Cum se prezinta candidatii de Bucuresti in online?

BUCURESTI - 8 noiembrie 2012

Comunicat tip General in Politic

O analiza succinta a prezentei online a candidatilor la alegerile Parlamentare din data de 9 decembrie releva faptul ca la noi utilizarea acestor instrumente este inca la inceput, iar ca practica generalizata candidatul devine activ in mediul online o data la patru ani, in timpul campaniilor electorale.

 Cel mai bun exemplu pentru a evidentia potentialul comunicarii politice in mediul online este faptul ca presedintele Barack Obama a ales sa transmita primul mesaj dupa castigarea alegerilor prin intermediul unei retele de socializare.  

Cosmin Costache

Interesant este faptul ca desi cercetarea a fost facuta cu numai cateva zile inainte de inceperea oficiala a campaniei electorale, inca marea majoritate a candidatilor nu au facut actualizari ale site-urilor personale sau in cel mai bun caz apare mesajul promitator al unui site in constructie. Desi reglementarile in mediul online sunt mai ambigue, iar in ceea ce priveste promovarea candidatilor s-ar putea utiliza niste artificii care “sa fure” startul campaniei electorale, foarte putini candidati au apelat deja la promovarea online.

Pentru ca o analiza a tuturor candidatilor ar fi necesitat un efort considerabil, a fost apreciat ca suficient studiul candidatilor celor doua mari forte combatante, USL si ARD, in cea mai importanta circumscriptie electorala, Bucurestiul. Rezultatele preliminare au confirmat faptul ca nu si-ar fi avut rostul o cercetare mai ampla.

Prima observatie este evidentiata de analiza rezultatelor generate la cautarea numelor candidatilor pe cel mai utilizat motor de cautare. Este surprinzator faptul ca exista destui candidati care nu genereaza rezultate in afara listelor de candidati publicate de diversele site-uri de stiri. Nu exista rezultate care sa ilustreze activitatea candidatilor preliminara depunerii candidaturii, iar in unele cazuri nu se gasesc nici fotografii ale respectivilor candidati, nici macar la cautarea numelui alaturat de initialele partidului care l-a propus.

In cercetare au fost inclusi cei 80 de candidati din cele 28 de colegii de deputati si 12 colegii de senatori. Iata cateva cifre rezultate:

    18 candidati nu au nici site/blog si nici cont pe retele de socializare

 

    17 candidati detin numai cont pe cea mai utilizata retea de socializare

 

    10 candidati au site-urile personale cu continut dedicat unor campanii trecute, fie campania de la alegerile parlamentare din 2008, fie cazul celor care au participat si la alegerile locale din 2012.

 

    11 candiati au ales sa utilizeze un subdomeniu al unei platforme de blogging, in locul unui domeniu personal

 

    13 candidati au atins limita numarului maxim de prieteni pe cea mai importanata retea de socializare, sau au un numar de aprecieri mai mare pentru pagina lor personala pe aceeasi retea.

De mentionat este faptul ca asupra multor site-uri sau conturi de pe retelele de socializare exista indicii clare ca administrarea acestora nu este personala, ci o face cineva in numele candidatului. In unele cazuri se utilizeaza chiar exprimarea la persoana a III-a despre candidat, ceea ce pare cel putin ciudat, in special pe o retea de socializare, unde comunicarea ar trebui sa fie directa.

Iata si cateva nominalizari. In categoria celor mai activi candidati intra, in mod previzibil, candidati mai tineri, precum Diana Tusa, Bogdan Diaconu, Alina Gorghiu sau Mihai Sturzu, care imbina cu succes activitatea atat pe site-ul personal cat si pe retelele de socializare, iar un element distinctiv este utilizarea unui tip de comunicare foarte eficient, printr-o retea de socializare prin care se transmit mesaje scurte.

O prezenta online notabila este cea a candidatului la functia de senator in Sectorul 5, Radu F. Alexandru - vicepresedinte PDL. Cu un site actualizat deja cu elementele grafice ale formatiunii Alianta Romania Dreapta pentru care candideaza si cu articole pe blog de-a lungul ultimilor ani de mandat, se remarca intre candidatii cu experienta care vor sa obtina un nou mandat. In aceeasi masura, activitatea candidatului pe cea mai importanta retea de socializare a inceput cu suficient de mult timp inainte de startul campaniei electorale, avand un numar mare de prieteni, se remarca printr-o comunicare in ambele sensuri, contrar majoritatii conturilor, in care candidatul este unicul emitator de idei.

Unii candidati beneficiaza de avantajele campaniilor si functiilor detinute anterior sau de notorietatea pe care si-au dobandit-o prin alte activitati decat cele politice, dar lipsa de implicare cu adevarat nu ii deosebeste prea mult de ceilalti. In cazul celor mai multi candidati prezenta lor online este absolut intamplatoare, ca sarcina de partid sau pur si simplu ca sa spuna ca au facut-o si pe-asta.

Sa speram ca urmatorii ani vor aduce o revolutie in ceea ce priveste comunicarea politica online, iar implicarea oamenilor politici in aceasta activitate sa fie una permanenta si nu doar o luna, o data la patru ani. Este pacat ca potentialul deosebit de mare al mediului online este inca neglijat sau tratat la un nivel mult prea mic.

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/ceasuristore/cum-se-prezinta-candidatii-de-bucuresti-in-online