"Delfinul de Snagov", „Cocosul de lac” si alte specii protejate de ANR (Autoritatea Navala Romana) - contrar prevederilor legale in vigoare

Snagov - 16 septembrie 2016

Comunicat tip General in Monden / Lifestyle, ONG, Turism

La nivel global si chiar national, comunitatile si autoritatile isi cresc preocuparile si eforturile pentru conservarea mediului si a biodiversitatii.

In societatile si comunitatile decadente si aflate in derapaje, elitele, valorile si „superioritatea” ajung asociate cu marimea, frecventa si aroganta incalcarii bunului simt, a normelor sociale, a legilor si toate acestea in mod cat mai ostentativ si chiar cu sprijinul (supervizarea) autoritatilor, care incep (vizibil) sa aiba abordari diferentiate (pentru „elite” fata de „restul” ...).

Custodele ANPLS (Fundatia Snagov ), in ultimii 8 ani a dovedit ca la Snagov sunt nu 5 specii protejate ci 228 (171 conform unui set de 10 studii stiintifice realizate de circa 16 cercetatori si apoi diferenta de pana la 228 prin efortul mai direct al Fundatiei Snagov). Lista acestora poate fi trimisa la cerere.

Autoritatea Navala Romana (ANR) (si alte trei autoritati) au abordat o alta directie. Cu rezultatele mult mai spectaculoase, caci chiar au creat cateva noi pe lacul Snagov, prezentate in continuare (si pe care le protejeaza), descrise mai jos: "Sportivii motorizati de arie naturala protejata”, "Delfinul de Snagov”, "Calaretii de valuri artificiale", "Tractoristii malurilor" (cu sedimente), "Petrecaretii din mjlocul lacului", "Cocosul de lac", "Cresa", "Uite-ma mama"

Acestea coexista cu speciile locale, mai vechi: ”Falsul pescar”, cu traditionalii "Omul de afaceri”, "Familistul", “Pescarul responsabil”, "Inotatorul temerar" si "Curse+activitati comerciale".

Lista speciilor disparute (datorita celor noi, mai invazive - agresive): „pescarul traditional de Snagov”, „pescarul comercial (navodarul) de Snagov”, „turistul orasean obisnuit de weekend”, „innotatorul de Snagov”, „copii din sat care stateau la maluri toata vara” si multe altele (in special legate de resursele si traditiile locale: stuf, scoici, raci etc. – acum reduse drastic).

Demersurile: stiintific si „special” sunt prezentate la final.

CONTEXT: Legislatia de mediu, inca prin OUG 195 din 2005, precizeaza clar prin Art. 52. (3) „Pe teritoriul ariilor naturale protejate, pe langa interdictiile prevazute in planurile de management si regulamente, sunt interzise:

 d) accesul cu mijloace motorizate care utilizeaza carburanti fosili pe suprafata ariilor naturale protejate, in scopul practicarii de sporturi, in afara drumurilor permise accesului public si a terenurilor special amenajate;”

Iar din 18.05.2016, prin Regulamentul si Planul de Management al ANPLS publicat in Monitorul Oficial 380bis, s-au reconfirmat si detaliat aceste restrictii.

Iar aplicarea prevederilor acestor schimbari legislative in zona (lacul) Snagov, este obligatorie, conform Legii 41/2011, Art. 21, (4) + (5) + (6). Insa ANR continua sa le ignore.

INTERPRETARE: pe lacul Snagov, cel putin in perimetrul ANPLS, nu se pot desfasura activitati sportive de tipul celor motorizate. Mai concret: ski nautic , wake board, tractari de gonflabile, fly-board si orice alte activitati (in special motorizate – pe hidrocarburi).

Adica, cel putin din 2005 si pana in prezent, ANR (=Autoritatea Navala Romana) prin juristii sai trebuia sa isi ajusteze prevederile OMT 920/2003 la aceste cerinte de mediu. Si nu numai ca nu a facut-o (ceea ce indirect a incurajat diferite persoane si firme sa faca si ceva investitii si sa incerce sa faca afaceri bazate pe astfel de activitati la Snagov, chiar in mijlocul unei arii naturale protejate), dar chiar in 2015, juristii ANR (si/sau a Ministerului Transporturilor) liciteaza si adauga si alte activitati din categoria sporturi nautice motorizate, in acelasi perimetru (al ANPLS). Desi ANR primise mai multe adrese scrise si 2 reprezentanti ai sai (Adrian Grigoriu si responsabilul sigurantei navigatiei Florea Bucur) chiar asistasera in 25.02.2011 la chiar prezentarea publica a problemelor si cerintelor de mediu existente si o trecere in revista a principalilor factori antropici si probleme de cuantificat si rezolvat. Intre care si existenta anomaliilor aduse de OMT 920/2003 in raport cu cerintele de mediu si contrar evidentelor si preconditiilor legale stabilite chiar de Legea 5/2000 (legat de limitele ANPLS si deci zonari ignorate si incalcate prin OMT 920 in 2003).

