Sfaturile Veloteca despre ghidoanele pentru biciclete de munte

BUCURESTI - 9 decembrie 2015

Comunicat tip Produse / Servicii in Sport, Turism, Retail

Alegerea ghidonului potrivit pentru bicicleta ta poate aduce diferente mari din punctul de vedere al confortului si calitatii pedalarii.
Cand te decizi sa cumperi un ghidon pentru o bicicleta de munte, trebuie sa intelegi care este diferenta intre aluminiu si carbon, ce inseamna un ghidon plat (‘flat’) sau inaltat (‘rise’) si ce avantaje ai cand montezi un ghidon cu lungime mai mare sau mai mica. Daca vrei un ghidon de fitze, atunci ia in calcul din prima un aluminiu anodizat, care rezista perfect la zgarieturi si lovituri si vine cu diferite culori spectaculoase. Sau unul din CrMB.

Specialistii Veloteca iti stau mereu la dispozitie cu sfaturi si exemple!

Sfaturile Veloteca despre ghidoanele pentru biciclete de munte
 Unii producatori chiar ajuta aceste informații "științifice", si cu un vector de "preț". În timp ce alții emit doar pretenții neargumentate, altii utilizeaza în mod specific grafice care arată ghidoanele lor in comparatie cu alte "ghidoane" necunoscute, care sunt etichetate în tabele, de exemplu, "175 g. Al". Cel mai important aspect este compoziția lor de aliaj reală, nu greutatea etichetata.  

Alex Delcea - Director Tehnic Veloteca

Dimensiuni, materiale si moduri de fabricatie

Diametre

Pentru tevile ghidoanelor bicicletelor MTB, producatorii de biciclete folosesc in general un tub cu diametru exterior variabil. Diametrul exterior variază de la 22.2mm la capetele ghidonului, până la 25,4mm, 31,8mm sau 35mm pentru partea centrala unde se prinde ‘pipa’. Dimensiunile 'oversize' sunt la ora actuala foarte cautate pentru ca dau ghidoanelor rigiditate, care da la randul ei da putere de sprint sau catarare.

Pe multe ghidoane, in zona centrala unde este si umflatura, veti vedea un model texturat cu mici santuri taiate fin pe lungimea tevii. Acest tratament al suprafetei, sapand mici striatii, este conceput pentru a oferi o prindere mai buna a pipei de metal. Zimtii pot aparea ca niste striatii fine sapate in interior sau gravate in metal.

Butted O modalitate de a face un ghidon cu diametru variabil mai usor, este să-l facă din tuburi cu sectiune interioara variabila [“butted”]. O teava cu sectiune interioara variabila, pentru utilizare ca ghidon, are o secțiune de mijloc ancorata de pipa, care este mai groasa (in spatiul interior central al tubului) și devine în mod substanțial mai subțire (la diametrul interior) la o distanță de centru de 4 inch. Prin fabricarea fiecarui capat de metal mai subțire, greutatea totală a tevii ghidonului este redusă.

> „triple butted”: exista 3 diametre interioare diferite la o singura bucata de teava. 

> „double butted”: inseamna ca exista 2 diametre interioare diferite. 

Ghidonul, cu condiția ca extensiile de ghidon (sau coarnele) sa nu fie folosite, nu trebuie să fie la fel de puternic sau la fel de gros si la mijloc si la capete. Tot stresul suportat de ghidon apare în locul în care pipa se prinde de el. Un alt mod de a reduce greutatea ghidonului cu profil ‘bombat’ este micsorarea grosimii la interior, intr-o forma conica. Acest stil de perete conic, prin reducerea cantitatii de materie începe cu metalul gros la mijloc, pe partea interioară a tevii. Departandu-ne de locul unde ‘pipa’ se prinde de ghidon, pe interior metalul începe treptat sa aiba o sectiune mai subtire pentru a obține, când ajunge la capatul barei, diametrul sau cel mai mic. De subliniat ca acest standard este acceptabil, deoarece stresul apare in locul in care teava este prinsă de pipa. Acesta este cel mai sigur mod de a reduce greutatea ghidoanelor și este metoda folosita de multe firma producatoare în fabricarea lor.

Aluminiu Aliajele de aluminiu asigura în general cel mai ușor metal de utilizat pentru fabricarea ghidoanelor (da, titanul este mai ușor, dar mai puțin frecvent caci este mult mai scump). Aluminiul este un material decent pentru fabricarea ghidoanelor pentru că este elastic si flexeaza, prin urmare absoarbe o parte din șocurile din timpul cursei, dar acelasi aluminiu plesneste la mult mai puțin stres decât ghidoanele din oțel (acum aproape inexistente). In timp ce observați cum greutatea scade, amintiți-vă că o parte din rezistența tevilor la oboseală dispare cu greutatea.

