“Ritmurile de scadere se vor atenua fiindca suntem aproape de pragul de colaps“- Claudiu Georgescu, Presedinte APMCR

BUCURESTI - 13 octombrie 2009

Comunicat tip General in Constructii

Redactia Infobau a formulat cateva intrebari referitoare la situatia din constructii pentru perioada octombrie –decembrie 2009 la care au fost invitati sa raspunda reprezentanti ai unor firme din diverse domenii precum si presedintele Asociatiei Producatorilor de Materiale de Constructii din Romania (APMCR) si cel al Patronatului Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta (PPTT).
Intrebarile la care au fost rugati sa raspunda s-au referit la evolutia previzionata pentru lunile ramase pana la sfarsitul anului, cat anume din evolutia previzionata se datoreaza crizei financiare, masuri de contracarare a efectelor crizei si recomandari, si nu in ultimul rand o estimare a perioadei de revenire in domeniul constructiilor.

Intervalul de timp analizat este unul dintre cele mai delicate avand in vedere ca perioada de iarna se va suprapune cu dificultatile deja cauzate de criza economica. Cu toate acestea, parerile sunt impartite deoarece se pot observa si opinii optimiste cu privire la activitatea din constructii pentru ultimele luni ale anului 2009.

Domnul Valentin Petrescu, presedintele PPTT ne-a declarat:
“Consideram ca, in primele 6 luni ale acestui an, situatia in domeniul executiei si montajului de ferestre, usi si fatade cortina a fost dezastruoasa, scaderea valorica a pietei nationale de ferestre fiind cuprinsa intre 40% si 45% fata de 2008, cand s-au consemnat livrari totale de un miliard de euro. De asemenea, in premiera pentru piata autohtona de profil, balanta dintre oferta si cerere s-a inclinat in favoarea primului indicator. Aproape 15% din producatorii existenti (al caror numar este prognozat la 6.000 de firme) au dat faliment sau si-au inchis temporar activitatea. Alte companii au ramas cu produsele in stoc, in conditiile in care cererea s-a contractat drastic. Aceste premise nefavorabile au determinat aplicarea unor masuri radicale, cum ar fi disponibilizarea a circa 14.000 de angajati, reprezentand aproximativ 20% din total. Ritmul de declin al consumului (-45%) se mentine si in semestrul al II-lea, astfel incat vanzarile totale de tamplarie ale companiilor din Romania nu vor putea depasi 500 de milioane de euro, ceea ce inseamna, de fapt, un regres la nivelul anului 2004. Cel mai probabil, angajatii vor fi concediati in continuare, intr-un ritm accelerat, de 25%. Speram, totusi, ca dezastrul sa fie cat mai mic, iar acest procent sa nu se situeze la 50%. In perioada imediat urmatoare nu ne asteptam la o imbunatatire a situatiei.”

Acelasi pesimism putem observa si in declaratia domnului Claudiu Georgescu, presedintele APMCR. Evolutia previzionata pentru perioada octombrie - decembrie 2009 este una ingrijoratoare avand in vedere ca discutam despre o piata aflata in pragul colapsului, astfel , dupa opinia domnului Georgescu evolutia previzionata este: “Una pesimista, in concordanta cu semnalele din piata. Ritmurile de scadere se vor atenua fiindca suntem aproape de pragul de colaps. Toate eforturile facute de producatori, reducerea marjelor, disponibilizarea de personal, vanzarea cu plata la termen, nu au putut stopa declinul din piata constructiilor. Iar injectiile de capital prin lucrari de infrastructura, nici nu au fost conform programelor oficiale si nici nu se intrevede o sansa de a revigora in acest an piata.”
Evolutiile previzionate de catre domnii Valentin Petrescu si Claudiu Georgescu au fost influentate de criza economica, in opinia dumnealor, in procent de 99%, respectiv 95%.

Economia a scazut in cel de-al doilea trimestru al anului cu 8,7% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Constructiile, ramura care a reprezentant motorul economiei in anii trecuti, fiind a treia industrie ca aport la PIB in anul 2008, a suferit cel mai mare declin in 2009, contractandu-se cu 14,2% dupa cum arata datele Institutului National de Statistica. Pentru a doua jumatate a anului, se asteapta o scadere mai drastica cu 12-13% procente in conditiile directionarii a doar 20% din bugetul de stat catre investitii, dupa cum arata Laurentiu Plosceanu , presedintele ARACO.

