EURO-Fereastra: Producătorii de tâmplărie caută soluții la noile creșteri de prețuri

BUCURESTI - 9 iunie 2021

Comunicat tip General in Arhitectura / Design, Constructii, Imobiliare

Creșterea prețurilor la materii prime și materiale pentru construcții nu ocolește sectorul de tâmplărie și fațade, care se confruntă, de câteva luni, cu majorări semnificative ale costurilor de producție. Acest segment este afectat cu precădere, mai ales în contextul în care majoritatea produselor de bază utilizate în fabricație - oțel, cupru, aluminiu, cherestea - sunt tranzacționate direct, pe burse lichide de tip futures (la termen), iar altele, precum masele plastice sau sticla, resimt indirect variații ale prețului energiei, altor materii prime și petrolului.
Comparativ cu primăvara anului 2020, prețul aluminiului a crescut cu circa 50%, iar cel al benzilor laminate din oțel cu mai mult de 75%. Evoluții semnificative au fost înregistrate și în cazul produselor pe bază de PVC și polipropilenă, ca efect al scumpirii foarte mari a etilenei, materia primă pentru produsele din plastic. Pentru perioada august 2020 - aprilie 2021, producătorii specializați indică variații ale acestor prețuri cuprinse între 45% și 90%. O mare parte a acestor majorări au fost transferate deja în prețurile finale ale produselor, alte scumpiri fiind așteptate și în lunile următoare.

Euro Fereastra

Euro Fereastra

Pe tema scumpirii materialelor și materiilor prime, dificultăților cu care se confruntă lanțurile de aprovizionare și creșterea costurilor de producție, publicația Fereastra a organizat, pe 27 mai 2021, EURO-Fereastra, o conferință în mediul online la care au participat specialiști și reprezentanți ai pieței de tâmplărie termoizolantă.Participanții au mai adus în discuție provocările pieței muncii date de deficitul de specialști, problemele și oportunitățile generate de pandemia Covid-19, montajul corect al sistemelor de tâmplărie și efectele sale asupra calității produsului finit.

"Morișca scumpirilor este ieșită din comun, iar cauzele sale sunt diferite, dar cel mai important este de văzut care sunt efectele pe termen scurt, mediu și lung. Această veritabilă cascadă a prețurilor încurcă cel mai mult proiectele finanțate din fonduri publice atât europene, cât și provenite din bugetele naționale și locale. Actualizarea prețurilor se realizează în conformitate cu indicii transmiși de Institutul Național de Statistică (INS), care nu beneficiază, din păcate, de toate informațiile necesare pentru a identifica variațiile apărute mai ales în domeniul materialelor de construcții. De exemplu, rapoartele actuale ale INS indică majorări de 3%, care sunt complet nerealiste. FPSC, din care face parte și PPTT, grație poziției sale de federație reprezentativă pentru sector la nivel național, a reușit să poarte un dialog constructiv cu Guvernul și cu oficialii institutului, în încercarea de identificare a unei formule corecte. Concluzia discuțiilor a fost aceea ca patronatul să furnizeze datele reale referitoare la prețurile actualizate, pe baza acestora urmând să fie calculați indicii respectivi. Noi ne-am propus să culegem informații relevante de la 200 de companii furnizoare de materiale, până în prezent reușind să transmitem date de la 170 de firme, inclusiv societăți membre ale PPTT. Probabil că guvernul a acceptat o asemenea soluție și datorită faptului că a observat o blocare a lucrărilor în curs de execuție, firească având în vedere presiunile imense date de costurile ridicate", a Valentin Petrescu, președinte al Patronatului Producătorilor de Tâmplărie Termoizolantă (PPTT) și vicepreședinte al FPSC, cu prilejul participării la video-conferința EURO-Fereastra.

"Pandemia a determinat creșteri mari ale prețurilor la materie primă, între 90% și 120% la armătură, între 5% și 15% la profilele PVC, între 4% și 8% la aluminiu, între 10% și 25% la sticlă etc. Cu o asemenea dinamică a costurilor nu ne-am mai confruntat niciodată. Desigur, o contribuție la majorările menționate anterior o au și producătorii de tâmplărie, întrucât aceștia s-au grăbit să-și sporească stocurile chiar de la primele semnale de scumpire pe care le-au transmis furnizorii. Creșterea cererii a influențat imediat echilibrul prețurilor. Compania noastră nu a participat la acest carusel. Riscurile celor care au făcut-o sunt legate de costurile cu depozitarea, cu deprecierea, cu dobânzile la creditele realizate pentru achiziție. Suprapunerea pandemiei peste criza prețurilor la materiale ar putea fi fatală pentru companiile cu vânzări sub cinci milioane de euro, care vor dispărea sau se vor reprofila pe activități de montaj, la fel cum deja a început să se întâmple și în Europa Occidentală. Fenomenul de agregare s-ar fi manifestat și în lipsa acestor factori de influență, însă într-un ritm mult mai lent. Estimăm că în 2022, din cei 500 de producători activi la momentul actual, vor mai rămâne aproximativ 200 de companii", a declarat Adrian Gârmacea, administrator Barrier România.