Carbon Ghidoanele din fibra de carbon sunt fabricate din plasa de grafit care este infasurata in jurul unui miez metalic de aluminiu subțire (pentru a intari zona de fixare a pipei), apoi acoperite cu rasina epoxidica. Acesta este apoi înfășurat din nou în fibre aramide de grafit sau Kevlar și acoperite cu rășini epoxidice. Intreaga piesă laminată este uneori pusa într-o incinta mare tip cuptor fierbinte, cunoscut ca o "autoclavă" unde se va usca si intari.

Alti producatori din fibra de carbon, permit fibrei de carbon sa se usuce si sa se intareasca in curent de aer. După întărire teava poate fi vopsita sau lăsata ne-vopsita; uneori, un strat de plastic neted este turnat pe partea de sus pentru a sigila suprafata. Fibrele de carbon compozit au proprietatea unică de a nu lasa sa treaca vibrații cu amplitudine scăzută sau de înaltă frecvență prin teava ghidonului în mâinile ciclistilor. Deoarece nu există nici un material sau metal de singular care sa transmita vibrația, o mare parte din ea este disipată în și între straturile similare.

Vopsirea Ghidoanele din aluminiu sunt cosmetizate si finisate fie prin vopsire sau anodizare. Există două metode de vopsire. A) O modalitate este acoperirea cu un strat de "vopsea pudra", sau ceea ce este cunoscut mai mult formal ca "vopsire electrostatică". Procedeul presupune pulverizarea unei vopsele sticloase sub formă de pudra pe metalul care trebuie să se coloreze. Metalul este ținut de un cârlig care este un anod (electrod negativ). O incarcatura de inalta tensiune este trecuta prin piesa cu vopsea sub formă de pulbere, care încălzește vopseaua pulbere și o imprastie destul de uniform pe suprafața piesei. Procedeul cu vopsea pulbere produce un finisaj de tip email. E foarte greu, dificil de zgariat și extrem de rezistent de spart. Vopsirea cu pulberi se face în mai multe culori. Acest stil de vopsire adaugă o ușoară cantitate de greutate la piesa.

B) Cea de a doua metodă de vopsire este mult mai comuna "vopsirea umeda" cu vopsea lichida. Acest lucru implică pulverizarea vopselei lichide de un anumit fel, intr-o singură etapă sau în două etape cu polimeri, apoi permițându-i sa se usuce și sa se intareasca la temperatura aerului sau la temperaturi ușor crescute. Vopsirea umeda pe ghidon este rara, cu excepția unui ‘paint-job’ personalizat pentru a se asorta unui un cadru.

 

Anodizarea ca proces de finisare. Pur și simplu procesul de anodizare a aluminiului infuzează electric o culoare la cativa microni dintr-un inch în stratul de aluminiu. Procedeul asigura o suprafață pe aluminiu, care previne oxidarea. Anodizarea produce o culoare care pare să aibă o bază de argint. Printre culorile obtinute sunt: negru, albastru, rosu, verde, lavanda, portocaliu, auriu și argintiu. Anodizarea adauga foarte putin in greutate piesei.

 

Detalii tehnice pentru Mountain Bike

Diametre: In prezent s-au impus doua standarde: clasicul de 25,4mm și ‘oversized’-ul (31,8mm). Ba chiar si super-over-seized de 35mm! Ghidoanele mai mari sunt mai grele, dar mai rezistente și mai rigide. Majoritatea ghidoanelor de 31,8mm / 35mm sunt conice: numai mijlocul are diametrul de 31,8mm și se îngustează spre capete astfel încât manșoanele, frânele și schimbătoarele pot fi montate în mod normal. De reținut este faptul că dacă vrei să schimbi  diametrul barei ghidonului trebuie să schimbi și pipa. De obicei ghidoanele clasice sunt folosite pentru cross-country și all mountain datorită rigidității suficiente și a greutății reduse. Celelalte tipuri de ciclism montan folosesc aproape exclusiv ghidoane de 31,8mm sai 35mm.

Latimi: Ca regulă generală, ghidonul ar trebui să fie cu aprox. 10 cm mai lat decât lățimea umerilor, dar unii prefera totuși ghidoane mai late. Bicicletele pentru cross-country au de obicei ghidoane mai înguste, în jur de 55-60cm, pe când cele pentru downhill pot avea ghidoane cu lățimi in jur de 80cm.

