Solutii de finantare, produse si servicii pentru intreprinderile mici si mijlocii

BUCURESTI - 22 decembrie 2006

Comunicat tip General in Afaceri

Templus Advertising, in parteneriat cu Federatia Patronatelor IMM, a organizat, in data de 14 decembrie, la hotel Majestic, a doua editie a seminarului cu tema 'Solutii de finantare, produse si servicii pentru intreprinderile mici si mijlocii'.

Numaratoarea inversa pentru momentul aderarii a inceput, si, pe ultima suta de metri, oamenii de afaceri din segmentul IMM incearca sa afle cat mai multe informatii cu privire la ce se va intampla dupa ce Romania va face parte din marea familie europeana, ce schimbari vor avea loc la nivel legislativ, ce politica vor adopta bancile comerciale in ceea ce priveste finantarea, ce produse si servicii le sunt adresate. Bancile, la randu-le, isi pun la punct oferte care de care mai atractive pentru a cuceri acest segment, cu atat mai mult, cu cat, dupa integrare, vor avea competitori de temut, din randul institutiilor financiar-bancare cu traditie pe piata europeana. Daca pana acum cativa ani, intreprinzatorii se plangeau ca bancile sunt arogante in relatia cu ei, ca oferta de creditare este slaba si ca procedurile de acordare a creditelor sunt greoaie, vociferarile lor sunt din ce in ce mai fara vlaga. In ultima perioada de timp, simtind potentialul extraordinar pe care il reprezinta segmentul IMM, bancile au inceput sa se intreaca in a realiza produse si servicii gandite special pentru aceste companii, aliniate nevoilor si capitalului acestora. Competitia este acerba, institutiile financiar-bancare ducand o lupta continua in atragerea clientilor-IMM-uri. Este normal sa fie asa, in conditiile in care, firmele din aceasta categorie reprezinta peste 85% din numarul companiilor care activeaza in tara noastra si realizeaza peste 60% din Produsul Intern Brut.
Asa cum declara si Radu Gratian Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor, in cadrul seminarului „Solutii de finantare, produse si servicii pentru intreprinderile mici si mijlocii”, organizat la Bucuresti de Templus Advertising si Federatia Patronatelor IMM, in data de 14 decembrie, dupa aderare, bancile se vor lupta intre ele pentru a castiga segmentul intreprinderilor mici si mijlocii: „Cred ca in 2007 se va echilibra balanta dintre cerere si oferta, in cazul finantarii IMM-urilor, dar acest segment va suferi mari transformari. Va exista clar un proces de selectie si vom asista la reducerea numarului de companii din acest segment. De la 1 ianuarie, trebuie sa ne asteptam la multe schimbari si in domeniul bancar, iar in continuare ne vom confrunta cu aplicarea acordului de capital. Pentru a primi credite, intr-un viitor apropiat, societatile comerciale trebuie sa aiba un rating foarte bun, iar pentru asta, trebuie sa aiba rezultate bune. Companiile trebuie sa inceapa sa acumuleze inca de pe acum, sau sa urmareaca activitatile de unde vor avea rezultate financiare bune. Oricum, comunitatea bancara este alaturi de societatile comerciale, indiferent de dimensiunea lor. Anul viitor, categoria de clienti vizata de bancheri, va fi reprezentata de IMM-uri, dar in viitorul ceva mai indepartat, si afacerile din domeniul agriculturii vor fi de interes pentru acestia. Cam astea sunt tendintele pentru sistemul financiar-bancar”.

