Matematicianul John D. Barrow a castigat Premiul Templeton 2006

BUCURESTI - 16 martie 2006

Comunicat tip General in Stiinta / Cercetare

Cunoscutul matematician John D. Barrow a castigat Premiul Templeton 2006. Barrow este un cunoscut cosmolog, ale carui cercetari se refera la relatia dintre viata si univers si la natura intelegerii umane. Prestigiosul premiu in valoare de 795.000 lire sterline (1.4 milioane $) a fost anuntat astazi la sediul Natiunilor Unite din New York, in cadrul unei conferinte de presa.

Matematicianul John D. Barrow a castigat Premiul Templeton 2006

In varsta de 53 ani, Barrow, Profesor de Stiinte Matematice la Universitatea din Cambridge, a utilizat cunostinte de matematica, fizica si astronomie pentru a elabora o viziune larga, care sa-i provoace pe oamenii de stiinta si pe teologi sa treaca dincolo de frontierele disciplinelor lor, pentru a cuprinde dimensiunea inteligibilului si a neinteligibilului – cum au luat fiinta timpul, spatiul si materia, cum evolueaza universul, incotro se indreapta si daca are intr-adevar o directie.

Opera sa – 17 carti traduse in 27 de limbi si mai mult de 400 de lucrari stiintifice – a pus in lumina intelegerea universului si a aratat limitarile intrinseci ale interogarii stiintifice in domenii abrupte.

Thomas Torrance, laureatul premiului Templeton din 1978, a comentat despre Barrow, 'Paradigma operei sale rezida in studierea profunda a acelor aspecte ale structurii universului si ale legilor sale care fac posibila viata. Dezvoltarea pe scara larga a acestei idei simple a dus la o expansiune uriasa a intinderii si profunzimii dialogului dintre stiinta si religie.'

Premiul Templeton pentru Progres pe calea Cercetarii si a Descoperirilor privind Realitatile Spirituale a fost creat in 1972 de catre investitorul si filantropul Sir John Templeton. El este acordat anual unei personalitati in viata care contribuie substantial la progresul cunoasterii asupra problemelor spirituale. Este cel mai cunoscut premiu religios din lume si cel mai mare premiu anual in bani, a carui valoare depaseste intotdeauna valoarea premiului Nobel. Ducele de Edinburgh ii va inmana premiul lui Borrow in cadrul unei ceremonii private la Palatul Buckingham pe 3 mai.

In primul sau comentariu dupa primirea acestei distinctii, Barrow a declarat 'Astronomia a transformat intelegerea asupra universului, indepartandu-se de conceptul simplist si fara finalitate al universului, schitat de filozofii sceptici. Multe dintre cele mai profunde si mai angajante intrebari pe care ni le punem si astazi despre natura universului isi au originea in cautarea noastra pur religioasa a sensului. Conceptul unui univers legiferat, cu o ordine care poate fi inteleasa si pe care sa te poti baza, a izvorat in mare parte din credintele noastre religioase cu privire la natura lui Dumnezeu.'

Barrow a obtinut doctoratul in astrofizica la Universitatea din Oxford in 1977 si a atras pentru prima oara atentia in 1986, cand a publicat lucrarea 'Principiul Cosmologic Antropic'. Aceasta a fost urmata in 1988 de 'Lumea dinauntrul lumii', un studiu atotcuprinzator asupra originilor si dezvoltarii 'legilor Naturii', si de prelegerile din seria Giffond sustinute in 1989 la Universitatea din Glasgow, cand avea doar 36 de ani, fiind cel mai tanar lector din istoria seriei.

John David Barrow s-a nascut la Londra in 1952. Dupa ce a obtinut licenta in matematica (Bachelor of Science – Clasa I cu Onoruri), Barrow a obtinut doctoratul la Oxford cu teza, 'Modele Cosmologice Neuniforme '. In 1989 s-a mutat la Centrul Astronomic al Universitatii din Sussex, devenind profesor plin in 1989, unde a activat ca Director din 1995 pana in 1999, cand a fost numit Profesor de Stiinte Matematice in cadrul Departamentului de Matematici Aplicate si Fizica Teoretica de la Cambridge. In 2002, Barrow a fost numit Profesor de Astronomie la Gresham College din Londra, cea mai veche catedra stiintifica din lume, infiintata in 1596.

Despre Achelis & Partner Public Relations

Pentru mai multe informatii privind Premiul Templeton si Fundatia John Templeton accesati www.templetonprize.org si www.templeton.org.
Dana Oancea