Castigatorii concursului 'Tanarul Jurnalist al Anului 2007'

BUCURESTI - 13 iunie 2008

Comunicat tip General in Media / Publicitate

Freedom House Romania si Edipresse AS Romania, cu sprijinul Vodafone – sponsor fondator, GlaxoSmithKline, UniCredit Tiriac Bank, Rompetrol, Eco-Rom Ambalaje si The Group au premiat ieri (12 iunie 2008), in cadrul unei ceremonii care a avut loc la hotelul Crowne Plaza, castigatorii celei de-a X-a editii a concursului “Tanarul Jurnalist al Anului”.

Castigatorii concursului 'Tanarul Jurnalist al Anului 2007'

În perioada martie – iunie 2008, Freedom House România şi Edipresse AS România au organizat cea de-a X-a ediţie a concursului “Tânărul Jurnalist al Anului”. Iniţiativa a luat naştere în anul 1998, din dorinţa de a recunoaşte public şi de a promova generaţia tinerilor jurnalişti pe baza unor criterii profesionale de apreciere a calităţii materialelor publicate.

De-a lungul anilor, din dorinţa de a încuraja specializarea jurnaliştilor s-au adăugat mai multe secţiuni şi mai mulţi sponsori. Concursul a evoluat pe măsura ce a căpătat prestigiu: Marele Premiu de 1000 de dolari a devenit 1000 de euro şi, de anul trecut, 5000 de ron; s-a renunţat la cele două menţiuni şi am oferit un singur Mare Premiu mai consistent; s-a ajuns de la o singură secţiune în 1998 la opt în 2008.

Dincolo de resursele umane şi profesionale investite în acest concurs de-a lungul timpului, a existat şi o componentă financiară importantă, de aproximativ 300.000 euro, sumă distribuită în numeroase premii.

În acest an, concursul a fost împărţit în 8 secţiuni:
Cultură
Ştiinţă şi tehnologie
Jurnalism interactiv şi bloguri
Actualitate internă / Reportaj
Economie/Afaceri si Finanţe/Bănci
Politică externă şi afaceri europene
Mediu/Ecologie
Media/Publictate

Pentru fiecare dintre cele 8 secţiuni din concurs, juriul a ales câte trei nominalizaţi, dintre care s-a ales, mai apoi, câştigătorul Marelui Premiu, în valoare de 5000 RON.

Ultimele două secţiuni - “media şi advertising” şi “mediu şi ecologie” - reprezintă o noutate, iar introducerea lor în concurs s-a decis din încercarea de a încuraja jurnaliştii să abordeze şi să se profesionalizeze pe aceste două domenii.

Pentru prima dată în istoria concursului juriul a hotărât să nu acorde un premiu, la secţiunea “media şI publicitate”.

De asemenea, Freedom House România a decis să acorde un Premiu Special, la a X-a ediţie a concursului, unui jurnalist care a reuşit să provoace o reacţie socială prin articolele sale.



Câştigătorii ediţiei a X-a


1.SECŢIUNEA CULTURĂ

Membrii juriului, Dan C. Mihăilescu, Ioana Pârvulescu şi Mircea Vasilescu au selectat nominalizaţii:

•Adina Rosetti (Dilemateca, Dilema, Elle)
•Vlad Mixich (HotNews, Deutsche Welle)
•Ştefan Manasia (Tribuna)

Câştigătorul secţiunii: Adina ROSETTI

Argument: Pentru deschiderea culturală, densitatea scriiturii şi flerul în alegerea subiectelor.



2. SECŢIUNEA ŞTIINŢĂ ŞI TEHNOLOGIE

Membrii juriului, Corina Negrea, Victor Kapra şi Cătălin Mosoia au selectat nominalizaţii:

•Irina Crudu (Business Standard)
•Bogdan Bele (Connect)
•Adrian Seceleanu (Ziarul Financiar)

Câştigătorul secţiunii: Adrian SECELEANU

Argument: Pentru cursivitate, capacitate de sinteză, consistenţă, actualitatea subiectelor şi, nu în ultimul rând, atractivitatea titlurilor.



3.SECŢIUNEA JURNALISM INTERACTIV ŞI BLOGURI

Membrii juriului, Ioana Avădani, Andrei Gheorghe si Alexandru Lăzescu au selectat nominalizaţii:

•Bety Blagu (Hotnews.ro)
•Radu Neag (http://rhadu.wordpress.com)
•Miron Damian (http://doc.hotnews.ro)

Câştigătorul secţiunii: Bety BLAGU

Argument: Pentru documentarea extinsa, stilul concis si subiectele incitante, caracteristicile jurnalismului de calitate.

