Miturile copiilor supradotati, dezavantajarea lor sociala si dezvoltarea societatii

BUCURESTI - 24 septembrie 2006

Comunicat tip General in Educatie / Cultura

Miturile copiilor supadotati, mecanismele sociale actuale ce descurajeaza si aplatizeaza copiii, tinerii si adultii capabili de performanta inalta. Sistemul educativ liniarizat bazat pe reproducerea informatiei. Aplicarea normelor sociale stricte fara recunoasterea creativitatii, originalitatii, performantei pe directii de pasiune proprii si ritmului propriu de invatare. Tineri supradotati ajunsi adulti incadrati intr-un sistem cu reguli formale, tipizate, de tip fisa postului, care nu valorifica potentialul personal.Tineri supradotati deveniti asincroni in raport cu un sistem social bazat pe reprezentare si nu pe profesionalism, pe intretinerea crizelor si nu pe rezolvarea acestora, pe manipulare si nu pe emancipare. Fenomene sociale rezultante: emigrarea si adancirea crizelor in tara de origine. Acestea sunt doar cateva aspecte abordate de IRSCA Gifted Education la seminarul international 'Tinerii adulti de astazi in societatea europeana de maine'.

Miturile copiilor supradotati, dezavantajarea lor sociala si dezvoltarea societatii

Alocutiunea “Combaterea dezavantajarii sociale a copiilor supradotati” sustinuta de Presedintele IRSCA Gifted Education, Prof. Dr. Florian Colceag cu ocazia seminarului realizat de Societatea Romana pentru Educatie Permanenta si co-finantat de Uniunea Europeana in data de 22 Septembrie a.c., a adus in atentia publicului subiecte considerate prioritati tot mai mari la nivel mondial: educarea copiilor supradotati si integrarea sociala a tinerilor si adultilor supradotati.

Niciodata nu a existat o mai mare nevoie de supradotati decat in perioada contemporana. Daca evolutia istoriei de pana acum a fost relativ lenta si numarul de solutii necesar adaptarii la noile conditii relativ mic, in perioada actuala ignorarea sau reprimarea potentialului urias al supradotatilor poate deveni de-a dreptul riscanta datorita vitezei de evolutie in crestere exponentiala a societatilor, a multiplicarii crizelor si a adancirii acestora, a dinamismului crescut al adaptarii si a nevoilor din ce in ce mai mari de solutii.

Nevoia dezvoltarii unui mediu propice de dezvoltare este cu atat mai important de luat in considerare, cu cat supradotatii aduc beneficii societatii incomparabil mai mari decat ceilalti oameni, intorcand investitia sociala incomensurabil mai mult.

Cu toate acestea, sistemul de reprezentare sociala in viata politica promoveaza in general personalitati egocentrice, cu caracter amoral, setosi de putere, gestionari ai crizelor pe care le intretin pentru a le exploata in propriul beneficiu. Acestia au deseori reactii adverse fata de supradotati pe care-i simt ca potentiali concurenti. Se explica astfel toate gulagurile, pogromurile, canalele si alte urme adanci in istorie unde au fost nimiciti generatii de oameni haraziti muncii lor.

Cati dintre inaintasii nostri, care au marcat istoria, au fost promovati la ei acasa? Facand un studiu asupra biografiilor oamenilor celebri gasim multe vieti scurtate prematur, conditii de trai la limita saraciei absolute, crime si chinuri in inchisori politice, ignorarea totala a muncii de inalta performanta de catre contemporani, sau chiar de urmatoarele cateva generatii, insotite insa de opere ce au devenit in timp nemuritoare. Istoria este plina de victime din randul celor care au facut totul pentru a rezolva crizele create de imperfectiunile sistemului social.

Deseori tinerilor sau adultilor supradotati romani le ramane un singur drum de ales daca vor sa-si duca la indeplinire menirea: emigrarea intr-un mediu mai prietenos. In acest caz tarile care-i primesc se dezvolta, in timp ce tara de origine nu o face, traind in saracie, coruptie, minciuna, manipulare, viciu si saracie.