In prezent (septembrie 2016), desi avem chiar si Regulament si Plan de Mangement al ANPLS publicat si in Monitorul oficial nr 380 bis din 18.05.2016, ANR tot nu da semne ca ar intentiona sa faca ajustarile legale evidente si imperativ necesare. Ba chiar isi mentine pozitionarea (gresita), sustinand (in intalnirea din 16.06.2016 cu dl. Director general al ANR de la acel moment dat) ca prevederile de mediu chiar semnate de un ministru (al mediului) nu afecteaza ori sunt de luat in considerare de un alt minister (al Transporturilor). Chiar daca sunt rezultatul unor transpuneri ale unor directive europene (Habitate si Padari). Si nici daca (de fapt) OMT 920/2003 (actualizat chiar in 2015) continua sa ignore si OUT 195/2005. Si nici daca se stie si recunoaste ca zonarile si prevederile in vigoare (de la Ministerul Transpoturilor si Ministerul Mediului Apelor si Padurilor) au devenit vizibil antagonice, iar oamenii vor avea tendinta sa „aleaga” ce le convine si nu sa aplice cumulativ restrictiile si sa faca ce mai ramane permis (asa cum ar fi normal si poate fezabil, intr-o lume mai normala). Nota: detalii despre intalnire, punctele de vedere si raspunsul Custodelui ANPLS poate fi furnizat la cerere (caci intreaga situatie s-a acutizat, in luni fiind deja 3 atacuri asupra custodelui ANPLS).

SPECIILE create si protejate pe lacul Snagov (in ANPLS) de ANR prin OMT 920/2003. Ordin pe care in timp nu numai ca nu l-a corectat (si cand a fost sesizata ca este in eroare) dar l-a si completat (actualizat) in sens exact opus fata de prevederile legale. Motiv pentru care si sustinem ca (astfel) rezultatul a fost ca de fapt a ales protejarea „speciilor” create  > tolerate > amplificate de ANR. In detrimentul speciilor prevazute de angajamentele internationale (gen conventii, acorduri), ori directivele europe si alte legislatii internationale, ori chiar prevederile legale nationale si recent chiar  prin prevederile explicite, specifice si punctuale – din Regulamentul si Planul de Management al ANPLS.

Dar iata speciile in cauza:

A1) „Sportivii motorizati de arie naturala protejata” Aceasta specie are satisfactii si bucurii doar daca au un bonus special. Adica supravietuieste doar daca practica sporturile motorizate intr-un loc interzis – cum este o arie naturala protejata. Caci a merge pe alt lac (unde nu sunt restrictii si atata biodiversitate), devine ceva comun, obisnit, pentru „toata lumea” si „nu se pune” si atunci nu supravietuieste specia. Adica exact cele interzise explicit prin lege inca din 2005 (de 11 ani) prin OUG 195 (dar permise de ANR). Se utilizeaza ambarcatiuni special concepute pentru sporturi nautice si acrobatii (adica din acelea care fac valuri de marimi garantate – adica mari). Deci aceste ambarcatiuni pot (cand se doreste) sa faca valuri uriase, garantate (de exemplu) pentru acrobatii, sarituri, pentru a schia (chiar fara saula - franghii) pe valul urias. Ori pentru a invita si oferi celor cu skijeturi, un loc ideal (aproape de motor) pentru sarituri spectaculoase si demonstratii. Deci aceste ambarcatiuni garanteaza exact ceea ce este explicit distructiv pentru biodiversitatea unui lac cu maluri cu sedinteme si mai ales dintr-o arie naturala protejata cum este ANPLS. Curajul suplimentar al acestora apare cand sunt in grupuri.

