Criza ? O incertitudine !

BUCURESTI - 4 decembrie 2008

Comunicat tip General in Afaceri

Anul 2009 ar putea aduce o ajustare a consumului de bunuri de larg consum, in sensul cresterii preferintei romanilor pentru produse mai ieftine, dar nu se intrevede un recul al consumului de produse de folosinta zilnica, a reiesit din dezbaterile in cadrul mesei rotunde „Strategii de piata in perioade de incertitudine. Perspectiva FMCG”, organizata de revista Piata in data de 3 decembrie.

Criza ? O incertitudine !

Ion Ghizdeanu, presedintele Comisiei Nationale de Prognoza, a afirmat ca in 2009 vom avea o incetinire economica, „insa aceasta trebuie interpretata prin prisma faptului ca se raporteaza la un an 2008, exceptional din punct de vedere al cresterii economice”. Presedintele CNP a adaugat ca Romania nu va cunoaste o criza propriu zisa, aratand ca in 2009 vom avea o crestere economica de 4-6%, o crestere a consumului de bunuri si servicii de 5% pe ansamblul anului, un somaj „normal” de 5-6% si o crestere a veniturilor salariale de maximum 5% pe ansamblul economiei.

Totusi, scaderea veniturilor nete ale gospodariilor - consecutiva stagnarii relative a veniturilor salariale si reducerii severe a ofertei de credite de consum din partea bancilor, pe fondul efortului de rambursare a creditelor deja contractate – va determina o schimbare in comportamentul consumatorilor, potrivit aprecierilor lui Daniel Enescu, partner Daedalus Millward Brown. „Oamenii vor alege mai rational produsele pe care le cumpara, tendinta fiind de indreptare catre brandurile mai ieftine, eventual marcile private ale comerciantilor”, a spus Enescu.

In Romania, efectele crizei sunt mai degraba la nivelul psihologiei consumatorilor. Lacramioara Laura Voinea, director executiv al MEDNET Marketing Research Center, a spus ca romanii tind sa reactioneze ca si cand ar fi in criza, in timp ce Daniel Enescu a afirmat ca se asteapta ca in momentul in care oamenii se gandesc la criza „comportamentul de consum sa se modifice brusc si puternic”. Modificarile ? Scaderea frecventei de consum si migrarea catre brandurile mai ieftine.
Aceste schimbari la nivelul consumatorului vor impune ajustarea strategiei de comunicare a companiilor. „Va incepe sa conteze foarte mult onestitatea in comunicare. Marcile principale vor transmite mesaje mai rationale si nu emotionale. Actuala structura de alocare a resurselor destinate comunicarii – 80% pe ATL si 20% pe trade marketing – se va schimba semnificativ, in sensul reducerii ponderii ATL” a afirmat Daniel Enescu.

„Retailerii de toate formatele isi vor continua procesul de extindere in Romania, chiar si in conditiile unui comportament prudent al consumatorilor in 2009”, a apreciat Antoniu Radu, directorul general al Rewe Romania. Acesta a adaugat ca „nu exista mari motive de panica, dupa cum arata indicatorii macroeconomici”. Mai mult, seful companiei care opereaza lantul Penny Market, crede ca retailerii vor fi avantajati de conjunctura din 2009: „Disponibilizarile de personal vor scadea presiunile asupra salariilor si vor creste loialitatea angajatilor, in timp ce situatia de pe piata imobiliara va duce la stagnarea preturilor constructiilor si terenurilor si va favoriza expansiunea retailerilor”.

Daca in Romania nu se poate vorbi despre o criza de amploarea celei de pe pietele vest-europene, companiile din industria bunurilor de larg consum vor trebui sa ia in calcul atat incetinirea ritmului de crestere a consumului, cat si reorientarea consumatorilor catre ofertele care le aduc beneficii certe pe termen scurt. Buna cunoastere a noilor nevoi ale consumatorilor si o comunicare mai bine targetata devin, asadar, esentiale in contextul anului 2009, a reiesit dupa discutiile din cadrul mesei rotunde „Strategii de piata in perioade de incertitudine. Perspectiva FMCG”, organizata de revista Piata.

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/senior-interactive/criza-o-incertitudine