Exista insa si opinii optimiste cu privire la urmatoarele luni. Spre exemplu, doamna Andreea Parpala, din cadrul Departamentului Vanzari al firmei Amvic sustine ca se asteapta la o crestere cu aproximativ 20% a vanzarilor fata de lunile precedente ale aceluiasi an. In acest sens, masurile pentru iesirea din criza pe care le propune Amvic clientilor sunt: “consiliem clientii pentru a intelege ca o casa bine izolata termic, puternica, este mai economica pe tot restul vietii. In momentul in care beneficiarii vor realiza ca o casa bine facuta este o investitie in viitor, atunci nu vor mai face rabat la calitate si nu vor mai accepta orice propunere aparent avantajoasa financiar, dar care ulterior presupune costuri mult mai mari.”.
SC AMVIC SRL a aparut ca urmare a achizitionarii licentei Amvic pentru cofraje termoizolante din Canada, iar astazi exista o fabrica moderna la Bragadiru de 6000 mp.unde se produce o gama diversa de cofraje termoizolante pierdute pentru constructii, inclusiv cele pentru case pasive. Cererea de cofraje pasive este in crestere cu 50% fata de 2008, iar pana la sfarsitul anului, reprezentantii firmei preconizeaza ca aceasta sa fie de circa 70-75%.

O nota optimista vine si din partea domnului Catalin Floricel, General Manager al firmei Rift 99. Domnia sa descrie evolutia firmei in lunile urmatoare ca fiind una buna. Firma produce o gama larga de rulouri, draperii, jaluzele.

Desi scaderea este evidenta fata de anul 2008, exista subdomenii in care trimestrul trei al anului este asteptat sa aduca cifre mai bune pentru jucatorii de pe piata. Spre exemplu, firma Aluterm Group unul dintre principalii importatori de automatizari (usi automate, porti automate, usi rapide, feronerie pentru porti etc), policarbonat, trape de fum si sisteme de luminatoare, prevede o usoara crestere fata de trimestrele 1 si 2: “Consider ca piata pe care activam este mai mica in 2009 fata de 2008, dar este in usoara crestere fata de trimestrele 1 si 2. Astfel se pastreaza trendul ascendent pe sfarsit de an, lucru care nu s-a schimbat fata de anii
anteriori. Totusi evolutia ascendenta previzionata poate fi mult influentata de blocajul financiar si de alegerile din noiembrie.” ne-a declarat doamna Andreea Strugaru, reprezentantul firmei Aluterm Group.

Domnul Octavian Ardac, Import Manager in cadrul firmei Sonerg Distributie apreciaza o scadere de 20% pentru perioada urmatoare fata de cea corespondenta a anului trecut. 80% din aceasta evolutie este pusa pe seama crizei. Compania este antrepriza de lucrari de aplicare pardoseli tip mocheta, pardoseli PVC, rasini epoxidice, parchet, tapet si accesorii. Lucrarile firmei sunt obtinute numai pe baze de contract cu beneficiarul sau in subantrepriza constructorului la obiective mari de investitii, firma nedetinand magazine proprii. Cifra de afaceri 2008 a fost de 2,8 mil. EUR.

Au existat si opinii inedite prin pesimismul (sau sinceritatea ?) lor : “Ce previziuni, planuri, strategii? Singura noastra strategie este sa supravietuim.”.

MASURI DE CONTRACARARE A CRIZEI

Masurile de contracarare a efectelor crizei luate de guvernanti au avut efecte aproape imperceptibile. O
prima masura a fost aplicata in luna decembrie a anului trecut: reducerea TVA-ului de la 19% la 5% i-a ajutat doar pe dezvoltatorii care au construit apartamente mici. Urmatorul pas facut de autoritati a fost lansarea programului “Prima Casa” care deocamdata nu a avut efectele scontate. Dupa declaratiile domnului Plosceanu, de la semnarea primului contract din iulie, doar 20% dintre cererile care au ajuns pe masa Fondului de Garantare sunt pentru locuinte noi.