Cele trei secţiuni, “cultură”, “ştiinţă şi tehnologie” şi “jurnalism interactiv / bloguri” au fost sponsorizate de compania Vodafone România.

Vodafone România, divizie a Vodafone Group Plc., avea 8.921.000 de clienţi, la 31 martie 2008. Vodafone este cel mai mare grup internaţional de comunicaţii mobile, cu 260 de milioane de clienţi, la 31 martie 2008. Vodafone are divizii în 25 de ţări de pe cinci continente, la care se adaugă alte 42 de reţele partenere.



4.SECŢIUNEA ACTUALITATE INTERNĂ / REPORTAJ



Membrii juriului, Sabina Fati, Andreea Pora şi Daniel Condurache au selectat nominalizaţii:

•Andreea Archip (Opinia, Iaşi)
•Andrei Luca Popescu (Romania Liberă)
•Alexandru Cristorian (Academia Caţavencu)

Câştigătorii secţiunii (ex aequo):

Andrei Luca POPESCU

Argument: Pentru subiectele inedite, buna documentare şi condeiul de prozator. Unul dintre cei mai complecşi jurnalisti de reportaj.

Andreea ARCHIP

Argument: Pentru excelentul simt al observaţiei, înţelegerea subiectelor şi personajelor, scriitura curată. Pentru talent şi seriozitate.

Secţiunea “actualitate internă / reportaj” a fost sponsorizată de GlaxoSmithKline:


GlaxoSmithKline Romania (GSK) sprijină pentru al cincilea an concursul 'Tânărul Jurnalist al Anului'. Credem în nevoia de specializare în presa românească şi sprijinim acest eveniment pentru că le oferă tinerilor ziarişti recunoaştere şi încredere într-un moment important al carierei lor.

GSK este una dintre cele mai mari companii farmaceutice din lume şi liderul industriei de profil din România. Misiunea GSK în lume este de a îmbunătăţi calitatea vieţii oamenilor, oferindu-le posibilitatea să realizeze mai multe, să se simtă mai bine şi să trăiască mai mult.


5.ECONOMIE/AFACERI ŞI FINANŢE/BĂNCI




Membrii juriului, Serinela Spătărelu, Adrian Vasilescu şi Florin Petria au selectat nominalizaţii:

•Iuliana Roibu (Business Magazin)
•Alice Taudor (BusinessWeek)
•Mihai Mitrica (Business Magazin)

Câştigătorul secţiunii: Mihai MITRICĂ

Argument: Pentru îndrăzneala de a aborda o temă spinoasa într-o perioadă în care abia se întrezăreau semnele crizei, pentru calitatea previziunilor şi pertinenţa concluziilor. Articolele excelează prin stil şi prin frumuseţea titlurilor.

Secţiunea “economie/ afaceri şi finanţe / bănci” a fost sponsorizată de UniCredit Ţiriac Bank:


UniCredit Ţiriac Bank premiază câştigătorul secţiunii 'Economie-Afaceri/Finanţe Bănci' din cadrul concursului 'Tânărul Jurnalist al Anului', în semn de apreciere pentru cei mai promiţători redactori de presă specializată pe domeniul bancar, în care obiectivitatea scriiturii jurnalistice este un criteriu esenţial. Acesta este al cincilea an în care UniCredit Group se implică în susţinerea concursului.


Pe piaţa bancară din România, UniCredit Group este prezent prin intermediul UniCredit Ţiriac Bank, instituţie financiară cu active totale nete de 3,8 miliarde de euro (31 martie 2008), oferind unui număr de circa 600.000 de clienţi produse şi servicii printr-o reţea care numără în prezent 172 de sucursale în întreaga ţară.


UniCredit Group este unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa europeană a serviciilor financiare, deservind pe continent peste 40 de milioane de clienţi prin intermediul a peste 9.700 de unităţi bancare din 23 de ţări. UniCredit are active totale de 1.021.758 miliarde de euro şi capitalizare de piaţă de 75,7miliarde de euro (31 decembrie 2007).



