Cetatenii romani cer reforme politice, iar SUA confirma necesitatea unui nou inceput politic

BUCURESTI - 2 februarie 2015

Comunicat tip General in Politic, Social, Juridic

Asistentul secretarului de stat al SUA Victoria Nuland a declarat, într-un interviu acordat MEDIAFAX în 14 ianuarie 2015, că asistăm la „un nou început politic pentru România” şi este nevoie de „progrese reale pentru cetăţenii României pentru că e clar că asta au cerut oamenii când s-au prezentat la urne”.

Valeriu Todirascu

Valeriu Todirascu

Un nou început politic se poate realiza numai prin schimbarea actualelor reguli de funcționare a partidelor, pentru a nu repeta erorile de construcţie ale vechilor formaţiuni politice din care, toate, au fost clădite pe modelul FSN, bazat pe lipsa democraţiei și a integrității în organizarea internă, influenţând negativ întreaga societate și periclitând bazele democratice ale societății, inclusiv principiile statului de drept.

Lipsa democraţiei interne din partide este exportată în societate, care prin abuz, corupţie, nerespectarea legilor, guvernarea în interes personal sau de grup, duc la sărăcirea majorității cetățenilor.

Experiențele politice recente, privind încercarea înființării unor noi formațiuni politice, au arătat că posesorii de diplome și doctorate, inclusiv în domenii politice și sociale, nu au fost capabili să realizeze noi formațiuni politice pe bază de profesionalism, integritate, eficientă electorală și în interes public, repetând erorile predecesorilor în modul de înființare și organizare a noilor proiecte politice, declarate toate ca fiind de tip noi, diferite și chiar reformiste, dar care pe fond perpetuau aceleași erori și defecte de fond.

Cauza acestei stări de fapt o reprezintă actuala Lege a partidelor care, prin omisiune, periclitează garanțiile oferite cetățenilor prin Constituție cu privire la constituirea și desfășurarea activității partidelor în baza principiilor democratice și ale statului de drept, fapt confirmat inclusiv de actualul Avocat al Poporului, detalii aici: http://www.tody.ro/document/2014-05-19-Raspuna-la-Scrisoare-catre-Avocatul-Poporului-privind-neconstitutionalitatea-Legii-partidelor

Aceste mecanisme lipsesc în Statutele actualelor partide, care, prin omisiunea legii partidelor, nu menționează existența explicită și modalitatea de organizare a celor trei puteri din partide, respectiv cea deliberativă, executivă şi jurisdicțională-integritate, care să aibă puteri și legitimitate egale, să fie complet independente, cu atribuții diferite și să se controleze reciproc.

Astfel, se creează situații în care candidații, care nu au funcții în partid, concurează cu alți candidați care sunt lideri locali sau centrali și care, cu mare uşurinţă, pot elimina din competiția internă contracandidații săi, chiar și unii mai buni decât ei, prin votul unor „majorități proletare” organizate de acei lideri locali sau centrali, prin utilizarea unor instrumente aflate la îndemâna lor, cum ar fi cotizațiile mici ale membrilor cu drept de vot și aranjamentele nelegitime și netransparente cu aceștia în scopul obstrucționării și compromiterii oricărei competiții interne corecte și bazate pe merit.

Existența unor astfel de conflicte de interese sau incompatibilități în interiorul partidelor ar trebui anticipate preventiv și amendate exemplar de liderii partidelor și de Comisia jurisdicțională-integritate, prin aplicarea unor astfel de prevederi din Statutele partidelor, care acum nu există, iar legea partidelor le omite.

