Iluminatul in sistemul de invatamant romanesc

BUCURESTI - 10 octombrie 2008

Comunicat tip General in Arhitectura / Design

A aparut nr.6 al revistei Lighting Design care se ocupa de iluminatul in sistemul de invatamat romanesc si international

Iluminatul în sistemul de învăţământ

Text: Doru Calangea

Deşi îi este unanim recunoscută la nivel declarativ importanţa în viaţa oamenilor, iluminatul nu este o prioritate în România. Nu reprezintă nici o investiţie cu scop comercial, care să aducă un profit clar într-un timp determinat, şi nu răspunde unei nevoi sociale urgente pentru că nu resimţim ca acută şi imediată alterarea vederii sau alte probleme legate de eficienţa în muncă. Iluminatul cu cele două aspecte ale sale, calitativ şi cantitativ, este ultima grijă. Întâlnim astfel lămpi de diferite temperaturi de culoare în aceeaşi încăpere, o temperatură de culoare neadecvată, un nivel de iluminare insuficient, de cele mai multe ori, sau, din contră, care provoacă orbire etc.
Mai mult, clasele de şcoală sunt mobilate cu acelaşi mobilier anost şi îmbătrânit fizic şi moral. În majoritate, acest mobilier nu e deschis la culoare cum este recomandat, ci negru. Astfel, în loc să fie folosite culori care să reflecte lumina, se recurge la unele care absorb lumina şi aşa insuficientă.

Efectele luminii asupra oamenilor sunt de 3 tipuri: vizuale, emoţionale şi biologice. Efectele vizuale sunt performanţa vizuală, percepţia subiectivă a luminii, contrastul, orbirea (fiziologică şi psihologică).
Efectele emoţionale pozitive şi negative sunt date de culori, dinamica luminii, temperatura de culoare.
Efectele biologice sunt starea de atenţie, sănătatea mintală şi acuitatea vizuală.
Astfel crescând iluminarea în momentele zilei în care melatonina (hormonul oboselii) are un nivel mare, putem diminua starea de somnolenţă crescând atenţia, de exemplu după amiaza după ora 17:00. Şi dimineaţa este indicat un nivel ridicat de iluminare pentru creşterea stării de veghe.


Conform normelor Comisiei Internaţionale de Iluminat (CIE), în sălile de învăţământ nivelurile de iluminare trebuie să fie următoarele: pentru sălile de învăţământ, 500 lx, pentru laboratoare (în funcţie de sarcina vizuală), minim 500 lx, pentru biblioteci, 300 lx.
Distribuţia luminanţelor în câmpul vizual şi pe suprafaţa de lucru este foarte importantă pentru a evita orbirea sub cele 2 aspecte ale sale: fiziologică (de incapacitate) şi psihologică (de disconfort). De aceea, ca distribuţie a fluxului luminos, este necesar să se prevadă atât o componentă directă cât şi una indirectă, pentru ridicarea confortului prin distribuţia echilibrată a luminanţelor. În încăperile în care se lucrează cu calculatoare, distribuţia indirectă este obligatorie pentru evitarea reflexiei parazitare de voal, de pe ecranul calculatoarelor.
Pentru evitarea orbirii directe trebuie alese aparate de iluminat cu grătare ce au o luminanţă scăzută. Alegerea tipului de grătar se face şi în funcţie de înălţimea de montaj. Pentru evitarea orbirii psihologice, determinată de diferenţa de luminanţă dintre sursa de lumină şi plafon percepută la periferia câmpului vizual, trebuie folosite sisteme de iluminat cu distribuţie directă şi indirectă. Ideal ar fi, ca luminanţa plafonului să fie egală cu luminanţa planului util. Echilibrarea acestora se obţine prin componenta indirectă a sistemului de iluminat şi prin utilizarea jaluzelelor care să elimine efectul de grotă neagră al ferestrelor, seara şi noaptea.