6.POLITICĂ EXTERNĂ ŞI AFACERI EUROPENE




Membrii juriului, Iulian Fota, Gabriel Giurgiu si Luca Niculescu au selectat nominalizaţii:

•Laura Cernahoschi (Cotidianul)
•Irina Moldovan (Cotidianul)
•Codrut Constantinescu (Timpul, Revista 22)

Câştigătorul secţiunii: Codruţ CONSTANTINESCU

Argument: Pentru originalitatea abordării, umorul descrierii şi accesibilitatea scriiturii. Juriul recomandă totuşi ca subiectele de politică externă să fie abordate din prisma unui cetăţean european fără prejudecăţi naţionale.

Secţiunea “politică externă şi afaceri europene” a fost sponsorizată de Rompetrol


Grupul Rompetrol, consecvent strategiei sale de dezvoltare, a iniţiat şi implementat pe parcursul ultimilor ani mai multe planuri, scopul principal fiind acela de a deveni o companie mediteraneană, cu operaţiuni care acoperă zona cuprinsă între Marea Neagră, sudul Franţei şi nordul Spaniei. Conceptul de “pod energetic”, privit atât în termeni de legătură fizică între resursele din Est şi pieţele de desfacere din Vest, cât şi în termeni de legătură culturală, a devenit astăzi mai concret ca oricând. Rompetrol, asemenea altor companii central europene cu activităţi în domeniul energetic, poate reprezenta interfaţa între două zone diferite de afaceri, contribuind la securitatea energetică europeană şi prin diversificarea resurselor energetice. Având peste 9000 de angajaţi în 13 ţări, Rompetrol estimează o cifră de afaceri de peste 10 miliarde USD în 2008 şi intenţioneaza să devină una dintre cele mai mari companii petroliere din Europa în viitorul apropiat.



7.MEDIU ŞI ECOLOGIE


Membrii juriului, Corneliu Belciug, Cristian Lascu şi Dan Stoica au selectat nominalizaţii:

•Ileana Ilie (Business Magazin)
•Laura Toma (Adevarul)
•Alexandru Nastase (Jurnalul National)

Câştigătorul secţiunii: Ileana ILIE

Argument: Pentru articolele bine documentate, echilibrate, care dovedesc atât spirit analitic dar şi de sinteza. Textul este bine structurat, fluid şi reuşeşte să fie captivant în ciuda subiectului mai “tehnic”. Asemenea articole de mediu, în care predomină analiza bine documentată şi echilibrată şi nu părerile personale, contribuie la profesionalizarea unui domeniu despre care s-a spus, nu de puţine ori, că este victima stilului emoţional-subiectiv.

Secţiunea “mediu şi ecologie” a fost sponsorizată de Eco Rom Ambalaje:


Eco Rom Ambalaje SA este lider pe piaţa transferului de responsabilitate în domeniul valorificării deşeurilor din Ambalaje, punând în practică sistemul recunoscut internaţional Der Grunne Punkt.

Înfiinţată acum patru ani, în urma asocierii mai multor companii relevante, prezente în România care, prin natura activităţii desfăşurate, introduc pe piaţă produse ambalate, organizaţia are astăzi în portofoliul său 1000 de agenţi economici din toate industriile, şi peste 150 de companii de management al deşeurilor.

Pentru colectarea deşeurilor de ambalaje de la populaţie, Eco Rom Ambalaje realizează parteneriate cu primăriile şi operatorii de salubritate desemnaţi, oferind asistenţă tehnică şi financiară pentru punerea în practică a colectării selective a deşeurilor de ambalaje. Peste 1.500.000 de locuitori sunt conectaţi la astfel de programe.

În baza principiilor unui management integrat al deşeurilor care reuneşte toate tipurile de organizaţii cu obligaţii în procesul de valorificare a deşeurilor de ambalaje – agenţi economici, operatorii de management al deşeurilor, autorităţi publice locale, populaţie - Eco Rom Ambalaje reuşeşte să evidenţieze prezenţa fiecărui membru prin aportul său economico - financiar. În final, compania reuşeşte ca prin serviciile sale sa reducă volumul de deşeuri depozitate la gropile de deşeuri şi să salveze importante resurse naturale.



8. MEDIA SI PUBLICITATE



Membrii juriului, Gilda Lazăr, Adela Rogojinaru si Adriana Săftoiu au decis să nu acorde un premiu la această secţiune.