Impactul antropic: valurile mari si repetate sunt principalele distrugatoare ale malurilor, multiplicate prin  cele 2-5 treceri ale fiecarei sportiv si apoi a celor 3-10 sportivi care se distreaza intr-o zi, asociat unei astfel de ambarcatiuni. Si daca sunt 5-7 astfel de ambarcatiuni „locale” la care mai se asociaza cateva ambarcatiuni „ocazionale”, rezulta sute de valuri per zi de „distractie”. Un dezastru. In care fiecare faptuitor, „negociaza” din perpectiva pur personala, cu „unde se mai vede acum ca valurile mele distrug lacul?” si „ce te iei de mine care abia am venit acum – nu ii vezi pe ceilalti?”. Etc.

 

A2) „Delfinul de Snagov”: este cel care face flyboard utilizand un skyjet. Adica jetul de apa al motorului unui skijet, este preluat printr-un furtun si dus la ”bocancii” unui sportiv, care in reprize de 10-20 minute, intr-o zona relativ restransa, se tot ridica la inaltimi de 3-7 metri pentru a face acrobatii, eventual sa plonjeze in cap, sa parcurga cativa metri pe sub apa pentru a iesi, a se ridica si plonja din nou intr-o anume directie, astfel avansand si tractand si skyjetul la care este conectat. O activitate spectaculoasa, chiar frumoasa, intensa si care nu poate fi facuta decat de persoane cu o buna conditie fizica si ceva curaj. Problema: utilizarea de skijeturi este interzisa in ANPLS conform art. 6 lit. l din Regulamentul ANPLS) si prin art. 53, (3) lit. d din OUG 195/2005.

Impactul antropic: Principalii factori antropici (adica prin ce face rau) generati de acest tip de activitate sunt  zgomotul si vibratiile generate, acestea fiind intense, variate si chiar in afara spectrului sesizat de oameni, dar aflat in intervale importante pentru alte specii. Si poate nici nu mai este necesara si relevanta justificarea, caci este o transpunere / preventie din alte prevederi – legislatii mai importante (prioritare). Si  pentru cine (tot) nu crede, sa isi aminteasca (ori sa vina sa vada) cam la ce distante (fata de surse de zgomot chiar mult mai mici) se mai regasesc pasarile (protejate). Caci pestii, amfibieni, reptile si alte exemplare de fauna – pot fi mai greu de observat de oamenii obisnuiti. Problemele sunt multiple: legate de nivelul ridicat de stres, dezorientare, intreruperea ciclurilor de hranire – cuibarit si chiar modificari la nivel celular ale icrelor si altor tesuturi in curs de formare. Sau cel putin – scaderea prezentei faunei pe zone intinse – chiar in mijlocul ANPLS. Iar in ANPLS avem 2-3 locatii unde regasim specia „Delfinul de Snagov”.

 

A3) "Calaretii de valuri artificiale" Este prezent (si mai spectaculos - de regula) in "stoluri", adica grupuri de skijeturi. Probabil pentru a se "vedea" mai bine si a face "concursuri" din categoria: care face mai "tare".

Acestia (de regula) fac concursuri si demonstratii:

1) fie de viteza (pe diferite lungimi);

2) fie de salturi in inaltime pe valurile salupelor de mari, destinate in mod normal pentru mari si oceane (care fac valuri foarte mari);

3) dar mai ales cercuri si spirale facute in grupuri, astfel autogenerandu-si valuri peste care sar si fac felurite acrobatii.

"Calaretii" sunt atrasi in special de potentialii spectatori/adminiratori de pe maluri. In special acolo unde sunt mai mult de 5-10 persoane in zona de mal, acesti imaturi cascadori, organizeaza gratuit o "prestatie" pentru a arata ce pot. Deci in special in zonele din fata restaurantelor riverane si a iesirilor (acceselor) publice la lac. Iar audienta ii incurajeaza prin filmari, postari (probabil Facebook) si (probabil) dorinta de a fi in locul „norocosilor” – ceea ce poate hraneste orgoliul si stima de sine a „calaretilor”.

Impactul antropic este dat de multimea valurilor create (mai ales in reprizele de grup cand fac demonstratii cu cercuri + spirale + salturi si acrobatii in zone restranse). La care se adauga zgomotul si vibratiile generate. Mai apoi, vitezele mari pe care aceste skijeturi le prind pe lac, creaza pasarilor (inclusiv in perioada de cuibarit si apoi de crestere a puilor) – panica si decizia de a evita zona in viitor pentru cuibarit etc.

