Scrisoare deschisa pentru audit extern in invatamant, protectia copilului si cercetare

BUCURESTI - 6 octombrie 2008

Comunicat tip General in Educatie / Cultura

Scrisoare deschisa

Domnule Presedinte Traian Basescu
Domnule Prim-Ministru Calin Popescu Tariceanu,

Semnatarii acestor randuri sunt organizatii non-guvernamentale si cetateni romani deosebit de interesati de soarta educatiei oamenilor acestei tari. Credem ca actiunile pe care le intreprindeti in vederea imbunatatirii functionarii sistemelor de educatie si a protectiei drepturilor copilului din Romania trebuie sprijinite prin semnale venite din partea societatii civile.
In acest sens, prin aceasta scrisoare deschisa, va solicitam demararea procedurilor necesare unui audit extern al sistemelor de educatie si formare profesionala, pe de-o parte, si al activitatilor de cercetare din Romania, pe de alta.

Scrisoare deschisa pentru audit extern in invatamant, protectia copilului si cercetare

Prin audit extern intelegem un audit complet, atat pentru activitatile profesionale, cat si pentru cele financiare, sau a derularii de programe caracteristice sistemului de educatie, protectie a copilului si cercetarii romanesti. Auditarea externa este absolut necesara atat din motivul scaderii calitative a educatiei, protectiei copiilor si cercetarii in Romania cat si din necesitatea existentei unor date neinterpretabile necesare proiectarii unei strategii pentru educatie, protectia copilului si cercetare pentru urmatorul guvern.

De fapt, apelul la audit extern e o solutie limita la care trebuie recurs pentru ca noi ne-am dovedit nepunciosi sa facem bine lucrurile (constructia si implementarea de mecanisme de evaluare pe care societatea sa le respecte). Independent de apelul la auditul extern, societatea civila (NOI) trebuie sa ne construim, in paralel, mecanisme adecvate situatiei de la noi, de apreciere a cadrelor didactice gen acordari de titluri de „profesor autentic”, „profesor dedicat”, „profesor de vocatie” care sa induca in societate sistemul corect de valori, adecvat situatiei din Romania. S-ar obtine astfel o repartizare mai economica si mai echitabila pentru sistemul de invatamant si cel bugetar.

Consideram ca este momentul ca starea de fapt a educatiei, protectiei copilului si a cercetarii romanesti sa fie analizata cu profesionalism si obiectivitate, iar rezultatele sa fie facute publice integral. Credem cu tarie ca numai pe o astfel de baza se poate cladi un sistem de educatie, protectie a copilului si cercetare durabil si o cercetare cu rezultate utile societatii romanesti.

De asemenea, realizarea unui audit extern in domeniile mentionate ar permite autoritatilor competente sa ia masurile potrivite in vederea adaptarii reale a activitatilor de educatie, protectie a copilului si cercetare din Romania la normele europene. Un criteriu prioritar pentru Romania trebuie sa fie gradul de adecvare a atitudinii cadrului didactic la elevii/studentii pe care ii are. Fara acest criteriu prioritar si cel al dovezii ca a produs absolventi de varf pe pietele de varf, aplicarea grilelor cu numar de articole, de contracte etc. va duce la accelerarea dezastrului.