Pentru sălile de clasă adânci, se recomandă compensarea distribuţiei neuniforme a nivelurilor de iluminare din timpul zilei prin utilizarea iluminatului artificial in zona opusă ferestrelor.

Evitarea orbirii reflectate produse de suprafeţele imperfect difuze ale planului de lucru se face prin orientarea şirurilor de aparate de iluminat, paralel cu direcţia vederii şi cu ferestrele. Avantajul suplimentar al acestei orientări este că şirurile de aparate de iluminat pot fi echipate cu senzori care măsoară nivelul de iluminare pe fiecare şir, iar în cazul echipării cu balasturi dimabile nivelul de iluminare în clasă va fi păstrat constant de la fereastră la perete realizându-se astfel şi importante economii de energie.

În studiul realizat de T. Goven, Bangers şi Persson în 2002, s-a constatat că raportul optim între nivelul de iluminare din zona de lucru şi cel din planul vertical este 2/1. Astfel la un nivel de iluminare de 500 lx în zona de lucru, pe perete, deci şi la tablă, ar trebui să fie 250 lx.

Într-un alt studiu realizat de T. Goven, T. Laike, B. Pendse si K. Sjoberg în 2007 s-a constatat că atenţia creşte când nivelul luminii ambientale este mai mare. Privitor la aspectele emoţionale, s-a constatat un răspuns negativ la luminanţe mai mari de 350 cd/m2, iar subiecţii au perceput mediul în cameră ca cel mai luminos la 100 cd/m2.

Am urmărit nivelul iluminării în clase în două colegii centrale din Bucureşti, pe care le vom denumi A şi B. Rezultatele sunt însă, în cel mai bun caz, aceleaşi în marea majoritate a unităţilor de învăţământ preuniversitar şi chiar universitar. Măsurătorile au fost făcute după apusul soarelui.

Liceul A:

Sala 1:

Catedra: 90 lx (faţa de un optim de 500 lx)
Tabla – plan vertical: 70 lx (faţă de 250 lx)
Rândul 1: 110 lx (faţă de 500 lx)
Ultimul rând: 105 (faţă de 500 lx)

Sala 2:

Catedra: 118 lx
Tabla – plan vertical: 72 lx
Rândul 1: 155 lx
Ultimul rând: 132 lx

Holul exterior claselor: 30-60 lx

Liceul B:

Sala 1:

Catedra: 124 lx
Tabla – plan vertical: 74 lx
Rândul 1: 141 lx
Ultimul rand: 118 lx

Sala 2:

Catedra: 212 lx
Tabla: 160 lx
Rândul 1: 182 lx
Ultimul rând: 96-140 lx

Holul exterior claselor: 40-80 lx

În toate cazurile nivelurile de iluminare sunt de 4-5 ori mai mici decât recomandările. Nu există posibilitatea controlului şirurilor de aparate de iluminat individual. Aparatele de iluminat sunt fără grătare şi nu există decât iluminat direct astfel că ar trebui să fie prezente ambele tipuri de orbire fiziologică şi psihologică. Doar nivelul insuficient al iluminării împiedică apariţia orbirii. Nu există jaluzele sau draperii pentru evitarea efectului de grotă neagră.

Considerăm că folosirea de consultanţi în iluminat este extrem de necesară în situaţia actuală a scolii romaneşti. Rezolvarea unor probleme de iluminat nu necesită întotdeauna mai multe fonduri ci şi o mai bună planificare.

Despre Lighting Design Media

Lighting Design este singura revista de iluminat din Europa Centrala si de Est. In revista sunt prezentate proiecte, noutati din domeniul iluminatului, articole de specialitate despre iluminatul diferitelor spatii, etc. Revista se poate cumpara de la magazinele Inmedio, Librariile Carturesti sau se poate comanda la redactie.
Lighting Design Media SRL, tel: 031 805 6122, redactia@lightingdesign.ro
redactia@lightingdesign.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/lighting-design-media/iluminatul-in-sistemul-de-invatamant-romanesc