Care este rolul unei agentii SEO?

BUCURESTI - 4 aprilie 2017

Comunicat tip Produse / Servicii in Internet

,,Conduci o agentie SEO ? Atunci ce faci mai exact?’’ Aceasta este una dintre cele mai frecvente intrebari pe care le primesc. De obicei, ofer acelasi raspuns simplu si la obiect: ,,Ajutam companiile sa isi consolideze afacerea prin motoarele de cautare’’, de unde urmatoarea intrebare ,,Cum faci acest lucru?’’.

Care este  rolul unei agentii SEO?

In acest moment trebuie sa explic faptul ca SEO consta in trei activitati:

1) cream continutul
2) cream link-uri de inalta calitate (obisnuiam sa nu adaug atributul de ,,inalta calitate’’, insa sunt foarte multe companii care creeaza link-uri daunatoare si fac mult rau prin activitatea lor, asa ca a trebuit sa imi clarific pozitia)
3) analizam rezultatele si actionam in consecinta.
Intr-o conversatie obisnuita, aceste trei activitati vor satisface orice ascultator, insa nu acelasi lucru putem spune si despre un client care cauta servicii SEO. In momentul in care iti propui sa angajezi o agentie de SEO, iti doresti sa cunosti detaliile reale inainte sa investesti cateva sute daca nu mii de euro pe luna. De obicei, este dificil sa afli toate acele detalii de la firmele de SEO, iar asta nu pentru ca nu isi doresc sa ti le comunice, ci pentru ca putine stiu sa iti explice ce fac intr-o singura intalnire. De asemenea, putine agentii de SEO stiu sa clarifice inca de la inceput ce vor face concret pentru site-ul tau.. Acest articol isi propune sa explice, in mare, ceea ce o agentie SEO face mai exact.

Cercetarea initiala, auditul si analiza

SEO incepe intotdeauna prin cercetare, audit si analiza. Fiecare client, site si industrie in parte sunt diferite. De aceea, cele mai bune agentii SEO ezita in a face predictii si a oferi garantii – exista prea multe variabile, iar ceea ce a functionat perfect pentru un client, s-ar putea sa nu functioneze la fel de bine si pentru urmatorul.

Agentiile de SEO bune nu au o formula standard pentru a obtine rezultate, dar sunt experte in a rezolva probleme si a depasi provocarile. Ca si exploratorii timpurii, agentiile SEO nu stiu exact incotro se indreapta, dar stiu ca vor fi capabile sa-si dea seama pe parcurs. Dar asa cum exploratorul Roald Amundsen s-a pregatit temeinic pentru expeditia sa de succes pentru atingerea Polului Sud, asa o agentie de SEO buna se pregateste bine, astfel incat sa inlature orice sansa de a munci mult si fara nicio destinatie bine stabilita.

In ceea ce priveste cercetarile, auditul si analiza de la inceput, amintim:

- Studiul cuvintelor cheie. Identificarea celor mai potrivite cuvinte cheie va aduce cu sine rezultate bune clientului, odata ce ranking-ul acestuia va creste considerabil. Studiul cuvintelor cheie poate fi un proces de durata, deoarece trebuiesc alese cu grija cuvintele cheie relevante pentru afacerea clientului.

- Analiza prin Google Analytics. In momentul in care se revede performanta trecuta prin Google Analytics sau un alt instrument online de analiza, sunt dezvaluite tendintele pozitive sau negative, precum si oportunitatile de imbunatatire.

- Analiza prin Google Search Tools. De asemenea, a fi capabil sa revezi istoricul si statutul curent al clientului in Google Search Tools, inseamna a stii care sunt oportunitatile de care trebuie sa profiti, precum si problemele tehnice ale paginii de internet a unui client, ca de pilda penalitatile care ar putea sa-i afecteze in mod negativ clasificarea in cautarile organice.

- Analiza profilului de linkuri. In ultimii ani, multe companii au angajat agentii de SEO care au promis ca vor construi sute, chiar mii de backlink-uri la un pret scazut. Aceasta practica este in prezent penalizata de Google, astfel incat, pentru multe companii, calea catre succesul in SEO incepe cu eliminarea link-urilor de tip spam care faceau trimitere catre pagina lor de internet. Acest lucru trebuie facut cat mai rapid, intrucat lupta impotriva acestor efecte negative reduce valoarea celorlalte servicii SEO pana in momentul in care profilul este curatat.

