Ministerul Culturii sabotează Salonul Cartii „Bookfest”

BUCURESTI - 1 mai 2006

Comunicat tip General in Educatie / Cultura

Gabriel Liiceanu, presedintele Asociatiei Editorilor din Romania, protesteaza impotriva declaratiilor facute de ministrul secretar de stat Ioan Onisei in legatura cu organizarea Salonului cartii 'Bookfest'

Ministerul Culturii sabotează Salonul Cartii „Bookfest”

Asociaţia Editorilor din România (AER): Ministerul Culturii sabotează Salonul Cartii „Bookfest”

Potrivit comunicatului de presă MEDIAFAX din 26. 04. 2006, dl Ioan Onisei, secretar de stat la Ministerul Culturii, a afirmat că „nu mai este foarte sigur” dacă Ministerul este dispus să plătească chiria spaţiului pentru Salonul de Carte „Bookfest”, organizat de către AER în pavilioanele Romexpo, în perioada 13 – 18 iunie anul curent,
de teamă că AER ar putea face profit „de pe urma diferenţei dintre chiria facturată de Romexpo (10 euro mp) şi suma cerută de AER editorilor expozanţi (57 euro mp)”. Dl. Onisei a mai afirmat, potrivit comunicatului, că „profitul acestui Târg nu trebuia să fie al AER, ci al cititorului şi al editurilor”.

