Protest! Pactul national pentru educatie semnat fara Societatea Civila!

BUCURESTI - 6 martie 2008

Comunicat tip General in Educatie / Cultura

Semnarea Pactului Politic pentru educatie fara a se tine seama de amendarile facute de societatea civila si de expertii in educatie apartinand societatii civile constituie un viciu de procedura care arata atitudinea reala a clasei politice fata de societatea civila. Desi clasa politica exista pentru a reprezenta societatea civila, iar sistemul democratic este conceput pentru a impiedica formarea unei paturi conducatoare care sa-si vada doar de interesele personale, democratia noastra originala a demonstrat cu ocazia semnarii pactului politic pe educatie ca increderea societatii civile in clasa politica este riscanta.

Protest! Pactul national pentru educatie semnat fara Societatea Civila!


O analiza atenta a textului trimis de societatea civila reprezentata prin EDUGATE si textul semnat arata si care sunt punctele de conflict in care mediul politic nu a vrut sa se ralieze. Consideram ca punctele ce nu au fost incluse in pactul politic nu convin partidelor politice de vreme ce nu le-au semnat si cerem pe aceasta cale o precizare din partea fiecarui partid semnatar daca sunt sau nu de acord.

Dorim sa stim care dintre partide se angajeaza real si nu formal in transformarea de sistem a educatiei si care reprezinta de fapt interesele societatii civile. In cazul in care in termen de o saptamana nu primim declaratii publice in acest sens vom trage concluzia ca exista interese politice impotriva acestor puncte si ca acele partide politice nu ne mai reprezinta. Punctele neluate in calcul la semnarea pactului politic le enumeram mai jos:

Viziunea transformarii Scolii ca sistem este urmatoarea: IN PERIOADA 2008-2013, ROMANIA ISI DEZVOLTA UN SISTEM EDUCATIONAL BAZAT PE VALORI, COMPETENTA SI RESPONSABILITATE. Valorile cultivate prin modelul educational dezvoltat in acest interval sunt: increderea; onestitatea; performanta; inteligenta sociala; curajul actiunii civice; creativitatea; implicarea personala; transferabilitatea competentelor; forta echipei

Misiunea transformarii Scolii ca sistem consta in SCHIMBAREA, PRIN EDUCATIE, A INFRASTRUCTURII MENTALE A SOCIETATII ROMANESTI, in acord cu schimbarile generate de statutul Romaniei de tara membra a Uniunii Europene. Transformarea infrastructurii mentale presupune un proces de schimbare adaptiva care, controlat si coordonat corect, dureaza 10-20 de ani, folosind in mod real subsistemul public principal destinat acestui scop, Educatia.

Obiectivul strategic al transformarii Scolii ca sistem este GENERAREA SUSTENABILA A UNEI RESURSE UMANE NATIONALE INALT COMPETITIVE, capabile sa functioneze eficient in societatea actuala si viitoare. Directiile de actiune si proiectele necesare indeplinirii obiectivului strategic vizeaza orientarea sistemului educational catre nevoile beneficiarilor acestuia, anticiparea si satisfacerea proactiva a nevoilor actuale sau de perspectiva ale pietei de competente

Toate proiectele de transformare a Scolii ca sistem vor fi dezvoltate si puse in fapt in concordanta cu viziunea, valorile, misiunea si obiectivul strategic adoptate prin Pactul National pentru Educatie.

Toti actorii individuali si institutionali ai societatii sprijina Pactul National pentru Educatie contribuind onest, competent si responsabil la punerea sa in fapt.

Selectarea celor mai bune programe educative care sa corespunda nevoilor de educatie ale elevilor. Programele educative sunt cheia de bolta pentru corelarea educatiei cu nevoile de dezvoltare locala, de socializare, de implicare sociala, de motivare a elevilor, de crestere a potentialelor proprii si de definire a succesului social-economic. Scoala trebuie sa preia experientele validate international, sa-si modernizeze oferta de educatie si sa respecte cele mai inalte standarde educationale furnizate de programele educative. Programele educative vor face ca educatia sa nu se limiteze doar la copii, ci sa se extinda la nivelul intregului popor roman, in toate ramurile de activitate si existenta sociala.