- Auditul site-ului. Dupa ce operatiunile mentionate anterior sunt complete, o agentie SEO se va ocupa de auditul site-ului. Acesta va include diferiti factori SEO precum viteza de incarcare a paginilor de internet, structura URL-urilor, linkurile interne, meta titlurile, meta descrierile si continutul. Multe firme SEO vor extinde acest audit si vor include factori ce nu influenteaza doar ranking-ul, dar si valori precum conversiile si profitul.

- Optimizarea initiala. Rezultatele cercetarilor de mai sus, auditul si analiza vor conduce catre activitatea SEO propriu-zisa. Initial, este posibil sa fie realizate anumite actiuni asupra carora nu se va mai reveni ulterior, ca de exemplu:
→ crearea unui nou design al site-ului; In cele mai extreme cazuri, unele pagini de internet trebuie sa fie refacute inainte sa poata fi initiate serviciile SEO. Acest lucru este necesar in cazul in care pagina de internet este invechita si nu converteste in mod corespunzator utilizatorii.
→ revizuirea codurilor; chiar daca o refacere completa a site-ului nu este necesara, este posibil sa fie nevoie de o revizuire a codurilor pentru ca acesta sa devina mai potrivit din punct de vedere SEO. Gravitatea acestei revizii depinde de detalii, dar poate presupune de la o curatare usoara a codurilor existente, la o inclocuire completa a acestora, pastrand insa designul deja existent.
→ inlaturarea sau dezavuarea linkurilor; in cazul in care analiza profilului de linkuri arata existenta unui numar mare de link-uri de slaba calitate, backlink-uri daunatoare sau, mai rau, o penalizare manuala, atunci este necesara inlaturarea acestor link-uri si dezavuarea backlink-urilor ce nu pot fi sterse.

- Crearea de link-uri; in timp ce unele servicii se fac o singura data (sau este nevoie sa se repete in cazuri foarte rare), o mare parte din activitatea SEO se face in mod continuu. Ca si o peluza, daca nu o mentii, situatia va scapa de sub control. Construirea de backlink-uri este una dintre acele activitati care nu se incheie niciodata, deoarece Google doreste sa primeasca in mod constant link-uri noi pentru a putea sti ca pagina ta de internet este inca relevanta si poate fi in continuare promovata in rezultatele cautarilor. Exista foarte multe moduri de construire a backlink-urilor si foarte multe activitati legate de acest proces, printre care:
a. monitorizarea backlink-urilor: desi cazurile sunt rare, este important sa avem grija de link-urile pe care le cream pentru a ne asigura ca niciunul nu va deveni victima a unui atac SEO negativ. Mai mult, este important sa monitorizam link-urile in cazul in care sunt create backlink-uri care pot asigura o mai mare valoare daca textul link-ului sau anumite parti ale paginii de internet, unde se afla link-ul, au fost modificate.
b. cautarea competitiei: monitorizand competitia, agentia ta de SEO poate vedea ce link-uri au alte site-uri si poate gasi inspiratie pentru alte link-uri ce pot fi construite.
c. monitorizarea brandului: orice mentiune a companiei tale ar trebui sa contina un link catre pagina ta de internet insa, atunci cand nu este cazul, agentia ta de SEO ar trebui sa gaseasca aceste instante, sa urmareasca persoana care detine controlul asupra acelei mentionari a companiei tale si sa caute sa gaseasca un link adecvat.
d. mobilizarea: este posibil sa existe sute de pagini de internet care sunt relevante cu ceea ce tu faci.Agentia de SEO le va cauta pentru a promova continut si a genera link-uri. O parte a acestui serviciu poate include gazduirea unor postari pe blog-uri care, in ciuda afirmatiilor facute de cei de la Google, pot fi inca o sursa viabila de backlink-uri, daca sunt alese cu grija.
e. PR online: din moment ce relatiile publice si SEO au legatura, agentiile de SEO cauta sa construiasca link-uri pe canalele de stiri de top si site-urile de informatii. Agentiile de SEO realizeaza acest tip de PR online: cauta jurnalisti, pun grafice informative, video-uri si alte tipuri de continut si administreaza campaniile pe social media menite sa atraga atentie si link-uri.
f. crearea de continut: poate exista o suprapunere substantiala intre crearea de link-uri si crearea de continut deoarece de multe ori, pentru a crea link-uri, cream continut care sa le atraga. Cu toate acestea, pagina ta de internet va avea multe beneficii prin crearea de continut chiar si fara backlink-uri. Crearea de continut, chiar daca nu aduce beneficii SEO directe, poate genera trafic pe site-ul tau si conversii
g. marketingul de continut: in linii mari, daca iti propui sa creezi continut ca parte a activitatii tale de marketing, atunci esti implicat in marketing de continut. Mai exact, folosim aceasta notiune cand vorbim despre crearea de articole, postari pe bloguri, grafice informatice si video-uri care sa atraga atentia. In functie de tipul de contract pe care il ai cu agentia ta SEO, aceasta va creea continut pentru site-ul tau, ca si pe alte site-uri de altfel, totul in scopul cresterii traficului pe site-ul tau.
h. blogging-ul: tot continutul creat presupune marketing de continut, insa blogging-ul merita sa i se acorda atentie separata. Daca nu detii un blog pentru site-ul tau, agentia ta de SEO ar trebui sa te ajute sa iti creezi unul si apoi sa realizeze continut sau sa te indrume pentru a ti-l face tu pe cont propriu.
i. dezvoltarea continutului: agentia de SEO te va ajuta sa iti dezvolti sau sa iti rafinezi continutul deja existent pe site. Acest lucru este obligatoriu pentru site-urile de ecommerce, dar este foarte important si pentru site-urile de prezentare. Poate fi adaugat continut nou printr-o sectiune FAQ sau paginile pot fi extinse pentru a cuprinde mai mult continut. Exista multe moduri prin care continutul de pe site-ul tau poate fi facut astfel incat sa fie de valoare, iar agentia de SEO ar trebui sa te ghideze in acest proces sau sa se ocupe de el in totalitate.

