CU BICICLETA LA ŞCOALA 58 DIN BUCUREŞTI

BUCURESTI - 16 februarie 2010

Comunicat tip General in ONG

ANALIZA DESPRE UTILIZAREA MIJLOACELOR DE TRANSPORT SPRE / DE LA ŞCOALĂ DE CĂTRE ELEVII DE LA ŞCOALA GENERALĂ NR. 58 “PETRE GHELMEZ” / Bucureşti

CU BICICLETA LA ŞCOALA 58 DIN BUCUREŞTI

Asociaţia “BATE ŞAUA SĂ PRICEAPĂ IAPA” şi-a propus să descopere ceea ce ştia deja: că elevii şcolilor nu folosesc prea mult bicicleta pentru deplasarea zilnică spre unitatea de învăţământ, unde îşi petrec aproape jumătate din zi (stând în marea majoritate a timpului pe scaun, adică practicând sedentarismul). Motivul principal: nu se mai gândeşte nimeni la acest mijloc de transport, sănătos, non-poluant, economic şi simpatic… Motivul secundar: nu există deloc condiţii de siguranţă, nici din partea reglementărilor rutiere, şi nici din partea atitudinii autorităţilor locale pentru încurajarea tinerilor. Am fost în mai multe şcoli şi licee bucureştene pentru a evalua gradul de utilizare a bicicletei la ora actuală, dornici să aducem dovezi clare, oficiale pentru cei de la care aşteptăm decizii favorbile în viitor. Am descoperit că în şcolile de cartier se practică încă masiv deplasarea pe jos, ceea ce este meritoriu, motivul principal fiind distanţa scurtă faţă de şcoală la care locuiesc elevii. Numărul mic de deplasări cu bicicleta ne face însă responsabili să atragem atenţia că există un potenţial mare de stimulare a acestul mod de deplasare, care nu poate decât să aducă beneficii mari, celor mici.

Surpriza a venit evaluând atitudinea copiiilor faţă de bicicletă: la întrebarea noastră “Ce este bicicleta pentru voi?”, micuţii au răspuns foarte ferm: “Un mijloc de transport”, contrastând puternic cu atitudinea oamenilor mari care o consideră “o jucărie”. Paradox: cu cât omul devine mai “responsabil”, mai “serios”, ajunge să ‘desconsidere’ un vehicul foarte inteligent, în timp ce la vârstă fragedă, naivii şi inocenţii copii respectă bicicleta foarte mult. Cu cât vârsta adolescenţilor creşte, este evidentă tendinţa de a se “debarasa” de ‘prietenia’ cu bicicleta şi trecerea la tentaţia automobilului cu care să se evidenţieze în faţa colegilor. Această realitate ne face să încercăm ‘amânarea’ spre o vârstă mai înaintată a schimbării atitudinii faţă de bicicletă, prin educarea raţională, practică a elevilor. Dacă se va vorbi copiilor pe limba lor, şi adolescenţilor pe limba lor, se va putea păstra atitudinea lor pozitivă faţă de ce înseamnă deplasarea pe două roţi, până la maturitate. Dar acest lucru nu se face cu limbă de fier şi nici prin constrângere, ci prin încurajare şi prin asigurarea unor condiţii de deplasare tentante şi convingătoare. Depinde de noi, adulţii, cum definim idealurile adolescenţilor şi cum dăm valoare în ochii lor unor comportamente durabile.

Pentru copii, mersul pe jos sau pe bicicletă la şcoală alături de părinţii lor este o ocazie excelentă de a învăţa regulile de circulaţie. Copiii care merg pe jos la şcoală cu părinţii sau cu prietenii îşi dezvoltă abilităţile pietonale de-a lungul timpului, astfel că atunci când încep să călătorească singuri, sunt mai bine pregatiţi să facă faţă traficului. Deşi aceasta înseamnă să se trezească un pic mai devreme dimineaţa, mulţi părinţi ar putea aprecia această plimbare zilnică pentru că pot sta de vorbă cu copiii lor.
Când copiii pot merge singuri la şcoală, drumul pe jos sau cu bicicleta este o şansă de a-şi câştiga independenţa şi încrederea în sine. Copiii care merg pe jos sau pedalează spre şcoala îşi cunosc mult mai bine cartierul, recunosc numele străzilor şi locurile, fiind mult mai puţin predispuşi la a se rătăci. Copiii şi tinerii se bucură de libertatea de a se afla împreună cu prietenii lor.
Obişnuirea copiilor cu mersul pe bicicletă este o modalitate excelentă de a încuraja obiceiuri sănătoase pentru o viaţă îndelungată şi de a reduce dependenţ de maşină. Dacă elevii sunt obişnuiţi sa meargă pe jos / pedaleze spre şcoală, le va plăcea, de asemenea, să călătorească în viitor singuri pe jos sau cu bicicleta, în loc să depindă de cineva care să-i ducă cu maşina. Mesajul nostru către părinţii din toată ţara este: “Dragi oameni mari, serioşi şi responsabili, vă rugăm respectuos să daţi jos maşinile de pe trotuare şi lăsaţi spaţiul liber şi sigur pentru copii, pentru ca prietenii noştri mai mici să se poată deplasa pe jos sau cu bicicleta!”.