A4) "Tractoristii malurilor” (cu sedimente)

Ei vor genera relativ rar, dar „temeinic” valurile cu care in zona malurilor cu sedimente (firesti lacurilor naturale), vor „intoarce” „brazdele” cu specii. Concret, valurile lor uriase (80 – 150 cm), ajunse la maluri (cu apa mica de 3-15 – 30 cm, cu icre, pestisori – alevini, seminte – plantule, insecte – larve etc), vor „ingropa” adanc sub sedimente, ceea ce initial era (si trebuia sa ramana) deasupra, la soare, lumina, apa mica si transparenta. Deci daca in perioada 15 februarie - 20 iunie (perioada de prohibitie, cand pestii depun icre), unui pescar i se face dosar penal pentru pescuit (caci un peste ar avea icre si deci compromite 100 – 1000 de icre), unui astfel de tractorist care face aratura temeinica de iarna prin „rasturnari adanci de brazde”, nu i se imputa nimic. Deci in plimbarea lui de 4 – 7 km pe lacul de 16 km lungime, la simpla parcurgere (dus – intors) genereaza cel putin o pereche de astfel de valuri. Care sigur distrug multe milioane de icre si/sau vietati mici din zona malurilor. Insa daca nu se vad (nu se stie) si mai ales nu se sanctioneaza explicit prin legi uzuale (ca cea a pescuitului) se considera ca nu exista, ca nu poate fi adevarat si este deci ... scuzat.

De regula,  acestia sunt la prima lor ambarcatiune. Pe care au cumparat-o la "sfatul" unor "specialisti" (agenti de vanzare) care le-au spus sa isi ia o ambarcatiune "adevarata" cu care sa poata merge pe mari si oceane si uneori pot merge si pe lacul Snagov pentru a "iesi in lume". Motiv pentru care trebuie sa "ai cu ce". Si mai ales sa fii la "nivelul la care se cuvine". Asa ca pe un lac relativ mic cu sedimente in zona malurilor, exista / se aduna / circula si ambarcatiuni foarte mari si puternice. Cu chila mare, motoare de sute de cai putere si capabile sa faca fata furtunilor de grad 3-4 etc. Pentru ca sunt prea puternice ambarcatiunile, cand iau alte roluri (vezi: "cocosul de lac" ori "cresa" ori "uite-ma mama") si fac treceri multiple pe lacul mic, "se simte". Ceea ce considera ca este foarte bine si o dovada ca au meritat banii dati.

Agentul de vanzare nu le spune si ca au consumuri de zeci de litri de benzina per ora. Ori ca pentru a merge cu aceeasi viteza pe un lac, ar putea lua o ambarcatiune specifica cu fund plat si avea un consum (la aceeasi viteza) de circa 3 ori mai mica. Ori ca pentru a „uimi” pe „ceilalti” ar putea alege si varianta eco si anume la acelasi „standard” (=nivel) sa cheltuie la fel de mult pentru o ambarcatiune cu celule fotovoltaice si motor electric etc. Astfel ca (pe moment) varianta „distrugatoare” ramane (inca) la moda.

Impactul antropic: distrugere aproape totala (chiar la 1-2 treceri) a ceea ce exista in zona malurilor (mai ales in perioada martie – iunie). Deci icre si multe alte vietati din apa precum si cuiburile pasarilor facute in „tesatura” vegetatiei de la maluri. Cuiburi care sunt rasturnate, desfacute, inundate, ceea ce face ca ouale si puii sa fie scufundati, inecati – compromisi. Un tsunami neprevizibil de catre vietatile care se organizeaza dupa niste reguli, fenomene meteo si habitate de la maluri, neschimbate de zeci de mii de ani.

 