In cadrul aceleasi manifestari, Csutak Istvan, consilier in cadrul Guvernului Romaniei, a ridicat problema IMM-urilor din Romania, raportandu-se si la ceea ce se intampla, pe plan mondial, in acest domeniu. „Uniunea Europeana vrea sa ramana un competitor puternic pe piata globala, in conditiile in care, competitorii sunt China, India, SUA, Rusia si Japonia. In Uniunea Europeana actuala, Grecia si Italia sunt aproape dominate de microintreprinderi si de IMM-uri, dar la polul opus este Marea Britanie, unde companiile mari sunt preponderente. Statisticile Comisiei Europene arata ca, majoritatea covarsitoare a afacerilor este acoperita de segmentul intreprinderilor mici si mijlocii, ceea ce inseamna ca numarul acestora este foarte mare. De altfel, in comunitatea europeana, la nivelul Comisiei, exista un interes ca IMM-urile europene sa aiba acces si spre alte piete, nu numai pe cea comunitara. Exista o initiativa pentru a sprijini expansiunea catre Asia si catre America Latina. S-a lansat aceasta initiativa intrucat s-a constat ca peste 63% din firmele europene nu au niciun fel de conexiuni internationale, 13% au filiale in strainatate, 6% lucreaza doar pe export si 18% pe import. In ceea ce priveste reglementarea segmentului economic autohton, dupa 1 ianuarie 2007 si pana in 2013, va functiona cadrul strategic national de referinta, care va defini tot ce se poate dezvolta cu asistenta financiara europeana. Pentru IMM-uri, exista o componenta numita Programul Operational de Competitivitate, din care vor face parte 4 organisme care vor promova programele europene de finantare si vor primi proiectele intreprinzatorilor din Romania. Programul de Imbunatatire a Competitivitatii, dedicat IMM-urilor, cuprinde 6 axe prioritare, acestea fiind directiile principale prin care firmele mici si mijlocii vor putea accesa fonduri in cadrul programului sectorial. Acestea sunt: Axa 1- Sistem inovativ de productie; Axa 2-Cercetare, dezvoltare tehnologica si inovare pentru competitivitate; Axa 3- Tehnologii de Informatii si Comunicare pentru sectoarele public si privat; Axa 4- Cresterea eficientei energetice si dezvoltarea durabila a sistemului energetic; Axa 5-Romania, destinatie atractiva pentru turism si afaceri; Axa 6-Asistenta tehnica. Cam acestea sunt programele pentru care se vor aloca bani externi pentru IMM-uri, Programul Operational fiind valabil pentru o perioada de 7 ani”, a declarat reprezentantul Guvernului.
Vicepresedintele Camerei Auditorilor Financiari din Romania, Horia Neamtu, este de parere ca segmentul IMM sufera din cauza lipsei de interes a autoritatilor: „Aceasta lipsa de interes este nemeritata si vreau ca intreprinzatorii sa perceapa institutia pe care o reprezint ca pe un partener de incredere, care sa-i ajute, in mod profesional, sa acceada la fondurile de finantare, la credite. De altfel, rolul auditului financiar este important, cu atat mai mult, cu cat, cerintele UE cuprind si acest segment, in ceea ce priveste accesarea fondurilor de finantare. Totodata, auditul este necesar pentru elaborarea cu acuratete a situatiilor financiare, atat de importante pentru firme. Aderearea aduce modificari si legislatiei auditului din Romania. Suntem acum in plin proces de adoptare a cerintelor Directivei a 8-a a Consiliului Europei. Impreuna cu Consiliul Contabilitatii si Raportarilor Financiare lucram la implementarea acestui act normativ, care trebuie sa fie functional pana la sfarsitul 2008.”
Gabriel Pavel, reprezentantul MICROSOFT Romania, partener al evenimentului, a deschis gama de oferte pentru IMM, prezentand proiectul Open Value Subscription, o componenta de finantare pentru achizitiile de sisteme de operare: „Peste 95% dintre companiile care folosesc tehnologie Microsoft, folosesc acest program de plata esalonata, dintre acestea doar 15% fiind firme mici. De aceea, pentru ca, implementarea unor solutii IT reprezinta un efort financiar pentru firmele mici, noi le-am pus la dispozitie acest instrument de plata, astfel incat, toate companiile sa poata achizitiona solutiile integrate cele mai bune pentru activitatea lor. Oricum, Microsoft Romania incearca sa faca diferentieri intre companiile mari si cele mici, inclusiv in ceea ce priveste tipurile de produse, acestea fiind proiectate si construite pentru nevoile specifice acestora. Din acest motiv, au fost lansate doua platforme – Small Business si Professionale. De asemenea, se vor lansa Windows Vista si Office 2007. Toate aceste platforme au aplicatii incluse, in acest fel, incarcand si noi sa ajutam firmele sa treaca mai usor peste momentul integrarii.”