Pregatirea profesorilor dupa ultimele cercetari internationale in pedagogie. Izolarea Romaniei fata de ultimele frontiere ale cercetarii in educatie din tarile dezvoltate trebuie depasita, astfel incat toti cei implicati in educatie sa fie la curent cu cele mai importante rezultate. Aceasta se va face prin invatare permanenta, iar consecinta finala va fi un mediu profesional de inalta tinuta tehnica, o administratie centrala si/sau locala cu un inalt grad de cunoastere si un mediu social interesat in sprijinirea educatiei.

Crearea cadrului de educatie specifica pentru copii cu nevoi speciale de educatie
Aceste programe sunt cheia dezvoltarii economice din urmatoarele motive: reusesc sa directioneze invatamantul catre partea formativa; reusesc sa dea cel mai mare grad de succes in integrarea social-economica a tinerilor, reusesc sa micsoreze delicventa juvenila, reusesc sa imbogateasca tehnicile de predare ale profesorilor si sa le adapteze la persoane concrete. Programele educative destinate copiilor cu nevoi speciale umanizeaza educatia, motiveaza copii pentru invatare si formare de abilitati, imbogateste si diversifica metodologiile de evaluare si de proiectare a curriculei. Consecintele finale ale acestor programe sunt nu doar formative ci si curative, recuperatorii si in marirea potentialelor individuale a celor implicati elevi si profesori.
Stimularea „brain regain” in universitatile si centrele de cercetari. Numarul mare de tineri romani care au facut studii in marile universitati ale lumii ne poate da sansa scurtarii traseelor de dezvoltare prin transferul direct de competenta, know-how si tehnologie. Pentru acest scop, se va intensifica procesul reintoarecerii creierelor, deschizand portile universitatilor si centrelor de cercetari si creand un mediu stimulativ si atractiv, care sa le permita trasee optime de cariera profesionala.



PACTUL NATIONAL PENTRU EDUCATIE: ANGAJAMENTE STRATEGICE

Noi, reprezentantii partidelor politice parlamentare, ai institutiilor si organizatiilor subsemnate, am semnam Pactul National pentru Educatie avand atentia focalizata, in primul rand, pe beneficiarii directi ai Educatiei, elevii si studentii de azi – doua grupe importante de populatie, care in 10-20 de ani de acum inainte, vor deveni categoria cea mai dinamica a societatii definindu-i caracteristicile dezvoltarii socio-economice. Formarea, la generatiile tinere, a unui comportament autentic bazat pe valori, printr-un echilibru intelept intre cunostintele, deprinderile si atitudinile dobandite in scoala reprezinta, in opinia noastra, provocarea principala a modelelor educationale ale urmatorului deceniu.

Totdata, semnam Pactul National pentru Educatie acordand o atentie cu totul speciala personalului didactic, categorie profesionala cu dublu statut: pe de o parte – furnizor principal al serviciilor educationale catre elevi si studenti; pe de alta parte – beneficiar al ofertei de dezvoltare profesionala puse la dispozitie de sistemul educational. In opinia noastra, proiectul fundamental al transformarii Scolii ca sistem in Romania este cel privind strategia dezvoltarii resursei umane in Educatie, avand ca vectori de atac componentele specifice filiera didactica si, respectiv, cariera didactica.

In fine, semnam Pactul National pentru Educatie avand in atentie pilonul strategic al Scolii ca sistem – la ora actuala, puternic generator de tranzactii toxice, in fiecare componenta a structurii sale: arhitectura de ansamblu; filosofii curriculare; relatii profesori-elevi/studenti; management; evaluare; finantare; raporturi centralizare-descentralizare; performanta de ansamblu; capacitate de adaptare si timp de raspuns; sustenabilitate. Cauza principala este istorica: Romania este acum in timpul statutului de stat membru al Uniunii Europene, iar Scoala ca sistem – in timpul sau anterior, al unui model educational depasit, cu toate consecintele nefaste ce decurg din aceasta decuplare istorica a educatiei fata de realitatea societatii careia trebuie sa-i serveasca. De aici, nevoia transformarii fundamentale, de sistem.