A5) "Petrecaretii din mjlocul lacului" Mai intai - trebuie sa fii in top pe ceva criterii. Pentru a trece de „filtru” si accede elitei  care se "rupe" de muritorii de rand de la (pe) maluri si se "intalnesc" in "centru" unde  socializeaza si vor desfasuara activitati (cunoscute si accesibile doar „zeilor”). Ce fac - ramane o taina. Important este ce se vede / aude: muzica tare - chiote - tipete, se bea (probabil apa vie) si de regula se arunca sticlele in apa, pare a se tot imparti ceva elixir si rapid veselia se generalizeaza. Uneori se face baie, dar de multe ori, in jur apar tineri care demonstreaza ceva - cumva. Cu skijeturi ori salupe, ori placi ori gonflabile tractate etc. De fapt este un fel de mica petrecere in mijlocul autostrazii. Cu analogii ale „driftingurilor” facute de automobilisti. Cu atat mai reusita este „petrecerea” cu cat toate celelalte ambarcatiuni aflate in trecere trebuie sa incetineasca pentru a putea trece in oarecare siguranta de astfel de grupuri. Si cand treci, parca simti ca ti s-a dat cumva voie ... (si pentru care pare necesar sa dai din timp semne de vasalitate catre cel putin o persoana din grupul zeilor). Altfel, intreg grupul (ca in arenele gladiatorilor) iti transmit ei unde si cum te-au incadrat ... (din categoria: "daca nu esti cu noi - esti impotriva noastra").

Impactul antropic: Mesajul principal, ostentativ este „ca sa existi – trebuie mai intai sa poti trece de noi”. Si noi putem face „mai multe” ca tine: ca „drepturi”, incalcari ale diferitelor reguli etc. Asa ceva ne diferentiaza si de aceea suntem speciali. Suntem de neatins, suntem sus pentru ca tu nu poti sa iti permiti sa incalci atat de multe reguli – cat noi. Uita-te ca nimeni nu indrazneste sa ne faca nimic. Numeste o regula si iti demonstram ca o incalcam imediat. Impactul antropic este mixt, variaza ca tema dominanta. Dar prezenta a 1 – 3 astfel de grupuri in dupa-amiaza unei zile de weekend in centrul lacului, este parte a „normalitatii”.

A6) "Cocosul de lac" De regula este o pereche in care ambii par glaciali si superiori, in roluri si cu posturi "oficiale". Nu vorbesc (cu nimeni). In trecerea pe lac, par a indeplini un ritual in care el este gazda (curteaza si etaleaza) si ea pare sa evalueze un loc de cuibarit (dar fara a privi prea direct la ceva anume). Impactul antropic: generat de ambarcatiune (de regula valuri mari, puternice). Daca „trecerea” a uimit, nu mai revine (caci si-a dovedit superioritatea) si tura pe lac nu pare a placea in sine (poate a fost un fel de obligatie). Daca insa sunt mai multi cocosi concomitent, se complica situatia si se inmultesc trecerile (si deci creste impactul antropic).

A7) "Cresa"

El "duce" un „stol” de fete care isi fac non-stop poze  (selfie-uri), care pe rand se catara si se intind si isi etaleaza pe orice suprafata de la pupa si prova, pe stalpi ori scaune, ganduresc ghiduse si sunt mai atente la alti masculi din alte ambarcatiuni, chiar decat la cel din propria barca ..  In cautare de like-uri. Nu conteaza decat cumularea de „branduri”: dat de Snagov, de marca ambarcatiunii / motor, de pozitii si posturi – toate ca parte a unei „povesti” cu printese si cu un broscoi care nu se mai transforma in ce promitea... Impactul antropic: Sunt necesare multe treceri pentru nesfarsitele sesiuni de foto (selfi-uri) si ramane neclar daca si cine (din cei care se intalnesc pe lac) sunt la „cerere” si cine la „oferta”. Dar ca adolescentii din mall fara bani, mai mult „tureaza” (fac ture) decat „cumpara” (ceva anume).

A8) "Uite-ma mama"

De regula, vin in grup pentru cateva ore, cu o ambarcatiune adusa pe lacul Snagov din cele circa 3400-3800 de prin Bucuresti, inmatriculata de ANR Herastrau. Probabil ca impart si costurile cu benzina. Cert este ca odata intrati pe lac, vor folosi non-stop ambarcatiunea preluand si depasind exemplele celor prezenti deja pe lac. Fiind tineri - vor uimeasca privitorii, sa exploreze orice si cu orice cost/risc/inmplicatii, sa traiasca cat mai intens (fara griji despre deranjul altora).. De regula sunt intr-o ambarcatiune mult mai multi decat capacitatea maxima si exagerat de voiosi / zgomotosi. Fac poze multe. Nu au suficienta experienta, cunoastere a lacului si sunt dintre cei mai periculosi (pe parte de siguranta a navigatiei). Impactul antropic: genereaza non-stop valuri timp de 4-6 ore, deci cate 2 sau 3 valuri de fiecare parte a ambarcatiunii, de marime si putere corelata cu motorul si profilul chilei ambarcatiunii. Deci creeaza valuri, vibratii si zgomote. Si pentru ca este si un fel de picnic pe apa, rezulta pet-uri (si alte deseuri) aruncate direct in lac. Nu se poate vorbi cu acestia, eventual dau muzica mai tare si pleaca „demonstrativ” si „superior” cu un demaraj spectaculos si te lasa in niste „valuri mari” ...

