Noua Republică a depus la Parlament două Legi pentru creșterea calității legilor și eficienței procesului legislativ

BUCURESTI - 17 septembrie 2015

Comunicat tip General in Administratie Publica, ONG, Politic, Social, Juridic, Institutii Publice

De o gravitate maximă pentru statul drept este faptul că iniţiativele legislative depuse la Parlament continuă să nu beneficieze de avizul obligatoriu prevăzut în Legea CSM, din anul 2004, diminuând dramatic calitatea legilor care se referă la activitatea autorităţii judecătorești, așa cum sunt Codurile și legile anticorupţie. Suplimentar, multiplele iniţiative legislative, constatate de către Consiliul Legislativ a fi neconforme cu tehnica legislativă, fac astfel inutil tot procesul de legiferare în care sunt implicaţi Guvernul, comisiile și plenurile ambelor camere ale Parlamentului. Toate acestea se întâmplă pe seama vieţilor, banilor și speranţei cetăţenilor pentru o viaţă mai bună.

Noua Republică a depus la Parlament două Legi pentru creșterea calității legilor și eficienței procesului legislativ

Partidul Noua Republică a depus la Parlament, prin senatorul Valeriu Todirașcu, două inițiative legislative pentru modificarea Articolelor nr. 89 și nr. 90 a Regulamentului Senatului.

Prima iniţiativa legislativă, depusa în data de 26 iunie 2015, propune completarea Art. 89 din Regulamentul Senatului prin care după depunerea la Biroul Permanent al Senatului a propunerilor legislative, iniţiatorii acestora să poată beneficia, opţional, de un aviz preliminar al Consiliului Legislativ, înaintea emiterii avizului final al Consiliului Legislativ, detalii suplimentare găsiţi aici: https://www.tody.ro/document/2015-06-25-Senator-Valeriu-Todurascu-Initiativa-Legislativa-modificare-regulament-senat-AVIZ-Consiliul-Legislativ

Consiliul Legislativ este cel care studiază toate iniţiativele legislative şi semnalează posibile neajunsuri ale lor, privind încadrarea lor în legislația generală a țării și a respectării standardele necesare.

Comunicarea avizului preliminar al Consiliului Legislativ ar face posibilă beneficierea de către inițiatori a expertizei specialiștilor înainte de punerea în discuția comisiilor a propunerilor legislative.

Astfel, ar deveni posibilă modificarea propunerii legislative de către inițiatori și redepunerea ei într-o formă corespunzătoare, îmbunătățită conform observațiilor cuprinse în avizul final al Consiliului Legislativ, evitând aglomerarea ambelor plenuri ale Parlamentului și a comisiilor de specialitate cu iniţiative legislative care conțin erori, neconformități, supra legiferări sau tratează aceeaşi problematică în moduri diferit în cadrul legislaţiei actuale.

În acest mod se vor putea rezolva următoarele probleme, care astăzi reprezintă principale blocaje și cauze ale risipei de timp, bani și efort, din procesul legislativ:

- imposibilitatea intervenției inițiatorilor propunerilor legislative în textul propus, după primirea avizului Consiliului Legislativ și înaintea expedierii acesteia către comisiile parlamentare permanente. Chiar dacă inițiatorii își însușesc observațiile Consiliului Legislativ, în momentul când se publică avizul acestuia, propunerile legislative neconforme au fost deja expediate pentru avize către Guvern și comisiile parlamentare, au generat, eventual, avize negative de la comisii, iar modificarea textului este posibilă numai prin retragerea propunerii și redepunerea ei, ceea ce presupune reluarea procesului de la momentul depunerii propunerii, făcând inutilă toată activitatea comisiilor și a Guvernului legată de propunerea inițială;

- ineficiența amendării propunerilor depuse în cadrul comisiilor de raport, unde nu se poate relua întregul proces, care să includă expertiza necesară a Consiliului Legislativ și a Guvernului, pentru amendamentele depuse în comisii;

- imposibilitatea retragerii unei propuneri legislative dovedite necorespunzătoare după începerea procesului legislativ la nivelul uneia din camerele Parlamentului, motiv pentru care multe dintre inițiativele legislative nu se mai corectează în Comisia de fond, prin depunerea de amendamente, știut fiind că vor fi respinse de plenul primei Camere, dar și de către comisiile și plenul Camerei decizionale.

A doua iniţiativa legislativă, depusa în data de 15 septembrie 2015, propune modificarea și completarea Art. 90 din Regulamentului Senatului prin care orice iniţiativă legislativă de modificare a legislaţiei care influenţează major activitatea autorităţii judecătorești să beneficieze de un aviz consultativ al Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), detalii suplimentare găsiţi aici: https://www.tody.ro/document/2015-09-15-Senator-Valeriu-Todirascu-Initiativa-Legisaltiva-modificare-Regulament-Senast-aviz-CSM

Conform Regulamentului Senatului, în procesul legislativ trebuie obţinut avizul „instituţiilor sau organismelor care, potrivit legii, au competenţa de avizare”. Pe de altă parte, Legea CSM precizează că „Plenul CSM avizează proiectele de acte normative ce privesc activitatea autorităţii judecătoreşti”.

În precedentele sesiuni ale Parlamentului, Noua Republică a depus mai multe proiecte legislative care implicau modificarea sau completarea Codului penal, act de importanţă majoră pentru activitatea autorităţii judecătoreşti și cu toate acestea, Parlamentul nu a cerut avizul necesar, stipulat de lege, de la CSM.

Din aceste motive, Noua Republică a solicitat Biroului Permanent al Senatului să aplice cerințele regulamentului Senatului, care a emis o adresă cu nr.351 din 10 martie 2015 și în care se menționează: „Biroul Permanent, în ședința din 9 martie 2015 a hotărât aplicarea dispozițiilor legale și a Regulamentului Senatului privind solicitarea avizului CSM asupra proiectelor de lege și a propunerilor legislative care privesc activitatea autorității judecătorești”, detalii la acest link: http://www.tody.ro/document/2015-02-28-Raspuns-la-Scrisoare-catre-Biroul-Permanent-al-Senatului-despre-lipsa-avize-CSM

Cu toate acestea, în plenul Senatului au continuat și după 10 martie 2015 să intre pe ordinea de zi proiecte de acte normative care priveau activitatea autorităţii judecătoreşti, dar care nu conțineau avizul CSM.

Această practică este ilegală şi încalcă principiul constituţional al separării şi controlului reciproc al puterilor statului.

Autoritatea judecătorească este una dintre cele trei puteri ale statului şi, aşa cum Executivul este consultat la fiecare proiect legislativ, reprezentantul Autorităţii judecătoreşti, CSM, ar trebui să fie consultat când Parlamentul intenţionează să modifice sau completeze legislaţia care influenţează major activitatea acestei autorităţi.

Solicitarea avizului CSM trebuie să constituie regula, în procesul legislativ, atunci când sunt în discuţie iniţiative legislative care influenţează activitatea Autorităţii judecătoreşti.

Din aceste motive Noua Republică a propus două modificări ale Regulamentului Senatului aprobat prin Hotărârea Senatului nr. 28/2005.

Partidul Noua Republică

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/partidul-noua-republica3/noua-republica-a-depus-la-parlament-doua-legi-pentru-cresterea-calitatii-legilor-si-eficientei-procesului-legislativ