Calin Geru, B2B Marketing Manager UPC-Astral, este de aceeasi parere, ca dupa aderare va fi o presiune puternica asupra IMM-urilor: „Piata se va consolida foarte mult si doar cei productivi vor reusi sa mearga mai departe. In ultima vreme, am dorit sa sustinem IMM-urile in activitatea lor, discutand cu clientii nostri si cu consultantii financiari despre solutii de buy-back, pentru a transforma costurile initiale intr-un cost mai mic. De asemenea, pentru a veni in intampinarea problemelor fiecarui client si a incerca sa gasim cea mai buna solutie pentru el, avem o abordare directa, excluzand sistemul de abordare in masa prin care sa ne promovam compania. Practic, facem vanzari directe, oferind fiecarui client solutia de care are nevoie. O sa venim si cu o solutie de finantare pentru infrastuctura de IT&C de care au nevoie companiile.”
Problema necesitatii implemenatrii de solutii IT&C de ultima ora de catre IMM-uri, pentru a putea face fata competitiei generate de iesirea pe piata unica, dupa aderare, a fost ridicata si de Eugen Preotu, consilier in cadrul Ministerului Comunicatiilor si Tehnologia Informatiei. El a precizat ca tehnologia avanseaza pe zi ce trece si firmele din Romania trebuie sa se alinieze standardelor pentru a face fata concurentei: „In Occident, se foloseste deja tehnologie de generatie superioara, de exemplu Wymax, care este mai performanta decat wireless si va duce la largirea zonei de acoperire a retelelor de comunicatii prin satelit, ceea ce inseamna ca se va imbunatati comunicatia chiar si in zonele rurale care nu erau acoperite pana acum. Wymax-ul este o componenta din Broadband, comunicatiile de banda larga care in toate tarile europene sunt obligatorii. Ca si Romania sa poata utiliza Broadband in toate segmentele de comunicatii, luna aceasta MCTI, in parteneriat cu industria privata, va prezenta prima varianta din strategie de implementare. Au avut loc intalniri cu providerii din telecomunicatii pentru a corela strategiile fiecarei companii cu cea nationala.”
Tot in acest domeniu, al comunicatiilor, oamenii de afaceri pot beneficia de servicii de Internet, de telefonie, de transmisii de date internationale, precum si de servicii cu valoare adaugata oferite acestui segment de catre Dial Telecom. Calin Nistor, Sr Director, Marketing Sales & Customer Service a declarat ca: „Dial Telecom furnizeaza solutii de comunicatii firmelor cu nevoi relevante, adica celor care au un volum semnificativ de apeluri telefonice, sau la care este necesara conexiune de Internet permanenta si transmisii de date internationale. De asemenea, ne adresam operatorilor internationali ce au nevoie de un partener local pentru servirea unor clienti corporatisti globali si operatorilor alternativi din Romania, care vor un partener flexibil in Europa, pentru servicii necesare construirii propriilor pachete de servicii. Dial Telecom este un partener ideal pentru companii, avand o abordare flexibila, intelegand nevoile clientilor si oferind produse si servicii care sa raspunda acestora. Oferim numai serviciile pentru care putem sa asiguram cea mai buna calitate, pentru cel mai convenabil pret, asa incat, colaborarea cu clientii este una extrem de benefica pentru ambele parti.”
In ceea ce priveste domeniul financiar-bancar, IMM-urile au la dispozitie o oferta variata de produse si servicii, singura problema a lor fiind bonitatea. Daca ofertele bancilor sunt cam aceleasi, in ceea ce priveste criteriile de eligibilitate, ceea ce le diferentiaza sunt comisioanele si dobanzile aplicate sumelor imprumutate catre firme. In cadrul seminarului „Solutii de finantare, produse si servicii pentru intreprinderile mici si mijlocii”, institutiile financiar-bancare invitate si-au prezentat produsele adresate companiilor, intreprinzatorii incercand sa afle care sunt cele mai atractive oferte.