A9) ”Falsul pescar

Localnic (cu luntrea traditionala) ori pescar cu o undita la malul unei vile, mimeaza pescuitul pentru a-si pazi de fapt plasele, varsele sau pripoanele - de alti barconieri. Care au comportamente similare. Astfel incat cel care nu-si pazeste plasele, le va pierde in favoarea celui mai oportunist si „pe faza” - "fals pescar". Asa ca toti acestia sunt prinsi intr-un joc de tipul "nu te supara frate" si "nici tu nu esti normal", sau "lasa ca te prind si eu pe picior gresit". Daca nu ai suficienta experienta, nu ii vei putea recunoaste. Totul se deruleaza sub ochii neputinciosi al pescarilor responsabili (care aduna frustrari). Impactul antropic: braconaj. Anti valuri si anti ambarcatiuni motorizate (caci afecteaza pestii din lac).

B1) „Omul de afaceri

De regula acestia circula singuri si mai rar insotiti de una sau mai multe persoane. Mai ales cand sunt singuri par oameni ingandurati, ingrijorati. De obicei sunt atenti la ceilalti de pe lac. Dar nu prea par fericiti. Mai degraba sceptici si/sau au un nivel de stres bine gestionat. Cand mai au insotitori - incearca a face pe ghizii (adica tot prezinta si explica ceva legat de locurile pe care le parcurg). Si in acest caz merg incet (pentru a putea explica). Nota: De regula par a nu fi la curent cu detalii legate de reguli, existenta biodiversitatii, restrictii etc. Iti acorda putin timp in care trebuie sa vorbesti scurt, la obiect cu dovezi, referinte si orientat catre nevoi / actiune / schimbari. Timpul este extrem de valoros. Dar poti ajunge la dialog. Apreciaza Snagovul pentru verde – liniste – natura si rol anti-stres. Nu isi doresc vizibilitate, poze, riscuri etc. Decat dispute ori expuneri mediatice – prefera sa se retraga ori chiar sa renunte la plimbarile cu ambarcatiuni. Pot fi parte a solutiilor (insa ies / circula relativ rar). Nu incerca sa ii abordezi cand au musafiri (invitati).

Impactul antropic: generat strict de specificul ambarcatiuni. Fac o tura de vizitare / prezentare, in limitele rezonabile date de puterea ambarcatiunii.

B2) "Familistul"

Foloseste vestele de salvare necesare, circula corect pe sensul care trebuie, e responsabil si senzitiv in raport cu ceilalti, reduce viteza la intalnirea cu alte ambarcatiuni, saluta etc.

Impactul antropic: redus, se simte bine facand ce trebuie facut. Poate parea plictisitor (ca orice lucru bine planificat si facut legal). Putini. Pe cale de disparitie.

B3)  “Pescarul responsabil

Merge foarte incet cu o mica ambarcatiune cu motor de 2-5 CP, priveste insistent la orice de pe lac, este deschis comunicarii si te surprinde de cat de multe stie despre lac - specii - istoria locului, nereguli si chiar legislatie.

Impactul antropic: Redus. Mai ales pe lacul Snagov – nu vine pentru a „prinde peste” caci stie ca nu prea mai este. Vrea sa ajute, sa se respecte legea, este anti la orice distruge lacul, habitatele. De regula are nemultumiri, este suspicios dar deschis colaborarii si comunicarii.

B2) „Inotatorul temerar

Inoata pe tot lacul (nu doar in limita de 50 metri de la mal). Astfel incat se expune in raport cu salupele rapide si puternice ori skijeturi conduse de tineri care au ceva de demonstrat cuiva (si nu se uita cu atentie la luciu apei)

Impactul antropic: zero. Nu aude, nu vede, nu intelege prea bine. Nu prea poti vorbi cu el. Va continua sa faca si sa mearga pe unde vrea. Trebuie sa ii porti de grija.

