Un weekend pentru filmul cubanez

BUCURESTI - 5 decembrie 2011

Comunicat tip General in Arta & Entertainment, Educatie / Cultura, Monden / Lifestyle, Media / Publicitate, Social

Pe 9, 10 si 11 decembrie, Bucureștiul va deveni capitala unei cinematografii originale, puternice, dar prea puțin cunoscută în Europa contemporană: cea cubaneză. Ambasada Cubei în România și Institutul Cervantes din București, în colaborare cu ICAIC (Institutul Cubanez al Artei și Industriei Cinematografice) și Arhiva Națională de Film a României organizează vineri, sîmbătă și duminică un Weekend de Film Cubanez/ Weekend de Cine Cubano, la Cinema Union din București (Str. Ion Câmpineanu 21).

Un weekend pentru filmul cubanez

Legendarul regizor Tomás Gutiérrez Alea se întoarce pe ecranele bucureștene cu o impresionantă ecranizare a romanului lui Ilf și Petrov, Douăsprezece scaune și o serioasă satiră socială pornind de la istoria unui muncitor înmormântat cu cartea sa de muncă, fără de care existența lui nu poate fi dovedită. Îl acompaniază regizori tineri, interesați de povești de familie, de conflicte de dragoste pe fundalul (fictiv) al staționării unor rachete sovietice într-un sat cubanez sau de misterele din spatele bătăliilor pentru controlul pieței prostituției în Havana. Trei zile pline, dedicate Cubei și artei sale cinematografice.

Proiectia de gală va avea loc vineri, 9 decembrie, cu participarea extraordinară a E.S. Dna. Marta Caridad Fajardo Pale.

Biletele si abonamentele s-au pus deja în vânzare la Casa de Bilete a Cinema Union.

Program:

Vineri, 9 decembrie

Ora 19.00: Zeii căzuți, regia Ernesto Daranas (2002)

 

Sâmbătă, 10 decembrie

Ora 16.00: Moartea unui birocrat, regia Tomás Gutiérrez Alea (1966)

Ora 18.00: Orașul roșu, regia Rebeca Chávez (2009)

Ora 20.00: Premiul de consolare, regia Tomás Gutiérrez Alea (1966)

 

Duminică, 11 decembrie

Ora 16.00: Douăsprezece scaune, regia Tomás Gutiérrez Alea (1962)

Ora 18.00: Lisanka, regia Daniel Diaz Torres (2010)

Ora 20.00: Buna Vestire, regia Enrique Pineda Barnet (2009)

 

Prezentarea filmelor:

Zeii căzuți/ Los Dioses Rotos

Laura este o profesoară universitară care face o cercetare despre faimosul proxenet cubanez Alberto Yarini y Ponce de León, asasinat prin împușcare de rivalii lui francezi, care controlau piața prostituției în Havana începutului de secol XX. Preocupată în a-i face dreptate legendarului personaj, se cufundă într-una din zonele cele mai complexe ale realității din Havana zilelor noastre.

Dar dincolo de anecdotica lui, Zeii căzuți este o poveste despre confruntarea valorilor, o reflecție în jurul perspectivei etice și morale a unui grup de personaje – din toate straturile socioculturale –, asupra cărora etichetele clișeistice de „pozitiv“ și „negativ“ nu pot fi prea ușor lipite. Drama socială, suspansul și melodrama se amestecă într-o istorie ce-și dorește să pară distractivă, universală și fidelă realității din care se inspiră.

Moartea unui birocrat/ La muerte de un burócrata

Un muncitor exemplar este înmormântat cu cartea lui de muncă, drept recunoștință pentru meritele sale, dar văduva nu poate încasa pensia fără acest document. Nepotul decedatului trece prin aventuri halucinante pentru a recupera cartea de muncă din mormântul unchiului.

„Bufnitura unui sicriu în pământ este ceva cât se poate de serios“, scria Antonio Machado, și așa este, câtă vreme cadavrul nu-și ia cu el actele de identitate în mijlocul unei moriști birocratice, fiindcă atunci se dezlănțuie absurdul. Filmul e o satiră socială care amuză denunțând un vechi neajuns, consecințele și ramificațiile lui, cu lejeritatea ce caracterizează umorul creol și caraibian.

Orașul roșu/ Ciudad en rojo

Orașul roșu propune o reflecție asupra violenței din perspectiva celor care nu au vocația violenței, a celor care se văd împinși la violență. Când violența este impusă, pentru a redobândi liniștea, uneori nu mai rămâne altă opțiune decât un răspuns la fel de violent, o violență care s-ar putea considera legitimă și protectoare, dar rămâne tot violență și lasă urme în ființa umană. Această reflecție nu evoluează în abstract, ci se desprinde din recitirea personajelor și a acțiunii romanului Bertillón 166 și a înseși istoriei orașului Santiago de Cuba.

Premiul de consolare/ El Premio flaco

Iluminada trăiește într-un cartier foarte umil, iar situația ei e una precară. Soarte i se schimbă dintr-odată când găsește un răvaș câștigător înăuntrul unui săpun marca Rina, prin care i se oferă o casă nouă.

Douăsprezece scaune/ Las doce sillas

Un aristocrat decăzut odată cu triumful revoluționar și fostul lui șofer caută cu disperare un scaun în care au fost ascunse diamantele familiei. În competiție cu preotul satului, încunoștiințat de secret, personajele trec prin situații dintre cele mai neprevăzute, după ce setul de 12 scaune a fost vândut la mezat de Ministerul pentru Recuperarea Bunurilor și au ajuns pe mâini diferite.

Lisanka

În Veredas, sat imaginar din Cuba începutului anilor ’60, sunt amplasate rachete sovietice. Doi tineri, Sergio și Aurelio, își dispută iubirea Lisankăi, cea mai frumoasă și dorită fată din regiune. Criza Rachetelor e pe cale să înceapă, iar în zonă sosește un „grup“ de soldați sovietici; printre ei, Volodea, care devine un rival periculos pentru Sergio și Aurelio. Viața de zi cu zi a satului și cea a Lisankăi se schimbă iremediabil.

Buna Vestire/ La Anunciación

O familie destrămată, un testament, un oraș magic. Ceea ce le desparte e și ceea ce le unește. Havana, 2006: Amalia, bătrână spiritistă, își cheamă familia împrăștiată ca să le citească Testamentul Moral al soțului ei, recent decedat. Fiii săi: Ricardo, inginer revoluționar, Margarita, arhitectă, stabilită în Statele Unite, și Mayito, boem, muzician și poet. Trăiesc în lumi separate. Reuniunea familială îi ajută să-și depene poveștile de viață.

 

Taguri: filmefestivalCervantesCuba