Ramona Ivan, director executiv BCR, a spus ca institutia pe care o reprezinta vrea sa joace un rol major in absorbtia fondurilor post-aderare si sa fie alaturi de segmentul IMM: „Intreprinderile mici si mijlocii reprezinta un segment foarte important de clienti pentru BCR, de aceea, in ultima perioada de timp, am initiat produse si servicii targetate pe acest segment. Cel mai nou, EU Office BCR a fost gandit pe principiul conform caruia, dupa aderare se vor cheltui multi bani pe piata autohtona. Ce ar trebui sa stie un posibil beneficiar al fondurilor post-aderare, ca sa treaca de la posibil la certitudine? Prima data trebuie sa fie foarte bine informat, adica sa stie cui sa se adreseze, sa stie care sunt actorii. Ulterior, trebuie sa cunoasca regulile jocului, cu alte cuvinte sa cunoasca mecanismele U.E., procedurile care intr-adevar, sunt foarte dure si chiar birocratice. Punctul trei, zic eu, deosebit de important, trebuie sa dispuna de o anumita sursa proprie necesara contributiei. Suntem singura banca comerciala a Romaniei care a derulat proiecte pe toate programele de finantare, ISPA, Phare si Sapard, asa incat, consideram ca experienta noastra va fi de bun augur in derularea proiectelor cu fonduri post-aderare.
EU Office BCR sunt birouri deschise, atat de consultanta, cat si de oferire de produse si servicii dedicate firmelor. Lucram mai mult pe Agentiile de Dezvoltare Regionala, care au un rol major in aceste absorbtii de fonduri europene. Fondurile sunt intr-adevar foarte mari, vis-a-vis de concurenta, este foarte mult loc pentru toata lumea si este bine ca toti cei implicati in sistemul bancar sa fie alaturi de IMM-uri. Suntem pregatiti la capitolul finantare, in ceea ce priveste creditele, scrisorile de confort, credite de investitii. Avem deja pregatite si definite servicii specifice.”
In cadrul acestui seminar s-a dezbatut si problema IMM-urilor de a accede si pe alte piete, nu numai pe piata europeana, astfel ca, la intrebarea „Cum sustine Eximbank IMM-urile?”, Anca Totoian, director adjunct directia Marketing si vanzari a Eximbank, a detaliat produsele oferite de institutia pe care o reprezinta. Avand misiunea principala de a sustine exportatorii romani si facilitarea acestora pe noi piete externe, Eximbank se diferentiaza de alte banci comerciale prin dobanzi la finantare extrem de competitive si avantajoase. „Un IMM are o problema importanta in accesarea scrisorilor de garantie bancara si in acest caz, Eximbank vine si ofera contragarantii in numele contului si statului, pana la 80 % din valoarea acestor scrisori de garantie bancara solicitate de bancile comerciale. Al doilea tip de garantii oferite IMM-urilor sunt garantiile la credite pentru productia de export, microgarantii si garantiile pentru IMM. Avem, de asemenea, un portofoliu de asigurari, prin care practic, asiguram contractele de export, investitiile romanesti de capital in strainatate, dar si creditele de cumparator. As mai aminti si produsul Eximbank nou lansat, care s-a bucurat de un real succes si anume compensarea de dobanda, precum si serviciile E-banking, serviciile de consultanta si alte servicii adiacente. In concluzie, Eximbank este alaturi de exportatorii si mediul de afaceri romanesc, in special de IMM-uri, prin produse care se adreseaza direct acestui sector.”
Cu o experienta de 12 ani in creditarea IMM-urilor, Opportunity Microcredit Romania este o societate de microfinantare, care sprijina infiintarea si dezvoltarea IMM prin microcreditele acordate, dar si prin consultanta. Prin credite diversificate, colaborare pe termen lung, training si consultanta si majorarea plafoanelor de credit, sloganul „Mai mult decat un credit” dovedeste ca Opportunity Microcredit Romania este aproape si sprijina afacerile mici si mijlocii. Produsele se grupeaza in doua categorii: oferta Start, adresata clientilor noi, care cuprinde: finantarea pentru demararea afacerii, pentru achizitii de materii prime, materiale, servicii, achizitii si modernizari de spatii comerciale, achizitii de spatii cu destinatie mediacala, dotarea cu aparatura medicala, echipamente software, achitionarea de autoturisme si autoutilitare pentru activitatea firmei. Clientii fideli, care au acumulat un anumit numar de credite deja rambursat, pot beneficia de oferta Fidelis, care reprezinta continuarea produselor din oferta Start, cu plafoane de credit crescatoare, comisioane si dobanzi diminuate la creditele succesive. „Pentru anul 2007, proiectele noastre vizeaza in primul rand dezvoltarea si diversificarea de produse in functie de nevoile de finantare ale clientilor. Oferta noastra se caracterizeaza prin rapiditate, in ceea ce priveste analiza si acordarea creditului, prin simplitate in proceduri si formularistica accesibile si prin flexibilitate, in sensul ca produsele pot fi adaptate nevoilor clientilor nostri”, a declarat Janos Bereczki, credit director Opportunity Microcredite Romania.