- Analiza permanenta: daca agentia de SEO face toate aceste lucruri, atunci cu siguranta analizeaza rezultatele ca sa se asigure ca acestea functioneaza. Agentiile de SEO folosesc instrumente precum Google Analytics, MySEOTool, Moz tools, Majestic SEO si multe altele pentru a-si masura activitatea si a putea sa vada unde isi pot imbunatati eforturile pentru clientii lor.

Alte analize provin din testele A/B, prin care firmele de SEO creeaza doua versiuni a unei anumite pagini din site-ul tau si conduce 50% din trafic catre una si 50% catre cealalta; apoi vor masura rezultatele pentru a vedea care functioneaza mai bine.

- Raportarea. Desi rezultatele sunt cele mai importante intr-o astfel de colaborare, eticheta unei agentii de SEO profesionale este reprezentata de procesul de comunicare cu clientii. Exista cazuri in care agentii de SEO care au adus rezultate remarcabile au fost concediate din cauza lipsei de comunicare cu clientii, care nu stiau rezultatele. Ca un strict necesar, rapoartele lunare ar trebui sa contina:
a. numarul de vizitatori: numarul lor, locatia, momentul si motivul.
b. clasarile: cele bune, cele rele, partile urate, alaturi de explicarea urcarilor si coborarilor in SERP
c. backlink-urile

O raportare buna nu este garantata de tool-urile automate, dar include analiza si comentariile firmei de SEO. Nu ar trebui sa reusesti sa vezi doar cantitatea muncii, ci si calitatea ei. In caz contrar, comunica agentiei de SEO faptul ca ai nevoie de rapoarte care sa fie mai clare. Firma de SEO poate sa aiba in echipa sa adevarati maestrii in SEO, dar care nu reusesc sa realizeze o comunicare interpersonala buna. Daca le spui ceea ce doresti, veti fi capabili sa imbunatatiti rezultatele impreuna si sa dezvoltati o relatie profesionala foarte buna.

Aceasta nu este o lista ce cuprinde toate atributiile unei agentii de SEO. Diferite situatii cer strategii diferite, tactici si servicii, iar agentia de SEO isi va modifica activitatea in functie de acestea.