărtează indicatoarele rutiere.   

UNTRR solicită totodată să se ia în considerare prezumţia de nevinovăţie a conducătorilor auto, prin limitarea atributelor poliţiei rutiere la constatarea abaterilor care trebuie prezentate alături de dovezi unui judecător. Audierea agentului constatator, precum şi a conducătorului auto a cărui sancţionare  este propusă,  trebuie să se facă pe baza probelor furnizate de ambele părţi şi pe baza accesului la alte informaţii referitoare la istoricul abaterilor conducătorului auto în cauză, judecătorul urmând să aplice o sancţiune, moment până la care conducătorul auto trebuie să fie considerat nevinovat. Cauţiunile la care face referire proiectul de act normativ să poată fi solicitate doar la contestarea unei sancţiuni aplicate de judecător.

Creşterea capacităţii instituţionale a poliţiei rutiere trebuie să fie o prioritate atât legală, cât şi administrativă, real pusă în aplicare de factorii decidenţi – prin acordare de resurse tehnice şi materiale corespunzătoare, instruire şi recompensare a performanţelor poliţiştilor, dar şi prin oferirea exemplelor de bună practică cu privire la respectarea regulilor de circulaţie, iar tocmai pentru a nu mai ignora sancţiunile aplicate până în prezent de poliţişti, considerăm că acestea trebuie aplicate de instanţele de judecată – ale căror verdicte sunt respectate de toată lumea.

 

Solicităm încetarea discriminării cetăţenilor români la ei acasă, prin imobilizarea vehiculelor străine până la plata amenzilor aplicate de poliţişti, la fel cum românii plătesc aceste amenzi pe loc în celelalte state membre UE sau nemembre UE. Noua Directivă 2011/82/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 octombrie 2011, de facilitare a schimbului transfrontalier de informații privind încălcările normelor de circulație care afectează siguranța rutieră, cu intrare în vigoare din 7 noiembrie 2013, vizează aplicarea sancţiunilor pentru conducătorii auto ale căror vehicule nu sunt oprite de poliţişti în trafic, dar ale căror abateri sunt constatate cu dispozitive tehnice – viteză, trecere pe roşu, distanţă între vehicule. Noua directivă nu justifică în continuare neîncasarea pe loc a amenzilor de circulaţie aplicate în prezent de poliţiştii români la oprirea vehiculelor străine în trafic.

Menţionăm că, deşi în majoritatea statelor membre UE limita maximă permisă a concentraţiei de alcool în sânge în cazul conducătorilor auto este de 0,5 g/l (Austria, Belgia, Danemarca, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Spania, Portugalia, Irlanda, Letonia), această limită variază între 0,2 g/l (Suedia, Finlanda, Polonia, Estonia, Cipru) şi 0,8 g/l (Marea Britanie şi Malta). Deşi introducerea unui prag minim permis în România ar fi un indicator de maturitate pentru o societate responsabilă, se pare că societatea românească nu este încă pregătită – nici să respecte, nici să aplice regulile – exemple publice puternic negative au arătat că poţi conduce băut, poţi face chiar şi accidente şi să nu păţeşti nimic, ba dimpotrivă poliţiştii care au îndrăznit să constate sunt daţi afară din Poliţie. Oricum, reamintim că în proiectul aflat în dezbatere publică „Se interzice conducerea unui vehicul de către o persoană aflată sub influenţa băuturilor alcoolice sau a substanţelor ori produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora”

Considerăm că, un act normativ cu un impact major asupra unui număr de peste 6 milioane de posesori de permis de conducere, care utilizează un parc auto de 5,7 milioane de autovehicule, dintre care doar 150.000 sunt vehicule comerciale de transport (125.000 reprezentând vehicule de transport marfă de peste 3,5 t şi 25.000 vehicule de transport persoane de peste 8+1 locuri), care se modifică la intervale de ani de zile, trebuie să urmeze procedura legislativă standard/firească prin aprobarea de către Parlamentul României, şi nu una rapidă şi, poate, superficială.

 

 

Despre Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania

UNTRR - Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apară interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 13.000 de membri - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/uniunea-nationala-a-transportatorilor-rutieri-din-romania/untrr-solicita-aprobarea-noului-cod-rutier-prin-parlamentul-romaniei