Iată situaţia din Şcoala 58, sectorul 2, Bucureşti:
Numărul aproximativ de elevi ai acestei unităţi de învăţământ este de 500 elevi.
Numarul de chestionare distribuite este de 100 - la care au raspuns 95 elevi, eşantion considerat reprezentativ.

Optiunile lor sunt prezentate în pagina de web a proiectului: www.velorutia.ro / Activitati / Velorutia in Scoli.

Astfel, prima concluzie este ca 6,19% dintre elevi folosesc ŞI bicicleta ca mijloc de transport catre/de la scoala.
Asta nu înseamnă că vin în permanenţă, dar dovedeşte DISPONIBILITATEA lor de a utiliza bicicleta. Un rastel de minim 10 locuri ar fi binevenit, pentru a asigura ÎN PERMANENŢĂ locuri de parcare SIGURE pentru elevii biciclişti. Acest procent justifică deja propunerea de încurajare a lor prin crearea de conditii de siguranta si confort pentru deplasare si deasemenea asigurarea unor conditii de parcare a bicicletelor la sediul unitatii de invatamant prin instalarea de rastele fixe, asigurate si pazite.

Din cei 7 elevi, care folosesc ŞI bicicleta ca mijloc de deplasare, 6 utilizează şi deplasarea pe jos şi / deplasarea cu maşina părinţilor. Ceea ce ne face să tragem concluzia că în afara transportului alternativ, uneori sunt aduşi de către părinţi cu maşina personală (accidental).

Procentul de 22,12% elevi care se deplasează cu maşina părinţilor este ţinta noastră cea mai dificilă pentru schimbarea comportamentului, dar cifra nu este încă alarmantă. Situaţia din teren, unde am constatat că aglomeraţia auto din vecinătatea unităţii de învăţământ este mai mult ca sigur generată NU DOAR de părinţii care îşi aduc copiii la şcoală ci şi de şoferii care tranzitează şi/sau parchează abuziv în zonă, ne face să solicităm Brigăzii de Poliţie Rutieră şi Primăriei luarea unor decizii de reducere a traficului auto în vecinătatea şcolii.

Procentul impresionant de 61,95% elevi care se deplasează pe jos ne demonstrează că ei vin totuşi de la distanţe mici şi astfel creşte nevoia de a se asigura condiţii de SIGURANŢĂ ŞI CONFORT prin reducerea traficului auto din vecinătatea şcolii.


VA URMA

Pentru studii suplimentare şi analize punctuale, asociaţia “BATE ŞAUA SĂ PRICEAPĂ IAPA” vă stă la dispoziţie.

Proiectul “VELORUŢIA ÎN ŞCOLI” a primit sprijin financiar din partea Fundaţiei pentru Parteneriat (Miercurea Ciuc), ANPCDEFP, GEF/SGP.
Parteneri: Primaria Generala a Municipiului Bucuresti, Brigada de Politie Rutiera Bucuresti, Consiliul National pentru Securitate Rutiera
Sponsor: VELOTECA

Despre Asociatia BATE SAUA SA PRICEAPA IAPA

Aceste plimbari fac parte din programele campaniei VELORUTIA. O REVOLUTIE PE DOUA ROTI, prin care BateSaua isi propune sa introduca bicicleta in viata de zi cu zi a bucurestenilor si romanilor in general. Agenda campaniei cuprinde programele: CU BICICLETA LA SCOALA, CU BICICLETA LA SERVICIU, CU BICICLETA LA CUMPARATURI, CU BICICLETA LA MUZEU.

Asociatia “BateSaua” promoveaza traditiile cultural-artistice prin intermediul turismului in sa. Mai exact, propunem plimbari calare, in saua bicicletei sau a calului, pentru a vizita tot ce are tara asta (lumea asta) mai frumos. Din mosi stramosi. Pentru a VEDEA, ASCULTA sau GUSTA bunatatile traditionale ale poporului roman. Detalii la:
http://www.targultaranului.ro
Altfel se vede lumea, de sus din sa :)!

NU este nevoie sa plecam in vacanta sau concediu, pentru a ne bucura de contactul cu spatiul rural sau culinar traditional. Iata: sunt suficiente 2-3 ore intr-o dimineata de weekend in care am renuntat la shoppingul de mall sau de hypemarket. Putem pedala, ne putem aproviziona, putem socializa intr-un context special, ne putem face prieteni printre taranii romani care au nevoie de incurajarea noastra pentru a continua sa produca branza, cas, pastrama sau bors.
021 315 9811, 0722 736694
geobatesaua@batesaua.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/asociatia-bate-saua-sa-priceapa-iapa/cu-bicicleta-la-scoala-58-din-bucuresti