"La momentul actual, prețurile la materialele de construcții sunt în creștere pe toată linia. Pe segmentul profilelor din PVC pentru tâmplărie termoizolantă tendința este și mai vizibilă, întrucât ponderea în rețetă a materiei prime principale, care este PVC-ul, este foarte mare, iar cotațiile acestui material pe bursele internaționale de mărfuri au sporit săptămână de săptămână, începând cu finele lui 2020. Din păcate, estimările curente indică faptul că situația se va perpetua până la finele lui 2021. Singurul lucru pe care îl putem face pentru a diminua povara de pe producători este de a limita creșterile până la un nivel acceptabil, prin grija cu care urmărim majorările costurilor cu materiile prime. Am reușit cu greu să facem față cererii, evident cu unele întârzieri. Asta s-a întâmplat inclusiv datorită faptului că am beneficiat, la începutul anului, de o aprovizionare bună, care a creat premisele unei mult mai bune gestiuni a stocurilor față de perioadă anterioară. Mult mai gravă este situația pe piața oțelului, unde furnizori de mare notorietate din domeniul armăturilor au probleme cu administrarea comenzilor și estimează termene de livrare mai mari de o jumătate de an. În ceea ce ne privește, suntem mulțumiți de modul în care ne-am descurcat până acum în demersul de a face față tuturor solicitărilor clienților și speram că, beneficiind de capacitățile noastre de producție care lucrează deja la nivel maxim, să revenim în lunile următoare la o normalitate relativă", a declarat Paul Chipriean, Head of Window Solutions, Rehau România.

"Pe piața din România, cererea pentru tâmplărie din PVC a sporit, în acest moment fiind cu 300% mai mare față de perioada similară a anului precedent, iar la nivel de grup avansul fiind de 200%. Din fericire, suntem încă în poziția de a putea livra produsele solicitate de partenerii noștri. Pandemia nu este motivul principal care a influențat evoluția accelerată a prețurilor aluminiului. Cauzele scumpirii materialelor de construcții sunt departe de a fi ezoterice și nu au legătură cu dorința furnizorilor de a face un profit suplimentar. În ceea ce privește aluminiul, povestea a început cu mult timp în urmă: de 10 ani China a început să-și majoreze capacitățile de prelucrare a aluminiului și a oțelului. În octombrie 2020, Consiliul European a introdus noi taxe vamale punitive, cuprinse între 19% și 47% pentru aceste produse. Inițial, taxele au fost anunțate pentru șase luni, dar în luna aprilie a.c. s-a decis prelungirea pentru următorii cinci ani. Acum, cantitatea de lingouri din aluminiu importate din China a scăzut dramatic, cotația la bursă a crescut cu mai mult de 40%, iar producătorii europeni de lingouri au triplat prețul pentru serviciile lor. În plus, pe lângă creșterea pe piața de construcții la nivel european, a sporit și cererea de aluminiu din industria auto. Acestea sunt cauzele care au dus la situația actuală", a declarat Attila Beer, administratorul Alukönigstahl România.

"În opinia noastră, actualele creșteri de prețuri sunt inevitabile. Noi suntem, în principal, producători de sticlă brută, iar marjele comerciale pe acest segment se situează la cote extrem de mici. În momentul în care costurile încep să crească, ele se reflectă asupra profitului. Au fost ani în care veniturile operaționale au fost minime sau chiar negative. Desigur, nu este vorba despre piața din România, care este de mici dimensiuni, ci despre tendințele sticlei la nivel global. Anul trecut nu a fost foarte bun, mai ales din cauza blocajelor de aprovizionare, ceea ce a dus la înregistrarea de pierderi. Simultan, au sporit costurile cu materiile prime, cu munca etc., iar toate acestea au dus la imposibilitatea de a menține prețurile la nivelurile inițiale. În schimb, în 2020 cererea a sporit considerabil, dar din cauza unor conjuncturi speciale am fost puși în imposibilitatea de a livra cantitățile solicitate. Pe fondul scăderii cererii venite din partea unor industrii, la finele lui 2020 a fost luată decizia opririi unor facilități de producție din Europa, însă domeniile afectate (cum ar fi cel auto, de exemplu) și-au revenit foarte rapid în 2020 și au luat oarecum prin surprindere oferta. Efectul direct asupra domeniului sticlei arhitecturale a fost acela că s-au diminuat cantitățile livrate, pentru a acoperi cererea de pe segmentele amintite anterior prin producția fabricilor care lucrau în mod tradițional pentru sectorul construcțiilor. Totul s-a reflectat asupra prețului de livrare, care a sporit inclusiv din cauza costurilor de fabricație", a declarat Dragoș Matei, director general AGC Flat Glass România.