Transformarea Scolii ca sistem este cel mai important proiect public al Romaniei in intervalul 2008-2012. El consfinteste, strategic, inchiderea capitolului istoriei moderne a tarii noastre inceput dupa 1945 si angajarea autentica pe calea deschisa de momentul 1 ianuarie 2007. Schimbarea adaptiva a Educatiei constituie un exercitiu profund de invatare colectiva la scara intregii societati, fundamentat pe incredere, onestitate, competenta, performanta si curaj, gandit sa genereze castiguri ireversibile – pe termen scurt, mediu si lung – pentru toti actorii individuali si institutionali implicati in punerea sa in fapt. Timpul va proba.

Pactul pentru Educatie completat de Societatea Civila este disponibil la adresa:
http://www.supradotati.ro/resurse/pactul.pdf

Multumim semnatarilor Pactului pentru Educatie completat de Societatea Civila:


-Societatea Stiintifica CYGNUS - centru UNESCO
-ASOCIATIA CLUB 'SI NOI PUTEM REUSI'
-LIGA INTERNATIONALA A ROMANILOR, FILIALA MURES
-Asociatia pentru Dezvoltarea Organizatiei - SAH ROM
-C.A.T. -DESIGN SRL
-Asociatia Copiii Sperantei
-Asociatia Psihologilor din Banat
-ECOM-Asociatia de protejare a omului si mediului pentru o dezvoltare durabila in lume
-Fundatia 'Euro - Asia Promotion and Cultural Foundation (EAPCF)
-Fundatia PARADA
-CUFR-Conseil Universitaire, Formation, Recherche auprès des Grandes Ecoles Françaises –Bucarest
-ONG Alunelul Leresti
-Asociatia 'Prietenii Omului -Umanism, Cultura'
-Centrul de Resurse pentru Organizatiile Non-profit din Oltenia – CRONO
-Scoala 'Anastasia Popescu', Gradinitele 'Arc-en-Ciel'
-ASOCIATIA INVATATORILOR DIN JUDETUL BACAU 'FRATIA'
-Asociatia Nationala a Detectivilor din Romania
-Training 2 Consulting Plus
-Asociatia Generala a Invatatorilor din Romania
-Fundatia TALENTUM Tg.Mures
-AUTISM ROMANIA-Asociatia Parintilor Copiilor cu Autism
-Universitatea Dunarea de Jos Galati
-Institutul pentru Politici Sociale
-Asociatia GRANICERII TRANSILVANI - CLUB UNESCO
-Liceul de arta 'Sabin Dragoi' Arad
-Fundatia Alma Sophia
-ViitorPlus - asociaţia pentru dezvoltare durabilă
-Asociatia Grupul pentru Reforma si Alternativa Universitara


Multumim si celor peste 70 de persoane care au semnat in nume personal si cadrelor didactice semnatare din gradinite, scoli si licee din intreaga tara.








Despre EDUGATE - Consortiul Roman pentru Educatia Copiilor si Tinerilor Supradotati si Talentati

EDUGATE - Consortiul Roman pentru Educatia Copiilor si Tinerilor Supradotati si Talentati este astazi una dintre cele mai mari initiative educationale private in Romania si totodata initiatorul propunerii legislative privind educatia tinerilor supradotati si capabili de performanta inalta.
Numarand peste 40 de membri, EDUGATE este un consortiu de organizatii, institutii si firme care au expertiza in educatia de excelenta. EDUGATE este de asemenea si un program national de revitalizare a educatiei din Romania la care au aderat si continua sa adere organizatii si institutii, scoli si specialisti in educatie. In actualul mandat organizatia lider a EDUGATE este IRSCA Gifted Education. Web: www.edu-gate.ro

0729029484
edugate@supradotati.ro