Demersul nostru se bazeaza pe urmatoarele considerente concrete:
1. Sistemele si structurile organizationale pot obtine performanta si pot dovedi profesionalism autentic doar in conditiile unei evaluari/auditari exterioare acestora de catre institutii specializate si acreditate la nivel european, care sa le identifice si nevoile suplimentare de competenta.
2. Autoevaluarea trebuie inlocuita/suplimentata cu evaluari de tip peer review realizate de Agentii Nationale sau Europene care sa aplice standarde unitare la nivelul UE.
3. Auditarea externa va atenua mult coruptia si suspiciunile de coruptie, cu tendinta fireasca a inlaturarii totale a acestor maladii din sistemul de educatie, protectie a copilului si de cercetare din Romania, orientand in mod profesionist organizatiile de educatie si de cercetare din Romania spre standardele agreate la Bologna, Berlin, Bergen si Salamanca.
4. In acest scop, Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului si Autoritatea Nationala Pentru Protectia Drepturilor Copilului trebuie sa procedeze, in opinia semnatarilor acestui demers, dupa cum urmeaza:
- sa-si alinieze criteriile de angajare pe posturi administrative pe baza criteriilor de performanta, competenta si experienta din cele mai avansate tari ale UE
- sa faca publica intentia de a impune evaluarea si/sau auditarea externa a tuturor organizatiilor cu profil de educatie, protectia copilului si cercetare din Romania indiferent de forma de proprietate.
- sa lanseze un concurs national pentru elaborarea de norme, criterii, tehnici si forme concrete de evaluare si/sau auditare de catre institutii specializate, expres infiintate, a organizatiilor din educatie, protectie a copilului si cercetare.
- sa faca o promovare mai activa/agresiva a criteriilor si standardelor europene stabilite la Bologna, Berlin, Bergen si Salamanca.
- sa elaboreze o foaie de parcurs pe care sa o urmeze toate organizatiile de educatie, protectia copilului si cercetare din Romania, cu obiective si termene precise (dupa modelul aderarii noastre la UE)
- sa tina seama de semnalele venite din partea societatii civile si sa raspunda prompt acestora.

Avem convingerea ca demersul nostru isi va face loc pe agenda Dvs. si ca raspunsul va fi unul favorabil interesului sistemelor de educatie, protectie a copilului si activitatii de cercetare din Romania.

Ii invitam pe toti cei care doresc sa subscrie acestei scrisori deschise sa acceseze petitia online la adresa: http://www.petitiononline.com/1audit/petition.html


Semnatari
Colceag Florian, Presedinte IRSCA GIFTED EDUCATION
Vlaston Stefan, Presedinte EDU CER
Marian Stas, Presedinte CODECS pentru Leadership
Nicolae Dragulanescu, Secretar General Fundatia Romana Pentru Promovarea Calitatii
Liviu Dragomirescu, Membru fondator Centrul pentru Constiinta Critica
Liuba Iacoblev Presedinte AUTISM ROMANIA - Asociatia Parintilor Copiilor cu Autism
Luiza Iliescu, presedinte, ASOCIATIA GRANICERII TRANSILVANI-CLUB UNESCO
Valentin Mamota, director executiv, Asociatia Copiii Sperantei,Vladesti-Valcea
Dascal Silvia, presedinte, ASOCIATIA INVATATORILOR DIN JUDETUL BACAU
Thomas Csinta, Profesor de Matematici Aplicate - Director de Cercetare Programe MASS CUFR-Bucharest
Vasile Flueras, Director Scoala Internationala Cluj-Napoca
Tripon Avram, presedinte, Asociatia Club 'SI NOI PUTEM REUSI'
Constantin Ionut Matei, presedinteAsociatia Studentilor Bioingineri Iasi
Cerasela Virlan-Blaj, presedinte Asociatia Gaudeamus2003
Nicoleta Marcu, presedinte Asociatia Invatatorilor Caras-Severineni
Huru Dan, Vicepresedinte Organizatia Colegiului Studentesc din Electronica
Mihaela Cazan, presedinte,Institutul pentru politici sociale
Porumbaru, Presedinte ASOCIATIA VIITORUL TINERILOR
Ghinita Constantin, director CASA DE CULTURA




Despre IRSCA Gifted Education

Despre IRSCA Gifted Education
Misiunea IRSCA Gifted Education este descoperirea si dezvoltarea potentialului fiecarui copil printr-o educatie de excelenta.
IRSCA Gifted Education este o asociatie non-profit, inregistrata in registrul asociatiilor si fundatiilor cu nr. 36/13.09.2004, cu o activitate recunoscuta la nivel national si international, partener UNESCO, membru deplin WCGTC- World Council for Gifted and Talented Children; Asia-Pacific Federation of the WCGTC si respectiv ECHA - European Council for High Ability - cele mai inalte foruri internationale in domeniul educatiei de excelenta.

Citeste scrisorile internationale de recomandare pentru Programul national Gifted Education: www.supradotati.ro/scrisori_sprijin.php


WEB:
http://www.supradotati.ro



0729029484
office@supradotati.ro