Din aceste motive marea maturitate a deciziei politice se regaseste in initierea procesului de brain regain prin care supradotatii ce au capatat maturitatea cunoasterii extensive atat a culturii proprii cat si altor culturi sa poata fi integrati in viata sociala si economica din tara de origine. Incurajarea educatiei specifice pentru supradotati si utilizarea locala a acestei resurse extraordinare in programe de dezvoltare locala este a doua decizie majora care reflecta constientizarea matura a schimbarii politicilor catre profesionalism politic.

Majoritatea tarilor care au investit eforturi si resurse pe aceste doua directii au reusit sa se dezvolte economic, sa deschida campuri de cercetare si aplicare catre noi tehnologii, au reusit sa micsoreze decalajele sociale si economice si sa micsoreze rata de degradare a mediului natural. Aceste tari au reusit sa formeze un corp de politicieni si policy makers capabili sa gestioneze mai bine problemele curente si sa proiecteze mijloace concrete mai adecvate pentru evitarea sau solutionarea unor crize. Este un rezultat firesc prin actiunea adultilor si tinerilor supradotati, a dezvoltarii de idealuri umanitare, a sublimarii piramidei nevoilor lui Maslow, a spiritualizarii consumurilor, toate acestea fiind caracteristici normale in mediul oamenilor gifted si devenind normale in tot mediul social prin implicarea oamenilor gifted.

Astazi, pentru a adresa nevoia educatiei copiilor supradotati, cele mai profunde studii educative au fost integrate in metodologii de lucru sub conceptul de 'gifted education' si in acest moment ele se adreseaza unui numar din ce in ce mai mare de copii care prezinta potentiale de dezvoltare a abilitatilor personale.

Punctul de inflexiune care a fost creat de schimbarea atitudinii clasice fata de supradotati a creat o diferenta specifica vizibila in multe domenii. A venit si timpul ca Romania sa faca acest pas hotarator ca o alternativa de ridicare pe termen mediu a gradului de profesionalism si de responsabilitate, de corectitudine a solutiilor si de rigoare a deciziilor, de finalizare a proiectelor si de micsorare a risipei de resurse umane si materiale.

Cum spune un proverb romanesc « Omul sfinteste locul », asa ca trebuie sa investim in oamenii ce pot reintoarce investitia si multiplica experienta pozitiva.




Atasamentele comunicatului:
Va invitam sa parcurgeti intreaga alocutiune la adresa:
http://www.supradotati.ro/resurse/combaterea.doc

Reamintim ca petitia online de sustinere a propunerii legislative privind educatia tinerilor supradotati, capabili de performanta inalta (aflata spre dezbatere in Senat) se gaseste la:
http://www.petitiononline.com/gifted/petition.html

Despre IRSCA Gifted Education

Despre IRSCA Gifted Education
IRSCA Gifted Education este o organizatie non-profit ce promoveaza si sprijina dezvoltarea persoanelor cu har si talent in toate domeniile, stiinta, arta, management, leadership, antrprenoriat si formeaza resurse umane capabile sa rezolve problemele de mare complexitate ale vremurilor noastre.
Initiativa noastra este menita a aduce un program Gifted Education, pentru educatia copiilor supradotati, un sistem de educatie orientat catre dezvoltarea capacitatilor individuale si orientarea acestora catre nevoile acute de dezvoltare si de rezolvare a problemelor nationale si internationale.

In 2005, IRSCA Gifted Education a initiat si a fondat EDUGATE - Consortiul Roman pentru Educatia Copiilor si Tinerilor Supradotati si Talentati, care astazi coaguleaza eforturile reprezentatilor societatii civile intr-un prim Program National Gifted Education. EDUGATE este astazi una dintre cele mai mari initiative educationale private in Romania si totodata, initiatorul proiectului de lege privind educatia tinerilor supradotati, capabili de performanta inalta.
« Prin gifted education se respecta natura divina a omului si nu omul-marfa, omul de consum. Noi promovam omul creator, omul capabil sa-si dezvolte potentialele », Prof. Dr. Florian Colceag, Presedinte EDUGATE si IRSCA Gifted Education.
0729 029 484

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/irsca-gifted-education/miturile-copiilor-supradotati-dezavantajarea-lor-sociala-si-dezvoltarea-societatii