Fata de companiile medii si mari, succesul IMM-urilor consta in maximizarea avantajelor prin rapiditatea si flexibilitatea in decizii, fructificarea rapida a oprtunitatilor de piata, spiritul antreprenorial si specializarea pe nise de piata. Acest lucru face ca IMM-urile sa fie cea mai targetata categorie de clienti pentru o banca comerciala si asa va fi si in 2007. Portofoliul Libra Bank, format din IMM-uri furnizori de servicii, comercianti, distribuitori, importatori-exportatori, aduce ca noutate categoria importatori-exportatori. In ultima vreme s-a acordat o mare atentie profesiunilor liberale, in special celor din sectorul medical, sectorul juridic, farmacisti si contabili. „Ascultam, intelegem, oferim. Oferim comisioane preferentiale si rapiditate in tranzactii, compensarea partiala a dobanzilor la credite, scontarea facturilor de export. Prin parteneriatele incheiate cu Eximbank , Fondul National de Garantare a creditelor pentru IMM, Consiliul National al IMM, la Libra Bank intreprinderile mici si mijlocii vor putea aborda usor segmente mai greu accesibile fara aceste parteneriate. Training-ul pentru personalul implicat reuseste sa faca din Libra Bank o banca comerciala in permanenta up-datata asupra problematicii IMM-urilor si astfel putem veni in intampinarea lor cu cele mai potrivite solutii si imbunatati produsele existente prin adaptarea la nevoile clientior nostri”, a afirmat vicepresedintele Libra Bank, Emilian Bituleanu.
Gratiela Iordache, vicepresedinte a Comisiei Buget – Finante a Camerei Deputatilor, a oferit oamenilor de afaceri vesti bune in ceea ce priveste impozitele aplicabile IMM-urilor dupa momentul aderarii, mentionand totodata ca „orice amenintare poate fi tranformata intr-o oportunitate. Amenintarea concurentei de pe piata europeana poate fi o oportunitate a sectorului IMM”.
Ca o continuare fireasca a discutiilor, purtatorul de cuvant al BNR, Mugur Stet, este de parere ca ceea ce lipseste Romaniei este un sistem educational competitiv care sa creeze in continuare valori.
La doar o zi dupa numirea in functia de Ministru al Economiei si Comertului, Dl Varujan Vosganian si-a exprimat parerea profesionala in legatura cu integrarea noastra in Uniunea Europeana, constientizand oamenii de afaceri de avantajele pe care le avem. „Exista cateva avantaje pe care poate nu le observam. Primul este ca mediul economic in jurul nostru creste si atunci si numarul oportunitatilor creste. Al doilea este ca inflatia a scazut, iar leul incepe sa aiba valoare. Presiunea pe piata creditului s-a mutat, daca pana acum oamenii de afaceri cautau o banca pentru finantare, acum bancile sunt cele care au inceput sa concureze intre ele pentru a atrage clientii”, a mai adaugat domnia sa. „Referitor la IMM-uri, cele doua prioritati vor fi finantarea la import si politica industriala. Avem nevoie de o lege a investitiilor care sa permita utilizarea flexibila a ajutorului de stat, pentru a atrage investitii straine.”
Ca o continuare fireasca a discutiilor referitoare la cele mai bune solutii pentru ca mediul economic sa functioneze normal si dupa moimentul aderarii, purtatorul de cuvant al BNR, Mugur Stet, si-a exprimat parerea despre starea actuala a Romaniei si despre ceea ce ii lipseste Romaniei. „Sistemul bancar sprijina sectorul IMM, exista banci care sunt puternic implicate in finantarea IMM-urilor. Bani exista, dar o parte din IMM-uri tot vor muri, intrucat nu exista proiecte viabile, lipseste veriga reprezentata de consultantii financiari. Avem toate elementele pentru a face aici in Romania afaceri de succes. Ce mai lipseste? Lipseste un sistem educational competitiv, care sa creeze in continuare valori in Romania. Daca acest sistem educational nu va fi reformat in timp scurt si profund, vom fi importatori de elita second-hand”, a incheiat Mugur Stet.
Ramanand in acest domeniu, al consultantei, oamenii de afaceri prezenti la seminar au beneficiat de informatii si din partea unui senior in domeniu, Bogdan Baltazar, care, cu realismul de care da dovada intotdeauna, a accentuat ca bancile au nevoie de clienti, in special de IMM. Cu toate astea, insa, bancile nu sunt fonduri cu capital de risc, deci intreprinzatorii trebuie sa poata demonstra este ceea ce propun este realist, ca stiu cum sa procedeze, ca veniturile pe care le estimeaza sunt realiste si pot servi pentru rambursarea creditului si reluarea activitatii. „Profitul si numai profitul motiveaza bancile .Nu se poate spune ca IMM-urile nu sunt creditate. In mod constant, la una dintre bancile comerciale de pe piata, 50 % din volumul de credite il reprezinta IMM-urile. O posibilitate foarte neglijata este aceea a muta activitatile de servicii, de constructii, de arhitectura,k etc, in tarile membre in Uniunea Europeana. In viitor, IMM-urile vor deveni, in proportie de 75-80%, sub-contractante la multinationale, asa cum se intampla si in statele membre dezvoltate.