B3) „Curse + activitati comerciale

Exista 2 categorii: oficiale (si in prezent sunt intre 3 si 7 – caci depinde ce criterii ai cand le numeri) si furnizori neoficiali (par sa fie mai multi, de regula cu salupe de mare viteza si tarife stabilite dupa „urgenta” clientului). In principiu, daca sunt ambarcatiuni mari, lente, de tip catamaran (adica fara chila – cu „fund” plat) care produc valuri mult mai mici si intr-o singura trecere pot „rezolva” un numar mare de vizitatori. Deci o astfel de ambarcatiune are capacitate de 12- 30 de persoane si la o trecere face mai putin de 50% valuri decat o ambarcatiune cu chila (pentru mari si oceane) si care are o capacitate de 4-6 pasageri. In plus, turistii vin sa vada, auda, inteleaga noutati si activitatea in sine poate fi taxata (si pe parte de mediu cat si pe parte de turism). Astfel incat aceasta activitate are atat o contributie din categoria „polutatorul plateste”, cat si contributie la informare – constientizare – educatie – promovare a zonei / destinatiei / eco-turismului.

Nota: La nivelul anului 1982 existau pe lacul Snagov circa 7-11 vaporase cu capacitate de 50-80 locuri, care circulau in „cerc” intre 5 statii de pe malurile lacului Snagov, la interval de circa 15 minute, astfel ca intr-o zi din sezon puteau „rula” si 4000 de turisti. Valurile facute erau mici (aveau motoare de tractor) si impreuna faceau valuri cat 2-3 salupe moderne de astazi. Insa nu „bucurau” doar cate 3-6 pasageri, ci circa 4000. Ceea ce reprezinta o mare diferenta.

METODE folosite: Ca la orice demers stintific, este important a se prezenta si medodele folosite.

Metodele cercetatorilor sunt cunoscute, predictibile si poate plictisitoare: cautari in teren, poze cu coordonate GPS, utilizare de cataloage (determinatoare), analize ale habitatelor, raportari in formate specifice etc. – urmate de raportari care se fac in moduri riguroase si care parcurg niste etape cu verificari si sunt receptionate in mod formal de alti specialisti (si in final chiar asumate de statul roman).

Metodele ANR de creare si mentinere a „speciilor” pe lacul Snagov. Enumeram aici pe scurt, dar mai jos si mai ales din lunga suita a adreselor oficiale – inregistrate din ultimii ani (la cerere) putem intra in oricate detalii suplimentare. Asadar enumeram: Crearea unui Ordin al Ministrului Transporturilor OMT 920/2003 gresit (ca sa nu spunem – ilegal de la bun inceput). Apoi, nerespectarea prevederilor propriului ordin (adica nu se realizeaza ce e prevazut din 2003 pana in prezent = 13 ani), chiar legat de siguranta navigatie (care parca este obiectivul principal al ANR). Apoi, cand legislatia de mediu devine si mai explicita (prin OUG 195/2005), in locul ajustariilor obligatorii, se „tace” si astfel cativa mici investitori locali incep sa dezvolte o oferta de sporturi nautice motorizate – chiar in mijlocul ariei naturale protejate (ignorate de ANR). Sporturi nautice motorizate care sunt explicit interzise din 2005. Apoi in perioada 2008-prezent, se ignora sesizarile si solicitarile de la Custodele ANPLS. De fapt nu se participa (intentionat) nici la dezbaterile publice la care primeste invitatii si de la alte autoritati de mediu. Astfel ca in 2015 ANR „liciteaza” prin „completarea” OMT 920/2003 prin cu adaugarea de noi facilitati (tractari de gonflabile – deci tot sporturi nautice) chiar prin ANPLS. Si reactia la insistentele (scrise ale) Custodelui ANPLS cu 5 saptamani inainte de un accident cu mort si raniti este de negare „s-a verificat si nu se confirma cele sesizate”, desi chiar si in prezent in youtube,com din cele peste 600 de filme cu dovezi ale incalcarii prevederilor din Regulamentul de Navigatie pe lacul Snagov, mai sunt peste 70 foarte relevante. Astfel ca „lupta” cu custodele se intensifica (dar nu asta este imporantant). Relevant este ca si dupa ce in 18.05.2016 se publica Regulamentul si Planul de Management al ANPLS in Monitorul oficial cu nr 380bis, ANR in loc de a revizui de urgenta propriul regulament, decide sa continue sa ignore si prevederile legale dar si sa complice eforturile unui ... ONG cu resurse voluntare, printr-un set larg de modalitati. Si chiar sa incalce prevederile legale (ex: Art. 18 din OG 2 / 2001) adica sa nu dea date de identificare a unor contravenienti si sa nu contribuie la aplicare prevederilor legale. Pentru ca (ni s-a spus la o intalnire din 16.06.2016) prevederile unui ministru nu pot implica obligatii si schimbari asupra functionarilor unui alt minister (dupa ANR, nici chiar daca exista Legea 49/2011 si au la baza chiar directive europene etc). Iar orice mentionari legate de faptul ca in perioada 2003-prezent, juristii ANR (sau ai Ministerului Transporilor) au creat si aprobat un OMT gresit si opus cadrului legal – a rezultat ca nu poate fi pus in discutie (fata de turnul de fildes – autarhic – al ANR).

