Comunicat de presa

BUCURESTI - 7 mai 2004

Comunicat tip General in Media / Publicitate

"In legatura cu incercarile de modificare a Legii nr. 8/1996 privind
dreptul de autor si drepturile conexe in detrimentul autorilor, artistilor
interpreti si producatorilor, va inaintam urmatorul comunicat de presa."

COMUNICAT

Referitor la publicarea de către ARCA a unui protest privind proiectul de modificare a Legii nr.8/1996 pentru dreptul de autor şi drepturile conexe


Ne aflăm în faţa unei noi acţiuni de dezinformare şi intoxicare a opiniei publice si a guvernantilor, precum şi de încercare a influenţării dezbaterilor şi deciziilor Comisiei pentru Cultură, Artă şi Mijloace de Comunicare în Masă a Camerei Deputaţilor asupra proiectului de modificare a Legii nr.8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, printr-un comunicat (MEDIA EXPRES din 26.04.2004) al Asociaţiei Române de Comunicaţii Audiovizuale – ARCA, prin care aceasta protestează, în principal, faţă de păstrarea în proiectul sus-menţionat a unor procente maximale de 13% pentru drepturile de autor.
Dat fiind gravitatea implicaţiilor acestui fapt, CREDIDAM, UCMR-ADA, DACIN – SARA şi UPFR considerăm ca obligaţie morală şi legală faţă de întreaga comunitate a creatorilor de artă să luăm poziţie şi să arătăm:
1.ARCA este, alături de Asociaţia Comunicaţiilor prin Cablu (ACC), unul din principalele obstacole în punerea în practică a legii, având un punct de vedere contrar chiar şi intereselor propriilor membri, care recunosc drepturile creatorilor şi le plătesc.
2.Este de neconceput şi inacceptabil ca o simplă declaraţie, care deformează şi răstălmăceşte în interes egoist un document al Comisiei Europene, să determine modificarea legii în sensul dorit de ARCA şi unii utilizatori tradiţional rău-platnici.
Precizăm aici că ARCA invocă o decizie a Curţii Europene într-o speţă ( cazul „Lucazeau vs SACEM”) în care Curtea ar califica drept disproporţionată obligaţia impusă utilizatorilor de opere muzicale de a plăti societăţilor de gestiune colectivă pentru totalitatea drepturilor de autor 8,5% din veniturile lor, ceea ce ar înfăţişa procentele maximale de 13% prevăzute în actuala lege românească ca fiind şi mai disproporţionate, în raport cu nivelele de remuneraţie practicate în U.E. şi recomandate de Comisia Europeană. În realitate, cazul respectiv nu se referă la asemenea procente, ci la acordarea licenţelor, ARCA bazându-se, probabil, pe o lipsă de informaţie şi necunoaşterea documentului respectiv. De asemenea, trebuie să precizăm că procente sunt oricum incorect invocate, actuala lege specificând doar ca limită maximală 10% pentru dreptul de autor şi 3% pentru drepturi conexe, procentaje practicate, considerabil inferioare, fiind stabilite prin negocieri între utilizatori şi reprezentanţii titularilor de drepturi, cu arbitraje consfinţite prin Hotărâri de Guvern.
3.Prezentarea de către ARCA a unei simple comunicări informative, respectiv a unui comunicat de presă de rutină al Comisiei Europene drept document cu caracter de directivă, este mai mult decât o înţelegere extensivă – este o răstălmăcire şi chiar un fals. Cererile imperative ale ARCA sunt bazate pe asemenea argumente şi pe o jurisprudenţă adusă din condei. Trebuie să arătăm, fără echivoc, că toate cele susţinute de ARCA nu se regăsesc nicăieri în textul Comunicatului pe care îl citează, ci sunt rodul dorinţelor proprii.(„Evaluarea Curţii Europene în cazul menţionat, ca şi faptul că ea este preluată de Comisia Europeană, ar trebui să impună Comisiei de Cultură a Camerei Deputaţilor, care lucrează la definitivarea proiectului noii legi, reducerea nivelului procentelor în legea română mult mai jos de 8,5%”- spune ARCA). Cu totul altceva se precizează în Comunicat şi anume: o protecţie sporită în legislaţiile naţionale a drepturilor creatorilor ! Ca atare, cele evocate de ARCA nu ”ar trebui să impună Comisiei de Cultură” nimic. Iar ARCA ar trebui să înţeleagă , de asemenea, că nu se lucrează „la definitivarea proiectului noii legi”- cum, probabil, îşi doreşte ARCA, ci doar la modificarea şi îmbunătăţirea Legii nr.8/1996 pentru o mai bună armonizare cu normele comunitare. De altfel, asemenea comunicări reprezintă – în filozofia U.E - o modalitate de operare a mecanismului democratic pentru abordarea unor probleme reale şi nu ca etapă finală a acestora. Acest document va fi supus apoi dezbaterilor în Parlamentul European (după alegerile din U.E., fireşte!), urmând a se elabora, în final, o Directivă a U.E în domeniul respectiv.

În concluzie, organismele de gestiune colectivă cer Comisiei pentru Cultură, Artă şi Mijloace de Comunicare în Masă a Camerei Deputaţilor să respingă această nouă încercare a ARCA de a obţine - prin dezinformare şi manipulare – golirea de conţinut a legii dreptului de autor şi a drepturilor conexe şi consacrarea unor prevederi nedrepte şi contrare intereselor legitime ale artiştilor creatori de valori culturale.

Despre UPFR

Comunicat
021/2246577
021/2246578; 79
fax:021/2246583
office@upfr.ro

Permalink: https://www.comunicatedepresa.ro/upfr/comunicat-de-presa4