Costurile unui software OPEN SOURCE

Galati - 5 iulie 2006

Comunicat tip General in IT&C

De curând o firmă prestigioasă din România a anunţat lansarea primului sistem ERP de tip Open Source, sistem care reuneşte diverse funcţionalităţi pentru gestionarea resurselor companiilor. Un lucru interesant, chiar lăudabil, ţinând cont de mult trambiţatul „cost de achiziţie zero”.

Costurile unui software OPEN SOURCE

Şi totuşi, oamenii de afaceri occidentali au inventat şi folosesc un termen numit TOC (Total Cost of Ownership) respectiv Costul total al deţinerii unui software. Prin acest mecanism, se pot structura clar costurile pe care o companie le are atunci când implementează şi foloseşte un sistem informatic. Şi asta pentru că într-o economie de piaţă nu pot rezista firme de software (de fapt nici un fel de firme) care să ofere în mod gratuit servicii.

Metodologia de calcul al acestui cost s-a diversificat în mod considerabil din 1987, când a fost dezvoltată de grupul Gartner. O variantă simplistă a acestei metodologii este împărţirea în două mari categorii a costurilor aferente implementării unui sistem informatic:
1.Costuri directe – sunt acele costuri clare, „la suprafaţă” privind investiţii şi cheltuieli în cursul implementării:
- Hardware şi software : include costurile iniţiale de achiziţie / inchiriere a echipamentelor hardware şi a uneltelor software. Chiar dacă descărcaţi de pe Internet un software gratuit, asta nu înseamnă că nu este necesară achiziţia de licenţe pentru bazele de date sau pentru alte aplicaţii software adiacente. Mai mult, noul sistem va impune în mod aproape cert noi echipamente hardware, mai performante.
- Operaţiunile de implementare : include costul orelor de implementare (mai ales în cazul unui software open source), de adaptare a aplicaţiei la specificul firmei beneficiar sau costurile de creare a unor module specializate. Alte costuri: de supaveghere a utilizatorilor, de evaluare / analiză a echipamentelor, de upgrade sau înlocuire a acestora intră în această categorie
- Administrarea sistemului : include cheltuielile cu administratorul de IT pe care-l angajăm să gestioneze acest sistem, cursurile pe care le va face pentru a învăţa acest software (includeţi aici deplasare, cazare, masa etc) şi bineînţeles contractele de service / mentenanţă pe care trebuie să le încheiaţi cu firma care vinde sau doar distribuie un software open source. În această categorie intră şi cheltuielile cu upgrade-ul acelui software, chiar dacă este open source şi eventualele modificări pe care le veţi dori în timp.
2.Costuri indirecte – sunt acele costuri mai puţin evidente, dar la fel de importante, pentru că acţionează la nivelul utilizatorilor şi au un impact puternic asupra lor:
- Eforturile end-user-ilor : include costuri ascunse ale orelor suplimentare prestate de aceştia la implementarea noului sistem. De asemeni, adăugaţi aici costurile dezvoltării acestor utilizatori, care de multe ori trebuie să fie instruiţi în tehnici şi programe informatice, altele decât sistemul informatic achiziţionat.
- Pierderi de timp productiv : include costul aferent orelor în care ceva nu merge bine în noul sistem. Include costurile pe care beneficiarul le suportă când se actualizează software-ul în urma unui upgrade, iar operatorii nu muncesc, sau costul perioadelor când sistemul este blocat şi utilizatorii nu îşi fac treaba.

Parcurgând cu atenţie site-ul prestigioasei firme de software de care aminteam mai înainte, am găsit pagina WebStore, în care sunt prezentate preţurile (foarte piperate) ale serviciilor care însoţesc în mod firesc o implementare : training (cel puţin pentru un administrator IT), un contract de service (numai 5 incidente pe an) dar şi un abonament de membru pentru a beneficia de ceva documentaţie. Va trebui să cumpăraţi echipamente noi hardware, (dar nu vă va spune nimeni cât de performante), pentru a susţine noul sistem informatic. Sistemul de baze de date folosit de ERP-ul respectiv, care se poate descărca de pe acelaşi site, are şi el costul lui. Să mai ădăugăm, aşa cum precizam mai sus, salariul unui responsabil IT care să întreţină sistemul, cu toate cheltuielile aferente, şi vom vedea de ce costurile de implementare a unui software open source sunt de fapt asemănătoare (uneori mai mari chiar) decât costul unui sistem informatic achiziţionat în mod „obişnuit”. Adăugam aici şi faptul că pentru acest software open source nu îşi asumă nimeni nici o obligaţie, iar eventualele modificări / ajustări / adăugiri nu se fac sau se fac în schimbul unor sume considerabile. Cei care sunt programatori ştiu cât de dificil este să parcurgi software-ul făcut de un alt programator, pentru a-l depana sau pentru a-l dezvolta, mai ales dacă nu există o documentaţie coerentă.

Open source este într-adevar o tehnică pe care se poate miza în afară, unde nevoile utilizatorilor / beneficiarilor sunt foarte clare, chiar standardizate, iar costurile efective ale software-ului sunt într-adevar foarte mari. În România, cerinţele de bază ale utilizatorilor sunt foarte diversificate, chiar în acelaşi domeniu de activitate. Una din primele întrebari care ţi se pun când propui un nou sistem informatic este „Se pot face modificări ? Cât costă ele ?”. În condiţiile open source, este destul de greu de răspuns la această întrebare. Nefiind un sistem răspândit, este greu de găsit specialişti gata formaţi, ceea ce înseamnă în mod automat cheltuieli ridicate ale beneficiarilor pentru a-şi pregăti responsabilii IT. Iar dacă aceşti responsabili părăsesc firma dupa 12 luni, trebuie să o iei de la capăt. Bineînţeles că acelaşi risc există şi la un sistem achiziţionat în regim comercial, doar că la open source discutăm de sume mai mari pentru orice serviciu: training, suport tehnic, modificări.

Despre ATTOSOFT S.R.L.

AttoSOFT furnizează prompt şi cu profesionalism soluţii informatice inovatoare şi de cea mai bună calitate, firmelor mijlocii şi mari din România pentru a le creşte competitivitatea în domeniul lor de activitate.


S.C. AttoSOFT S.R.L
B-dul George Coşbuc, Complex M1-M2
Galaţi, 800378
Tel./Fax : 0236-470.000
Tel.: 0336-401600, 0336-401.700
www.attosoft.ro
www.mymanager.ro
g.necula@attosoft.ro