Totusi, pe lacul Snagov sunt circa 300 de ambarcatiuni si mai vin pana la alte circa 3800 din Bucuresti (in special) – ca sa mentionam doar pe cele inmatriculate cu numar de Snagov. Iar frustrarile si tensiunile se acumuleaza, ANR mentinand o pozitie de ignorare, refuz de ajustari (dupa suita de greseli evidente si lipsuri evidente despre care putem dezvolta).

In acest proces, frustrarile sunt directionate catre Custodele ANPLS. Care (poate) va fi (cumva) compromis de „cineva” din cei multi „de la Snagov” care daca au dat si sute de mii de euro pe o ambarcatiune puternica, acum pentru a nu fi nevoiti sa mearga incet, poate gasesc sa „sponsorizeze” cateva sute de euro. Si iata ca sunt „miscari”:

1) preocupare de a nu se da ajutor – asistenta institutionala Custodelui ANPLS (ba chiar a se limita – bloca – sicana) pentru a nu se crea un prim precedent prin aplicarea unei amenzi de catre Custode. Fapt care ar putea trezi la un fel de realitate zeci de tineri aflati in permanenta vacanta la Snagov;

2) se formeaza Asociatia Riveranilor de la Snagov (in special – din detinatori de skijeturi care au devenit interzise in ANPLS, ori practicanti si furnizori de sporturi nautice care sunt interzise explicit inca din 2005 prin OUG 195). Asociatie care sustine ca un singur om – Constantin Turmac – a „tras sfori”, a „mituit” cercetatori, a colaborat cu „tehnocrati” si a falsificat acte pentru a „fura” lacul Snagov de la cei mai bogati oameni din Romania (in numar de cateva sute) si care exact din acest moment vor sa inceapa sa se ocupe riguros de tot ce este bine pentru patrimoniul natural de la Snagov (lac si zona care sigur nu contine specii protejate si rare – care ar putea implica ceva restrictii si limitari);

3) discreditare si minimalizare a Custodelui si Fundatiei Snagov (si aici gama este foarte larga);

4) incurajarea prin neinterventie si facilitati (constand in tolerarea explicita a derogarilor chiar de la prevederile Regulamentul de Navigatie pe lacul Snagov) a catorva „sportivi” mai „agitati”, pentru ca acestia sa isi „pazeasca” „drepturile” pe lacul Snagov de „uzurpator”. Astfel ca s-a ajuns la 3 atacuri asupra custodelui ANPLS (din care 2 in prezenta politiei si a jandarmilor si la al-3-lea desi am solicitat sa vina politia, in loc de 1-2 minute a venit dupa 8, iar in alta situatie cand erau riscuri similare, Custodele ANPLS a primit amenda ca suna la 112 si nu era cazul. Deci cam cum functioneaza aceste autoritati (prezente cu 2 salupe si 4 persoane) – pe lacul Snagov? Care sunt prevederile legare de respectat, cine – ce face – care sunt rezultatele (repetate) si de fapt acesti reprezentanti ai autoritatii, de care parte sunt? De ce?

Despre Fundatia SNAGOV

www.FundatiaSnagov.ro
Custode al Ariei Naturale Protejate "Lacul Snagov" 2560 (prin conventia de custodie cu MMAP)
Ne ocupam de PATRIMONIUL NATURAL si PATRIMONIUL CULTURAL al zonei Snagov
Contact: custode@FundatiaSnagov.ro * Tel: 0730097505 * Fax: 0372005110

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/fundatia-snagov/delfinul-de-snagov-cocosul-de-lac-si-alte-specii-protejate-de-anr-autoritatea-navala-romana-contrar-prevederilor-legale-in-vigoare