Simona Stanga, expert negociator in cadrul Ministerului Economiei si Comertului, a demonstrat in cadrul acestui seminar ca Uniunea Europeana sprijina IMM-urile. „U.E si-a propus ca pana in anul 2010 sa devina cea mai competitiva economie din lume, bazata pe cunoastere, iar in acest scop, Comisia Europeana a lansat o strategie, Strategia Lisabona. A fost lansata in anul 2000, revizuita anul 2005 si pune accent pe cresterea economica si crearea de locuri de munca, IMM-urile fiind foarte bine reprezentate. „Promovarea antreprenoriatului, a aptitudinilor profesionale, imbunatatirea accesului la piete, reducerea birocratiei, asigurarea de conditii speciale adecvate si organizarea unei piete transparente pemtru mediul de afaceri sunt actiuni specifice pe care Uniunea Europeana, in ansamblu si fiecare stat membru trebuie sa le intreprinda astfel incat toate IMM-urile sa beneficieze de toate oportunitatile”.
Asociatia Patronatelor Francofone din Romania, reprezentata in cadrul seminarului de presedintele Francois Renaut, este alaturi de IMM-urile din Romania, in acest proces de aderare la Uniunea Europeana. a impartasit auditoriului din experienta de bancher si a expus problemele cu care s-au confruntat societatile din Franta, incurajand oamenii de afaceri sa intocmeasca planuri de afaceri, pentru ca fondurile sa poata fi accesate. „Solutia pentru creditare o reprezinta finantarea interna, adica profit obtinut dupa plata de impozit, care este destul de mic in Romania, in alte state membre ajunge si la 50 %. Aceasta solutie este cea mai convingatoare pentru banca la accesarea de credite. Banii care se obtin profit reprezinta capacitate de rambursare. Impozitele reprezinta bogatie, prosperitate”.
Cum una dintre problemele arzatoare cu care se confrunta intreprinzatorii la accesarea unei linii de finantare este lipsa garantiilor, la seminar nu putea sa lipseasca un reprezentant al Fondului de Garantare a Creditelor pentru IMM. Este foarte bine stiut ca atunci cand se solicita un credit la o banca, este nevoie de garantarea creditului respectiv. Misiunea FNGCIMM este aceea de a facilita accesul la finantari, prin garantarea creditelor ori scrisorilor de garantie bancara. Inca de la infiintarea Fondului, obiectivele strategice sunt imbunatatirea accesului la finantare, cresterea volumului de investitii realizate de intreprinderile mici si mijlocii, sustinerea politicii economice si sociale a Guvernului, a politicii acestuia in domeniul IMM. Iata ca Fondul este alaturi de IMM-urile care nu detin suficiente resurse financiare si garantii materiale, atat timp cat proiectele de afaceri sunt viabile. Suntem o institutie cu capital de risc, asadar venim in sprijinul intreprinzatorilor cu produse pliate pe nevoile acute ale acestora, a incheiat Aurel Saramet, presedintele Fondului National de Garantare a Creditelor pentru IMM.
Iata deci ca solutii exista, fonduri exista si vor exista. Rolul important pe care il au IMM-urile in economia nationala si in construirea unei Romanii europene a fost inteles si drept urmare, anul 2006 a insemnat o multitudine de servicii adaptate nevoilor IMM-urilor din toate domeniile de activitate.

Despre TEMPLUS Advertising

Parteneri Principali: BCR
Parteneri Principali: Libra Bank si UPC- Astral
Parteneri: Opportunity Microcredit Romania, FNGCIMM, Microsoft Romania, Dial Telecom, Banc Post, Exim Bank, Senior Software.
Sponsori: Sodexho Pass, Avon, Oriflame.
Parteneri Media: Romania Libera, Audit Financiar, SMARTfinancial.ro, SMARTbank.ro, SMARThoreca.ro, Finantare.ro, Comunicatedepresa.ro, ROR.

Valentina Moraru
Director Executiv Templus Advertising
0748.881.356
valentina.moraru@templus.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/templus-advertising/solutii-de-finantare-produse-si-servicii-pentru-intreprinderile-mici-si-mijlocii2