Flat vs raiser Ghidonul influențează poziția biciclistului în timpul mersului, si mai ales pozitia centrului de greutate. In funcție de tipul de ciclism montan pe care îl practici, poziția pe bicicletă ti se va schimba. La cross-country, centrul de greutate este dus spre față, pentru a facilita cățărările. Cu cât ne orientam mai mult spre downhill (terenul devine mai accidentat și panta mai abrupta) cu atât mai mult se deplasează punctul de greutate al biciclistului spre spatele bicicletei. De asemenea, poziția biciclistului variază între „orizontală” pentru cross-country și „verticală” pentru downhill, cu trepte intermediare pentru all mountain, enduro și freeride.

Un "ghidon plat" este un ghidon pentru bicicleta de munte care, atunci când este privit direct din față, pare a fi o linie orizontală dreaptă. Primele ghidoane pentru biciclete de munte erau foarte putin curbate în sus, sau, uneori, în ușoară scădere la capatul barei. Un ghidon cu înălţare (‘rise’) de 5mm este la ora actuala considerat a fi un ghidon plat (‘flat’).

Inaltarea / Rise: ghidoanele cu riser (sau înălțate) sunt preferate in zilele noastre în toate tipurile de ciclism montan pentru că oferă o poziție mai dreaptă și mută centrul de greutate spre spatele bicicletei, reducând astfel oboseala brațelor și mărind stabilitatea bicicletei pe traseele cu coborâri abrupte. Ghidoanele sunt produse într-o gamă întreagă de înălțimi cuprinse între 10mm și 70mm, cu și fără ‚backsweep’. Dacă mergi pe trasee cu coborâri mai abrupte sau dorești să îți menajezi încheieturile mâinilor, este bine să te orientezi către ghidoane înălțate. În ceea ce privește înălțimea, cel mai bine este să experimentezi în magazin cu câteva modele diferite pentru a găsi înălțimea optimă. Când încaleci bicicleta, apuci ghidonul de manşoane şi începi să îl manevrezi în tură, vei simţi o prindere mai naturală a barei. Vei controla mai bine direcţia şi nu vei avea parte de oboseală în umeri, încheieturi sau la ceafă. Distanţa între mâini şi umeri este mai mică, motiv pentru care poţi da impulsuri mai bune ghidonului la schimbările bruşte de direcţie, dar te vei şi propti mai bine în ghidon în timpul şocurilor generate de terenul accidentat. Pe cobărâri abrupte NU vei mai simţi că îmbrăţişezi gâtul calului cu mâinile duse prea mult în faţă...  

Backsweep / Upsweep: Indoirea brațelor ghidonului fata de direcția de montare a ghidonului în pipă se numește backsweep în cazul deviației orizontale, înspre biciclist, și upsweep  în cazul deviației verticale. De obicei te ajută să îți menții încheieturile mâinilor într-o poziție confortabilă, dar poate ajuta de asemenea în cazul în care bicicleta are cadrul prea mare. Un backsweep de câteva grade poate „apropia” ghidonul de șaua bicicletei. Backsweep-ul standard este de până la 9°, dar există și ghidoane cu backsweep de până la 40°. În general un backsweep prea mare este dăunător și se face resimțit imediat prin dureri acute ale încheieturilor sau amorțeli ale degetelor. Același lucru este valabil si pentru upsweep, dar unghiul standard este de maxim 5°. Cei care au nevoie de o deviație mai mare pot roti ghidonul astfel încât să orienteze brațele ghidonului și în planul vertical.

 

Recomandari pentru diferite discipline de mountain biking:

- XC (cross country): ghidon normal (rise mic) si de multe ori drept. Trebuie sa fie comod si sa reactioneze rapid la orice miscare cand riderul schimba trasa, chiar si pe urcari.

- AM/EN (all mountain / enduro): curbat sau drept dar cu rise de 15-20mm. Sunt acele ghidoane care trebuie sa indeplineasca 2 aspecte: comoditate si manevrabilitate (unghiuri bune pentru partea de coborare).

- FR/DH (freeride / downhill): mai lat pentru un control mai bun si cu un rise dupa preferinte. In cazul disciplinelor de coborare setarile ghidonului sunt vitale. In curba, latimea ghidonului te ajuta sa ridici bicicleta inclinata pe o parte si sa il aduca pe directia dorita.  Nu se ia in calcul comoditatea sau designul ca in cazul celor de XC.

 

 

Despre Veloteca

Veloteca este cel mai mare magazin multi-marcă de biciclete din Romania. Numai la noi poţi alege o bicicletă pentru oricare membru al familiei, din cele peste 200 modele expuse in magazin. Un magazin unde poţi găsi biciclete de toate felurile, pentru adulţi sau copii, accesorii, echipamente de oraş, de şosea şi de munte, rastele de biciclete, literatură de specialitate, hărţi sau ghiduri. Aici este disponibil un Centru de Testare biciclete specializat şi un Atelier Service foarte bine dotat.