Secţiunea “media şi publicitate” a fost sponsorizată de TheGroup

Fondat în urmă cu trei ani şi jumătate, thegroup este cel mai extins şi inovativ grup de companii din industria comunicării din România. Din thegroup fac parte 14 agenţii specializate, ce oferă expertiza în domeniile media, creaţie, relaţii publice, cercetare, producţie audio-video, web design şi dezvoltare de conţinut media. Agenţiile membre thegroup sunt Media Investment, Brandstalk, Nicola Porter Novelli, Events&Production, BT Production, House of Media, Touch Communication, New Media, Innovaty, PosterCom, Q research, My Media, The Media Partnership si Navidoo.



9.PREMIU SPECIAL

Este acordat de Freedom House România

D-lui Alexandru CRISTORIAN (Academia Caţavencu)

Argument: Pentru că articolele sale, în special “Parlamentul le plăteşte chiria în Bucureşti parlamentarilor care au casă în Bucureşti”, reuşesc să îndeplinească o funcţie de bază a jurnalismului, aceea de a stârni reacţii sociale.


ORGANIZATORI

Freedom House România

Înfiinţată în 1941 de Eleanor Roosevelt şi Wendell Willkie, Freedom House este o organizaţie nonprofit, nepartinică ce promovează libertatea şi democraţia pretutindeni în lume, evaluează situaţia drepturilor omului, sponsorizează campanii de educaţie publică, facilitează stagii de pregătire şi programe de asistenţă pentru promovarea democraţiei şi reformelor economiei de piaţă, şi sprijină statul de drept, mass media libere şi guvernarea locală eficientă.

Freedom House este cunoscută în lumea întreagă prin publicaţiile sale anuale în care sunt evaluate libertatea şi democraţia în toate ţările lumii: Freedom in the World, Nations in Transit, Freedom of the Press.

Biroul din România al fundaţiei Freedom House dezvoltă programe în două domenii principale: administraţie publică, în special comunicare publică şi mass media. Printre programele Freedom House se numără Trainingurile pe probleme economice pentru presa locală, Bursele JTI pentru jurnalişti şi concursul Tânărul Jurnalist al Anului.


Edipresse AS România
Edipresse AS România este un parteneriat între Grupul Edipresse şi Axel Springer AG, cu 60% respectiv 40% din acţiuni. Compania editează în prezent 17 publicatii: Avantaje, Elle, Elle Man, Elle Mariaj, Elle Decoration, Viva!, Viva Auto, Psychologies, Popcorn, Look!, Joy, Computer Bild, Familia mea-Baby, Lucru de mână, Creativ, Povestea mea și Întâmplări Adevărate cu o audienţă cumulată lunară măsurată pentru titlurile din Studiul National de Audienta (BRAT SNA ) de peste 1.000.000 de cititori şi cu peste 5 milioane de pagini web vizionate lunar prin cele 10 site-uri comerciale.
Grupul Edipresse este o companie internaţională de media şi comunicare, cu sediul central în Elveţia. Grupul este activ in domeniul editarii de ziare si reviste, dar şi în publishing on-line. Edipresse publică peste 180 de publicaţii şi site-uri în 14 ţări şi teritorii şi are peste 3,000 de angajaţi. Compania îşi desfăşoară activitatea în Elveţia, Spania, Franţa, Polonia, Ucraina, Rusia, România şi în cîteva ţări asiatice precum China (inclusiv Hong Kong şi Macau), Singapore, Filipine, Malaezia şi Thailanda.
Axel Springer AG este cel mai mare editor de ziare din Germania şi al treilea între editorii de reviste din Germania. Cu peste 170 de ziare și reviste publicate, numeroase proiecte online, și companii in domeniul televiziunii și radioului, Axel Springer este activ în 33 de țări și are peste 10.000 de angajați.


PARTENERI MEDIA
Televiziunea Romana, Societatea Romana de Radiodifuziune, Comunicatedepresa.ro, NewsIn, HotNews, Ziare.ro

Despre Freedom House

Castigatorii din acest an sunt:
Adina Rosetti
Adrian Seceleanu
Bety Blagu
Andreea Archip
Mihai Mitrica
Codrut Constantinescu
Ileana llie
Andrei Luca Popescu
Alexandru Cristorian



Cristiana Groza si Ramona Diaconu; tel 253.28.38, 0731.901.910; Melania Ulici 319.35.59
cristiana@freedomhouse.ro
freedomhouse@freedomhouse.ro
www.freedomhouse.ro.

freedomhouse@freedomhouse.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/freedom-house/castigatorii-concursului-tanarul-jurnalist-al-anului-2007