Ca si masuri de contracarare a crizei, domnul Claudiu Georgescu recomanda: “alaturi de cele clasice de criza- investitii masive in infrastructura si fonduri pentru locuinte sociale si avantaje financiare pentru capitalul privat ce se investeste in acest domeniu , in concordanta cu strategiile de dezvoltare durabila ale Romaniei.’
Domeniul tamplariei a fost unul dintre cele mai afectate de criza economica anul acesta. Statisticile arata o scadere de 40-50% a pietei fata de anul trecut. Domnul Valetin Petrescu declara: “Programul de reabilitare termica a imobilelor multietajate nu a avut rezultatele scontate, pentru ca autoritatile gestioneaza deficitar proiectul. Cat despre programul 'Prima casa', acesta nu vizeaza in mod direct producatorii de tamplarie termoizolanta.
Practic, in acest moment, cel mai afectat sector al pietei constructiilor il reprezinta domeniul tamplariei termoizolante; reafirmam si pe aceasta cale dorinta constructorilor si in mod special a producatorilor de tamplarie, ca TVA-ul sa fie decontat la incasarea facturii. Numai in acest fel circulatia banilor se va debloca si, in acelasi timp, se vor crea premizele favorabile dezvoltarii in continuare a productiei.”

Un lucru imbucurator pentru beneficiarii din constructii este ca tot mai multe companii mizeaza pe cresterea calitatii serviciilor ca masura de trecere peste dificultatile aceastei perioade. In acelasi timp, masurile de crestere a calitatii produselor sunt corelate cu o atenta monitorizare a conditiilor comerciale si partenerilor de afaceri.
Andreea Strugaru aminteste legat de acest subiect ca: ”Noi ne-am propus sa eficientizam activitatea colectivului astfel incat sa putem oferi o valoare adaugata mai mare clientilor. Acest lucru inseamna desigur un efort mai mare pentru rezultate mai mici - comparativ cu anii trecuti - insa suntem convinsi ca daca nu putem evolua in cantitate putem sigur in calitate, lucru care ne va aduce noi clienti si ii va fideliza pe cei vechi. Efectul cel mai nociv din punctul nostru de vedere, cel al blocajului financiar, il contracaram cu atentie - avem un nou serviciu de verificare si monitorizare a comportamentului financiar al firmelor cu care lucram, suntem mult mai atenti in alegerea colaboratorilor nostri pentru a minimiza cat de mult se poate riscul neincasarilor.”
In acceasi nota , domnul Ardac propune ca masuri de contracarare a crizei: “Controlul mai strict al conditiilor comerciale, verificare mai atenta a partenerilor contractuali, gestionare mai eficienta a cheltuielilor.”.

PREVIZIUNI PRIVIND REVENIREA PIETEI

Cel mai dificil moment este asteptat sa fie sfarsitul anului, iar o revenire a pietei este asteptata in lunile aprilie-mai ale anului 2010.
Dl. Claudiu Georgescu : ”Cel mai devreme in lunile aprilie-mai anul viitor, cu conditia unei
implicari serioase guvernamentale in programele de infrastructura si a unor parteneriate public-privat mai ales in domeniu constructiei de locuinte economice.”
Dl. Valentin Petrescu: “Punctul critic al recesiunii pe piata constructiilor va fi atins spre sfarsitul anului in curs, in momentul in care lipsa comenzilor si blocarea finantarii se vor suprapune peste lunile de iarna, ceea ce va duce la aparitia unor probleme grave pentru cel putin inca 6 luni. Astfel, in cea mai optimista varianta, o reluare a trendului ascendent al activitatii, la cote mult mai reduse fata de anii trecuti, este preconizata pentru cel de-al doilea semestru din 2010.”.

Despre Infobau

Infobau ofera servicii business-to-business de tip consultanta de marketing si suport vanzari in domeniul constructiilor de mai bine de 7 ani. Pe langa monitorizarea santierelor in lucru din toata tara, Infobau mai ofera un serviciu ce consta in monitorizarea anunturilor de licitatii in constructii si un altul de monitorizare a cererilor de oferta de materiale si servicii de/pentru constructii si finisaje.
Infobau este de asemenea promotor al unui serviciu de marketing direct pe santiere folosit cu succes de catre departamentele de vanzari si marketing ale firmelor furnizoare de materiale si servicii in domeniul constructiilor.
Intrarea Serg. Pantaru Ion, nr. 2, Sector 2, Bucuresti
mobil 0732.047.955
Tel/fax 021.313.36.24

redactie@infobau.ro