Întrucât, ca preşedinte al asociaţiei incriminate de către Minister (pe care am avut naivitatea să-l consider un partener în crearea unui eveniment major al culturii scrise din România), am citit uluit afirmaţiile dlui Onisei, doresc să fac următoarele precizări:
1.Întâmplarea face că AER a avut iniţiativa organizării în iunie 2006 a unui Salon al Cărţii numit „Bookfest” nu pentru a obţine profit, ci pentru a onora cauza editorilor, a cărţilor şi a cititorilor din România. (În treacăt fie spus, AER nu poate obţine nicicum profit, ci cel mult un excedent financiar, întrucât AER este o organizaţie fără scop patrimonial şi nu poate desfăşura activităţi economice.) Altfel spus, AER şi-a propus să facă „muncă patriotică”.
2.În cazul în care, de pe urma organizării acestui eveniment cultural fără sprijinul Ministerului Culturii, ar fi rezultat (fapt total improbabil, datorită diferenţei dintre anvergura proiectului şi posibilităţile financiare restrânse ale expozanţilor) vreun excedent financiar, atunci (a) el ar fi intrat, ca rezultat al unei munci cinstite, în fondurile Asociaţiei (deci în beneficiul celor 64 de membri ai ei şi (b) ar fi fost utilizat în continuare, potrivit statutului AER, pentru promovarea culturii scrise din România.
3.În cazul în care, pentru organizarea Salonului „Bookfest”, vor exista şi bani publici (în speţă, în cazul în care Ministerul Culturii ar fi dispus să acopere, aşa cum a părut la un moment dat că intenţionează, costul chiriei către Romexpo pe o perioadă de 11 zile), AER a semnat un protocol cu celelalte asociaţii de editori din România potrivit căruia, în eventualitatea existenţei unor câştiguri financiare la bilanţul final al Salonului, acestea vor fi donate unei organizaţii non-profit ce ar urma să se nască, numită Casa Cărţii. Nimic nu dovedeşte că AER a încălcat sau ar dori să încalce vreo clipă acest protocol, câtă vreme, repet, în realizarea proiectului vor exista bani publici.
4.În schimb, declaraţiile recente făcute de dl. Onisei dovedesc că Ministerul Culturii ori nu şi-a calculat corect suma la a cărei plată a părut că se angajase (şi acum, când se apropie scadenţa plăţii, nu o are), ori, dintr-un motiv sau altul, nu mai doreşte să o plătească. Însă aşa stând lucrurile, este profund imoral ca Ministerul, prin persoana secretarului său de stat, să recurgă la o diversiune precară, sugerând că Ministerul nu ar mai da banii nu pentru că nu şi-a făcut la timp şi corect socotelile, ci pentru că AER ar realiza chipurile – prin diferenţa care se naşte între cifra chiriei pe metru pătrat plătită către Romexpo (10 euro) şi taxa de participare (57 euro) solicitată expozanţilor de către organizator – un câştig considerabil (care oricum, potrivi protocolului amintit, ar reveni Casei Cărţii şi nu AER-ului).
În ce constă aici ignoranţa sau reaua-credinţă?
a)AER nu le închiriază expozanţilor o suprafaţă goală de pământ sau de beton. Taxa de participare propusă expozanţilor reflectă toate cheltuielile organizatorice, şi nu doar chiria spaţiului plătită către Romexpo. Aşadar, diferenţa de la 10 euro la 57 de euro provine din celelalte capitole de buget (construcţia şi amenajarea standurilor, concepţia şi construcţia spaţiilor de animaţie, materiale tipărite, publicitate etc.), în privinţa cărora atât expozanţii cât şi Ministerul Culturii au fost înştiinţaţi într-o formă detaliată în urmă cu o lună şi jumătate. (Prin urmare nu se poate pune problema lipsei de transparenţă a AER.) Contravaloarea chiriei către Romexpo, suportată (eventual) de către Minister pentru spaţiul gol, are, în cheltuielile totale, doar ponderea de 18%. Restul până la 100% nu e câştig, ci cheltuială. În aceste condiţii, evident că „e o diferenţă foarte mare între chiria facturată de Romexpo şi ceea ce vor plăti editorii”. Ocupându-se de domeniul cărţii de ani de zile, dl Onisei ar fi trebuit să ştie că într-un târg de carte se află şi altceva decât o pardoseală orizontală de beton şi pereţii verticali ai unor hale.
b)Taxa de 57 de euro fără TVA, propusă expozanţilor de către AER pentru un stand standard construit şi amenajat, este cea acceptată prin protocolul semnat şi este totodată cea mai mică dintre cele plătite vreodată de editori la celelalte târguri naţionale de carte din România (65 euro plus TVA plus 35.000 lei bilet de intrare la „Bookarest”, 60 euro plus TVA la „Gaudeamus”). Mai mult. Taxele care urmează să fie încasate de AER de la expozanţi nu vor acoperi oricum cheltuielile organizării Salonului „Bookfest”. Costul real al proiectului, ţinând cont de anvergura lui, urcă la 98 de euro pentru metrul patrat de expunere, diferenţa de 41 de euro (dintre 57 şi 98 de euro) urmând să fie acoperită în urma diligenţelor AER pentru obţinerea de sponsorizări. Mai mult. AER a investit deja în acest proiect din fondurile proprii, fără nici o certitudine a recuperării, suma de 350 milioane lei vechi.
5.Aşa stând lucrurile, socotesc că este dezonorant pentru dl secretar de stat Ioan Onisei ca, în loc să-şi recunoască incapacitatea de a gestiona o cauză a culturii naţionale, să prefere să arunce cu noroi în cea mai importantă asociaţie de editori din România, exact în clipa în care aceasta se zbate să creeze un eveniment cultural public. AER nu a făcut decât să-şi asume, în beneficiul tuturor – editori şi cititori deopotrivă – sarcina dificilă de a organiza în mod total dezinteresat un nou Salon al Cărţii, în care publicul să nu se mai calce pe picioare şi în care editorii să nu se mai certe pentru fiecare metru de stand obţinut în plus.
6.În cazul în care, într-un acces de mărinimie, dl Onisei hotărăşte totuşi ca Ministerul să participe financiar la realizarea Salonului Cărţii „Bookfest”, AER se angajează, potrivit protocolului semnat, să pună la dispoziţia Ministerului toate documentele şi situaţiile financiar-contabile care atestă realizarea efectivă a cheltuielilor în conformitate cu bugetul previzionat, auditate de o firmă de specialitate.
7.În declaraţia sa, dl Onisei afirmă că Ministerul urmăreşte „profitul cititorului şi al editorilor” şi că nu e dispus să dea bani publici pentru profitul unei asociaţii de editori private. Dacă rândurile de mai sus nu l-au convins pe dl Onisei că AER nu face decât să rişte şi, la limită, să piardă bani pentru o cauză nobilă, atunci îi sugerez dlui Onisei, atât de preocupat de profitul cititorilor, să le împartă acestora (în formă de sume lichide sau de cărţi cumpărate de la editori), în prima zi a Salonului, cei 80.000 de euro destinaţi chiriei către Romexpo pentru cei 7000 de metri patraţi ai Salonului. Iar dacă nu-i are, să ne lase pe noi să-i căutăm pe lângă instituţiile din această ţară care vor fi fiind poate mai dispuse să facă ceva pentru carte în România decât este dispus să facă astăzi la noi un minister al culturii. I-am fi extrem de îndatoraţi domnului secretar de stat în Ministerul Culturii, Ioan Onisei, ca, în cazul în care nu ne poate ajuta în crearea noului Salon al Cărţii respectând acel gentlemen agreement, măcar să nu ne saboteze.

Gabriel Liiceanu
Preşedinte al Asociaţiei Editorilor din România





Despre ASOCIATIA EDITORILOR DIN ROMANIA

Asociatia Editorilor din Romania (AER) este cea mai importanta organizatie din industria cartii. Bookfest - Salonul cartii Bucuresti este un proiect initiat de AER si este deschis tuturot celor implicati in industria cartii.
Doina Marian
doinam@aer.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/asociatia-editorilor-din-romania/ministerul-culturii-saboteaza-salonul-cartii-bookfest