"Situația în ceea ce privește aprovizionarea cu materii prime este ceva mai dificilă în această perioadă, însă Aluprof a reușit să nu crească prețurile, iar acest lucru se întâmplă deja de trei ani. Din păcate, în viitorul foarte apropiat vor fi aplicate anumite ajustări. Problema reală este însă alta - și anume cea dată de deficiențele lanțurilor de aprovizionare. Noi am reușit performanța amintită anterior grație stocurilor pe care le-am avut, Aluprof (parte a grupului Kety) fiind unul dintre cei mai mari consumatori de aluminiu de pe plan global. Sperăm că dezechilibrele actuale vor fi rapid depășite, iar lucrurile se vor reașeza pe făgașul normal, cu toate că acest lucru nu se va întâmpla mai devreme de finele lui 2021. În prezent, piața se confruntă cu o veritabilă goană după materiale, ceea ce duce automat la dezechilibre majore pentru toate părțile implicate", a declarat Emil Șerb, director de vânzări Aluprof System România.

"Atunci când vine vorba despre montajul profesionist al ansamblurilor de tâmplărie termoizolantă, noi suntem familiarizați pe deplin cu problematica respectivă, produsele noastre adresându-se în mod direct acestei probleme sensibile legate de etanșarea și izolarea rosturilor dintre rame și golul de zidărie. De asemenea, Selena are în portofoliul său o serie de alte soluții speciale, cum ar fi membrane bituminoase și folii de etanșare, produse silanice, MS-polimerice, butilice etc. Suntem specializați pe acest domeniu de activitate și, de aceea, pentru noi sunt relativ ușor de identificat și dezvoltat acele produse care să vină în întâmpinarea cerințelor utilizatorilor și să fie, în același timp, ușor de aplicat. În prezent, promovăm pe piață soluții cu adevărat inovatoare, care se adaptează perfect exigențelor stipulate în manualele de instalare dezvoltate de IFT Rosenheim, sub patronajul asociației de calitate RAL", a declarat Valentin Done, product manager Selena România.

"Din punctul nostru de vedere, de experți în proiectare, o cerință esențială pentru o lucrare, în vederea unei bune corelări cu specificațiile date de designeri, este aceea a unui montaj de calitate. Degeaba materialele utilizate în producție sunt conforme, iar specificațiile proiectanților se plasează la cel mai înalt nivel, dacă punerea în operă lasă de dorit. Ideal ar fi ca toate cele trei elemente menționate anterior să respecte un sistem similar de performanță, întrucât constituie componente interdependente de care depinde succesul proiectului. De aceea, este important ca specialiștii implicați în astfel de operațiuni să fie la curent cu specificațiile tehnice din cadrul ghidurilor IFT și să parcurgă permanent programe de instruire, pentru actualizarea informației. Doar astfel poate spori calitatea produselor finite", a declarat Andrei Cojanu, trainer și tehnician, CAD-PLAN.


***Cea de-a doua ediție din anul 2021 a seriei de video-conferințe EURO-Fereastra, organizată de publicația Fereastra, a avut loc pe 27 mai și a avut ca subiect de dezbatere “Noi provocari pe piata de tamplarie, generate de cresterea preturilor la materii prime si sisteme”. Evenimentul, ce s-a derulat pe o perioadă de aproximativ trei ore, s-a bucurat de interesul unui număr foarte mare de urmăritori, specialiști în furnizarea de sisteme și producția sistemelor de tâmplărie, proiectare specializată, dar și reprezentanți a întregului sector de contrucții, atingând aproape 1.000 de vizualizări în mediul online (pe Facebook și Youtube).

Înregistrarea video-conferinței poate fi urmărită aici!

Informații la zi din sectorul construcțiilor și date despre evenimentele viitoare organizate de redacția Agenda Construcțiilor & Fereastra sunt disponibile la www.agendaconstructiilor.ro, www.fereastra.ro, www.euroconferinte.ro și pe Facebook, la www.facebook.com/agendaconstructiilor.fereastra

Despre Rampa Invest srl

www.agendaconstructiilor.ro
www.fereastra.ro
www.infosantiere.ro
www.euroconferinte.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/rampa-invest-srl/euro-fereastra-producatorii-de-tamplarie-cauta-solutii-la-noile-cresteri-de-preturi