Din acest motiv, Tribunalul Bucureşti, cel care avizează înfiinţarea, funcţionarea și conformarea acțiunilor și actelor constitutive ale partidelor cu cerințele legii partidelor, nu are suficiente elemente cu care ar putea aprecia respectarea de către partide a cerințelor Constituției, cu privire la principiile democraţiei şi ale statului de drept, așa cum este și principiul separației puterilor, în baza sistemului „checks and balances”. Astfel, justiţia nu poate preveni avizarea funcţionării unor partide nedemocratice, iar Curtea Constituţională va putea constata neconstituţionalitatea activității a unor astfel de partide doar cu mare dificultate şi numai după ce activitatea nedemocratică a lor a produs efecte negative grave în societate.

Cetățenii, în mod justificat, nu mai au încredere în politicieni. Perpetuarea FSNismului din politica actuală, prin lipsa integrității, dar și a modelului de tip mahala de a face politică, bazat de șmecherie, aranjamente și lipsă de transparență în luarea deciziilor, contribuie continuu la scăderea încrederii cetățenilor în politică.

Din acest motiv, în calitate de senator în Parlamentul României, am depus o inițiativă legislativă privind modificarea Legii partidelor, care propune transpunerea în Legea partidelor a limitelor constituționale ale funcționării acestora, detalii aici http://www.senat.ro/legis/lista.aspx?cod=18395

 

Doar așa, legea partidelor politice va permite reformarea actualelor partide, dar și apariția unor partide ALTFEL, prin implementarea următoarelor cinci reguli de funcționare democratică:

1. Asumarea fermă şi garantarea prin statut a principiilor democratice de separare şi independenţă a puterilor în interiorul partidului. Este necesar ca principiul „checks and balances” să fie aplicat cele trei foruri principale de conducere ale partidului: executivă, politică şi cea jurisdicţională-integritate. Aplicarea acestor principii ar garanta respectarea democraţiei interne şi ar educă membrii partidului în spirit democratic, încurajând astfel comportamentul democratic al membrilor partidului, inclusiv atunci când aceştia vor îndeplini funcţii în stat.

2. Legitimitate egală şi egalitatea de forţă a acestor trei puteri în interiorul partidului prin alegerea fiecăreia de către Adunarea Generală sau Congresul partidului.

3. Asigurarea integrităţii în activitatea organismelor partidului şi a fiecărui membru prin prevenirea conflictelor de interese şi a incompatibilităţilor între funcţiile din interiorul partidului. Astfel, membrii activi ai partidului ar trebui să-şi asume transparent, una, şi numai una, dintre următoarele traiectorii ale propriei cariere politice în interiorul partidului: a) cea de membru în organismele de conducere; b) cea de specialist în politici publice cu activitate de elaborare a acestora şi de şcolarizare a candidaţilor; c) cea de candidat pentru funcţiile eligibile din stat. Separația traiectoriilor, pe bază de competiție și integritate, va permite accederea la puterea politică pe criterii de integritate, merit şi competență și nu prin negocieri oculte, traseism și tranzacționare a funcțiilor sau colegiilor electorale.

4. Asigurarea succesului electoral şi împiedicarea baronizării partidului prin organizarea anuală a evaluărilor şi alegerilor interne, inclusiv prin dreptul de veto al conducerii executive centrale privind pierderea dreptului de a candida în aceiași funcție din partid, pentru cei lipsiţi de performanţă sau integritate.

5. Eliminarea cauzelor traseismului politic prin organizarea anuală a evaluărilor şi alegerilor interne, inclusiv prin dreptul de veto al conducerii executive centrale acordat celor aflați în funcții, dar lipsiţi de performanţă sau integritate, atunci când vor dori să candideze pentru încă un mandat.

Senator Valeriu Todirașcu

detalii activitate parlamentară: http://www.tody.ro/document/Senator-Valeriu-Todirascu-detalii-activitate-parlamentara-2012-2016

Despre Senat, cabinet senatorial Valeriu Todirascu

http://www.tody.ro/document/Senator-Valeriu-Todirascu-detalii-activitate-parlamentara-2012-2016

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/senator-valeriu-todirascu/cetatenii-romani-cer-reforme-politice-iar-sua-confirma-necesitatea-unui-nou-inceput-politic1